בעיריית ירושלים בודקים בימים אלה טענה על כך שחבר מועצה לשעבר עשה שימוש ללא אישור בשמה של העירייה כביכול, כדי לסייע להביא לארץ אזרח טורקי.
3 צפייה בגלריה
כיכר ספרא בניין עיריית ירושלים
כיכר ספרא בניין עיריית ירושלים
כיכר ספרא בניין עיריית ירושלים
(צילום: mynet)
3 צפייה בגלריה
שמואל יצחקי
שמואל יצחקי
שמואל יצחקי
(צילום ארכיון: חיים צח)

"לאחרונה קיבלתי טלפון מוזר מגורם בלשכת האוכלוסין שהביע תמיהה למה עיריית ירושלים מנפיקה אישורים לאזרחים טורקים", סיפר גורם בכיר בעירייה. "לאחר בירור, במיוחד לנוכח התקופה הרגישה והיחסים העכורים עם טורקיה התברר שלא היה לעירייה יד בנושא".
ראשית המקרה ב-3 בדצמבר 2023 שלח חבר מועצת העירייה לשעבר שמואל יצחקי (ש"ס), לרשות האוכלוסין מכתב המלצה על נייר עם לוגו של עיריית ירושלים המציג אותו עצמו כסגן ראש העירייה לשעבר וכיום כיועץ לנבחרי ציבור. במכתב המליץ יצחקי בפני רשות האוכלוסין לאשר שהות בישראל לאזרח טורקיה.
3 צפייה בגלריה
מכתב ההמלצה עם לוגו העירייה
מכתב ההמלצה עם לוגו העירייה
מכתב ההמלצה עם לוגו העירייה
(צילום: mynet)

"אני החתום מטה מאשר ומכיר אישית את האזרח הטורקי. הנ"ל מוכר לי כידיד מזה כשנתיים ויותר. היתה לו חנות בגדים במרכז השוק באיסטנבול, תמיד סיפר שהוא יהודי ורוצה לחיות כמו יהודי. כן סיפר לי כי יש לו ידידה מאזור בת ים והוא מתעתד לבנות את ביתו ביחד איתה. הנ"ל התארח אצלי בחודש יוני 2023 וכעת נמצא בישראל. נראה לי כאדם ישר ואמיתי". על המכתב יצחקי חתם יצחקי בציון מספר הזהות והטלפון שלו.
"שימוש בלוגו הופך את המכתב למסמך רשמי של עיריית ירושלים, שאותו רק נבחרי ציבור בהווה רשאים לשלוח", אומר הבכיר בעירייה. "מה שחמור זה שהוא שלח את המכתב עם לוגו של העירייה דווקא על רקע המלחמה והעויינות של טורקיה כנגדנו. בושה וחרפה. זה מסמך שהאזרח הטורקי מסתובב איתו בישראל ומציג אותו בפני המשטרה וכל אחד אחר והוא הפך כביכול לאורח כבוד של עיריית ירושלים".

האור האדום נדלק במשרד הפנים

הפנייה של יצחקי עוררה ככל הנראה את חשדו של פקיד משרד האוכלוסין שהחליט לבדוק את הנושא. בפנייה ששלחה רכזת בכירה במינהל האוכלוסין, רות פונטי, לעיריית ירושלים, היא ביקשה לעמוד על טיבה: "במסגרת בחינת בקשה שהגיעה אליי נמצא כי הנ"ל רשם מכתב למבקש עם לוגו של עיריית ירושלים. אבקש לברר האם הנ"ל שמואל יצחקי (לשעבר סגן ראש העיר) עדיין עובד בעיריית ירושלים ובאיזה תפקיד?".
פונטי אף ביקשה לברר מדוע הוזמן האזרח הטורקי הוזמן על ידי עיריית ירושלים ולטובת מה. "באשרתו ובהזמנה שהוגשה לשגרירות ישראל בטורקיה נכתב כי הוזמן לישראל על ידי עיריית ירושלים", ציינה פונטי. "האם בסמכותו של שמואל יצחקי להזמין אזרחים זרים לישראל בתואנה שהם מוזמנים לצורך עסקים עם עיריית ירושלים?"

"לא עובד אצלנו"

בעיריית ירושלים נדהמו מהפנייה של רשות האוכלוסין. מזכיר מועצת העירייה עידו רוזנברג מסר בתשובה כי העירייה ערכה בדיקה אך לא נמצא עובד בשם שמואל יצחקי "בנוסף, לפי הידוע לנו לא הוזמן אזרח הטורקי על ידי העירייה".עם זאת פירט רוזנברג כי יצחקי כיהן בין השנים 1993 ל-2013 כנבחר ציבור ושימש לסירוגין כחבר הנהלה. אך הדגיש כי: "מר יצחקי לא שימש לאורך תקופתו כנבחר ציבור בעיריית ירושלים כסגן ראש העיר".


על אף שליצחקי אין תפקיד רשמי בעירייה כבר למעלה מעשור, לטענת גורמים שונים הוא מסתובב במסדרונותיה לא מעט, "הוא לא מגיע בסתר. הוא מגיע ונמצא במשרדי העירייה השונים ואף טוען שהוא מסייע לתושבים. חמור מאוד שאדם כזה מצליח לעבור את סף דלת העירייה למרות עברו המפוקפק, לכאורה. צריך לטפל ביד קשה במקרה הזה ולהוציא הנחיה גורפת מטעם העירייה לאסור עליו להיכנס למשרדים כדי למנוע הישנות מקרים שכאלה בעתיד".לדברי הגורם הבכיר הוא יפעל לכך שהעירייה תגיש תלונה מסודרת למחלק ההונאה כדי לדעת מיהו האזרח הטורקי שהוזמן לארץ ולאיזו מטרה.
מעיריית ירושלים נמסר בתגובה: "האיש אינו רשום כעובד עירייה. הסוגיה נמצאת בבירור ובטיפול אל מול רשות האוכלוסין וההגירה".
מרשות ההגירה והאוכלוסין נמסר: "ככלל, ומבלי להתייחס למקרה הפרטני, כל אזרח ישראלי רשאי להזמין כל אזרח זר ומכל סיבה. הבקשה נבחנת לגופה, בהתאם לנסיבותיה, ואם היא עומדת בכללי הכניסה לישראל ובהיעדר מניעה אחרת, מאושרת.
"האופן בו חותם המזמין אינו רלוונטי להזמנה, למעט מקרים בהם הזדהותו כבעל תפקיד הוא הסיבה להזמנת האזרח הזר ובמקרה זה, נבחנת מהות ההזמנה וסיבותיה".
יצוין, כי יצחקי הכחיש את המיוחס לו, אך סירב להתייחס לטענות שהועלו בידיעה.