בהלה גדולה שוררת לאחרונה בקרב דיירי פרוייקט רובע משרד החוץ. בזה אחר זה, ברצף מסתורי ובלתי מוסבר, החלו אנשים המתגוררים בבניין לחלות בשלל מחלות. חלק מהם העלו סברה כי הדבר קשור במיקומו של בית הכנסת שנועד לשמש את הדיירים ואורחיהם וממוקם בקומה התחתונה. פסק הלכה שקיבלו מהרב הראשי של ירושלים רק חיזק את חששם וכעת הם דורשים להזיז את ארון הקודש ממקומו או לחילופין להעתיק את בית התפילה כולו.

3 צפייה בגלריה
רובע משרד החוץ
רובע משרד החוץ
רובע משרד החוץ
(צילום: שליו שלום)

פרויקט רובע משרד החוץ נחשב לאחד מהמיזמים היוקרתיים בעיר. הוא מונה 266 דירות, נבנה בסטנדרטים גבוהים ביותר ונהנה ממיקום מצוין ומרכזי. למרות זאת, מאז איכולוסו הוא עלה לכותרות פעם אחר פעם, בין היתר בגלל טענות של דיירים על ליקויים שונים בבנייה, אחזקה לקויה, לכלוך וזרים שמסתובבים שם באין מפריע זאת לצד גבייה של דמי ניהול גבוהים במיוחד. בימים אלה הגישה נציגות הבית המשותף כתב תביעה על דרישות לתשלום עבור גינון, שירותי חניון ועוד. אלא שהסיפור המעניין מסתתר בכתב ההגנה שדחה את הטענות ובו הועלתה דרישה שעלולה להישמע מוזרה מאוד - להזיז את היכל הקודש או את בית הכנסת שנמצא מתחת לדירות התושבים.
לפי הנטען בכתב ההגנה, חדרי השירותים והשינה נמצאים מעל היכל הקודש ובכך גורמים לביזויו וכתוצאה מכך "נענשים" הדיירים אשר מצאו את עצמם, למרבה החרדה, חולים במחלות שונות.

האבחנה:"סרטן, התקף לב ואירוע מוחי"

"כל הבית שלי בנוי מעל בית הכנסת", סיפר השבוע ל"ידיעות ירושלים" אחד הדיירים, "מאז שעברנו לכאן בשנה האחרונה, אישתי קיבלה את 'המחלה'. היא בטיפולים קשים מאוד נגד סרטן, ואני עברתי התקף לב. החיים שלנו נהרסו. אנחנו אנשים מאמינים. לפני שעברנו לכאן שיכנעו אותנו שיש אישור מרב שאין בעיה שבית כנסת יהיה מתחת לבית מגורים אבל עכשיו התברר לנו שזה לא נכון. אנחנו לא יודעים מה לעשות ושוקלים לעזוב את הבית ולעבור לגור במקום אחר".

3 צפייה בגלריה
בית הכנסת
בית הכנסת
בית הכנסת
(צילום: mynet)


תושב נוסף שקיר ארון הקודש גובל בחדרי האמבטיה והשירותים בביתו מספר: "כשקנינו את הבית אמרו לי שבית הכנסת בגב של הבית שלי אבל אמרו לי שזה לא אמור להפריע. עכשיו מסתבר שכל הכניסה וכל מי שגרים מעל בית הכנסת סובלים ממחלות. בחודש ינואר קיבלתי אירוע לב ואישתי קיבלה שני אירועים מוחיים. אנחנו לא יודעים איך להתמודד עם הסיטואציה הזו, אנחנו חסרי אונים.
"אנחנו מבקשים שיזיזו את בית הכנסת למקום אחר או לפחות את ארון הקודש", הוא מוסיף בכאב, "אבל אין לנו עם מי לדבר כי הוועד שולט בבית הכנסת. אנחנו נלחמים שיוציאו אותם וזה לא כל כך עוזר לנו. בנוסף לכך, כשיש סעודות בשבת בבית הכנסת אז כל הפלטות בתוך הבית שלי. במשך 45 שנה עבדתי תוך סיכון חיי, חסכתי גרוש לגרוש כדי לקנות את הבית הזה והנה באה הצרה הזאת. שיוציאו את בית הכנסת מהמקום ויזיזו למקום אחר כדי שכל האנשים שגרים צמוד לבית הכנסת יוכלו לנשום".

3 צפייה בגלריה
בית הכנסת מבחוץ
בית הכנסת מבחוץ
בית הכנסת מבחוץ
(צילום: שלו שלום)


"אני הייתי אדם בריא כל החיים שלי, אבל מהרגע שעברתי לגור מעל ארון הקודש, חלה תפנית במצב הבריאותי שלי", טוען דייר אחר שמאמין כי נפל קורבן בשל העובדה שארון הקודש נמצא מתחת לחדר השינה והשירותים בביתו, "פתאום התחלתי לסבול מלחץ דם גבוה ומסוכרת. אנחנו דורשים שיזיזו את בית הכנסת או שיסגרו אותו לגמרי".

הרב פסק: אסור לישון בחדר

תחושתם של הדיירים קיבלה חיזוק מצדו של, לא פחות ולא יותר, מאשר הראשון לציון לשעבר ורבה של ירושלים בהווה, הרב שלמה עמאר. "אני מתגורר כבר מעל שנה וחצי לערך. הקבלן שבנה הקצה שטח למבנה ציבור - בית כנסת מתחת לבניין כאשר היכל הקודש נמצא מתחת לחדר שינה הורים, לרבות נוחיות", כתב אחד הדיירים בפנייה לרב. "צד אחד נמצא על כל בית הכנסת ומצדו השני יש לערך 12 דירות מעל בית הכנסת והיכל הקודש.
"בשנה האחרונה קרו הרבה דברים בבניין, הרבה אנשים חלו...", ציין ושאל: "האם יש קשר לבית הכנסת מממוקם מתחת לבניין המגורים? האם למכור את הבית אם לא מוכנים להעביר את ההיכל למקום אחר שלא יהיה מתחת לחדרי השינה?".
בתגובה ענה הרב עמאר כי "אין לגור מעל בית כנסת וכשיש הכרח גדול ואין ברירה, לכל הפחות יש להיזהר שחדר השינה והשירותים לא יהיו מעל ארון התורה בשום פנים, אלא במקום ההוא תהיה ספריה תורנית, ואם אין להם ישימו שם ארון עם ויטרינה וישתדלו שיהיה בו ספרי קודש. ויש לזכור שהרבה פוסקים בו שיש בזה סכנה חס ושלום וה' יתברך ישמורכם מכל רע. ולפי מה שכתבתם צריך לטפל בזה בדחיפות".

בקשת הדיירים: להתחשב ברגשות

בתשובתם לבית המשפט במסגרת תביעה המתנהלת בין הדיירים, דרשו המשיבים להעביר את בית הכנסת, מהלך שנתקל בהתנגדות מצד חלק מהדיירים,
"בית כנסת שנבנה מתחת לבניין בפרויקט, שרבנים רבים פוסקים שאסור להתפלל בו כאשר מעליו נמצא בתי מגורים, ואף הרב הראשי מציין זאת", נכתב, "היות ובית הכנסת שייך לקהילה של הנציגות והם עצמם חברים בבית הכנסת הזו, מדוע לא אכפת להם מחיי אדם ומשכניהם. דיירים רבים משתי כניסות אלו חלו במחלות קשות, מדוע הם ממשיכים להתפלל בבית הכנסת שמסכן את חיי שכניכם? שיטפלו בבית הכנסת שפוגע בשכניהם, ויזיזו את היכל הקודש כך שלא ימוקם מתחת לחדרי השינה של שכניהם, במקום מאבק בדיירים בהעלאת מיסים כל הזמן".



"אני לא יודעת האם בגלל המיקום של הדירות מעל בית הכנסת נגרמו מקרים מצערים של אירועים ומחלות", סיכמה דיירת נוספת בבניין, "יתכן מאוד שזה צירוף מקרים עגום שנובע בין היתר מגילם של הדיירים, אבל אי אפשר להתעלם מכך שיש אנשים שמפריע להם שהם גרים מעל לארון הקודש. בתיכנון המקורי לא לקחו את זה בחשבון שממקמים חדרי שירותים וחדרי שינה מעל בית הכנסת. זה דבר שפוגע ברגשות ובקודשי ישראל, בהתייעצות עם רבנים הם אסרו על זה והמליצו לא לגור בבניין כל עוד המצב נמשך. אז צריך להתחשב ולפעול ודם כל למען שכנות טובה".
מהוועד של הבניין סירבו למסור תגובה ואמרו כי "נציגות הדיירים צריכה להתכנס לקרוא את החומר ולהחליט".