המודעה האוסרת על כניסת נשים למרכול בשכונת מאה שערים בירושלים אחרי השעה 11 בבוקר, הוסרה היום (שלישי), ימים בודדים בלבד לאחר שנתלתה. כזכור, כפי שפורסם לראשונה ב-mynet, שלט שהוצב בכניסה למקום, סניף של רשת קטנה מקומית, אוסר על נשים להיכנס למכולת החל משעה 11:00 בבוקר. על פי המודעה שנתלתה בכניסה, האיסור יחול בימי שישי ובערבי חג, שהם ימי קניות עמוסים במיוחד.
1 צפייה בגלריה
השלט בקדמת המכולת
השלט בקדמת המכולת
השלט בקדמת המכולת
(צילום: mynet)
המודעה, הצליחה לעורר סערה במערכת הפוליטית. ראש הממשלה יאיר לפיד פרסם הבוקר פוסט בו כתב ״זה מתחיל״ — רמיזה למדיניות הממשלה המיועדת בה חברות המפלגות החרדיות והימין הקיצוני. שר האוצר אביגדור ליברמן התייחס אף הוא למקרה וכתב: ״הדרת נשים מהמרחב הציבורי היא חלק מהמדיניות הצפויה של ממשלת החושך החדשה בראשות נתניהו. זה לא משהו שאפשר להשלים איתו ולכן ניאבק בזה בכל הכוח, כולנו יחד, נשים וגברים כאחד״. גם השרה לשיוויון חברתי, מירב כהן הגיבה: ״תראו איך עוד לא נעשה כלום במציאות, וכבר השיח "השלטוני" נותן לגיטימציה לתופעות שמתאימות למדינות בהן נשים הן חלשות ומודרות מהמרחב הציבורי. פשוט נורא״.
במודעה שהוצבה בכניסה למרכול המספק מוצרים מזון בסיסיים לתושבי השכונה נכתב: ״הודעה ובקשה מציבור הלקוחות היקרים! לאור בקשת רבני השכונה וציבור גדול מלקוחותינו אני מודיעים לכלל הלקוחות על קביעת זמנים מיוחדים לגברים ולנשים״.
בתוך כך, מנהל המחלקה המשפטית במרכז הרפורמי לדת ומדינה — הזרוע המשפטית של התנועה הרפורמית, עו"ד אורי נרוב, שלח מכתב לבעל העסק ובו הוא מדגיש בו כי סגירת החנות לכניסת נשים החל מהשעה 11 הינה פעולה פסולה חוקית ומוסרית והתריע מפני הגשת תלונה למשטרה: ״זהו שפל חדש במגוון הפנים של הדרת נשים במרחב הציבורי. הנכם נדרשים לחדול לאלתר מהפרקטיקה המפלה הפסולה והבלתי חוקית של הספקת שירותי המרכול לציבור בשעות נפרדות לנשים ולגברים ולספק את שירותי המרכול באופן שוויוני ומכבד וללא הפליה מחמת מין. כמו כן הנכם נדרשים להסיר לאלתר כל שלט או מודעה התלויים במרכול לפיהם הספקת שירותי המרכול מתקיימת בהפרדה מגדרית״.

יש לציין כי על פי חוק איסור הפליה במוצרים, בשירותים ובכניסה למקומות בידור ולמקומות ציבוריים, התשס"א-2000, קובע כי מי שעיסוקו באספקת מוצר או שירות ציבורי או בהפעלת מקום ציבורי, לא יפלה באספקת המוצר או השירות הציבורי, במתן הכניסה למקום הציבורי או במתן שירות במקום הציבורי, מחמת גזע, דת או קבוצה דתית, לאום, ארץ מוצא, מין, נטייה מינית, גיל, השקפה, השתייכות מפלגתית, מעמד אישי או הורות. המפר הוראות אלו צפוי לפצות את מי שהופלה בסך של עד 61 אלף שקלים.
פורסם לראשונה: 12:33, 20.12.22