בשבוע הבא תדון הוועדה המחוזית בתוכנית תחבורה המציעה לשמור על פארק המסילה ולפתור את אתגר התחבורה בתלפיות. האדריכל עמר גאלדור, תושב קריית שמואל שבירושלים, אשר חיבר את המסמך לא יוכל להציג אותו, מאחר שבחודש נובמבר הוא נפל בדרום לבנון, במסגרת שירות המילואים שלו. עדי, אשתו ואם ילדיו, מבקשת כעת מהוועדה לקיים את בקשת בעלה, אשר זכויות התושבים היו חשובות לליבו.
3 צפייה בגלריה
פארק המסילה
פארק המסילה
פארק המסילה
(צילום: אדווה חולי)

"רצון לשנות"


רב-סמל (במיל') גאלדור שירת בגדוד הסיוע של חטיבת גולני והיה בן 30 במותו. יחד עם רעייתו עדי השניים הם הביאו לעולם את נטע ואלומה. בני המשפחה מספרים כי למרות שירות המילואים הממושך, עמר היה נוכח ומשמעותי בבית. "הוא היה אדם ביקורתי ומעמיק ולמרות כל זאת בחר באופן מודע לחלוטין להמשיך לשרת, מתוך אמונה בצדקת המלחמה ורצון לשנות את המציאות לטובה", סיפרה עדי.

3 צפייה בגלריה
עמר גאלדור ז"ל
עמר גאלדור ז"ל
עמר גאלדור ז"ל
(צילום: נעמה שטרן)

בשבת האחרונה לפני נפילתו נפגש עמר עם משפחתו לפיקניק בפארק בירושלים. הוא דיבר על המילואים המעסיקים אותו ועל התכניות לחזרה הביתה ולעבודה עם סיומם. בני המשפחה מספרים כי זה היה רגע פשוט, שגרתי, שמהווה עדות לחיים הכפולים שניהל – בין היותו חייל מסור לאב ובן זוג אוהב ואיש מקצוע מוכשר.
על התוכנית שתוצג בשבוע הבא, סיפרה עדי ל"מיינט ירושלים: "עמר ראה שליחות במקצוע שלו והוא ממש חי אותו. כבנאדם שהמרחב הציבורי היה מאוד חשוב לו, הוא היה נכנס לכל מיני זומים של הצגות תוכניות באזור והיה מביע עניין ודעה על התוכניות שהוצגו.
"עמר ראה את הפעילות של קבוצת הפייסבוק 'ברחובות שלנו', מאוד התחבר לאג'נדה והציע את עזרתו במה שצריך. הוא הבין שהסיפור של כביש הברך דורש מענה והוא עשה מחקר רציני וצ'יק צ'ק מצא פתרון לבעיה. כל זה בין סבבי מילואים בתחילת המלחמה".

הקרב על הפארק


פארק המסילה שנחנך בשנת 2013 נבנה על תוואי מסילת הרכבת ההיסטורית שחיברה בין ירושלים ליפו, ופעלה משנת 1892 ועד 1998. הפארק הוקם בעקבות מאבק תושבים נגד סלילה של כביש אשר תוכנן ואושר ב-1959 והיה אמור לעבור במקביל למסילת הרכבת הישנה. בעקבות המאבק של ירושלמים רבים, המסילה הישנה הפכה לפארק אהוב ופופולרי, מה שגרם לכך שאפילו עיריית תל אביב הקימה פארק מסילה משלה.

3 צפייה בגלריה
המסילה המוזנחת לפני הקמת הפארק
המסילה המוזנחת לפני הקמת הפארק
המסילה המוזנחת לפני הקמת הפארק
(צילום: אמיר אלון)

ב-2022 נדהמו ירושלמים רבים לגלות כי עיריית ירושלים מתכוונת לסלול בפארק "כביש ברך", שכונה כך בשל צורתו. לטענת פעילי ציבור הנאבקים במיזם, לא רק שהכביש צפוי לקטוע את פארק המסילה, "זו היא אוטוסטרדה בת ארבעה נתיבים שתגדע את פארק המסילה באחד המקומות הקריטיים ביותר שלו, בנקודת מפגש בין ארבע שכונות שונות בירושלים - הקטמונים, בית צפאפא, תלפיות ומקור חיים".
על הטענה של העירייה כי יוקם גשר שיחבר את שני חלקי הפארק, לטובת הולכי הרגל ורוכבי האופניים, אמרו פעילי הציבור כי סלילת הכביש הרחב צפויה לפגום באווירה השקטה של הפארק.
כאמור, בין המתנגדים למיזם היה גם עמר גאלדור ז"ל. בתוכנית שהוא הגה ואשר תוגש לוועדה בשבוע הבא הוא כתב בין היתר "פארק המסילה מהווה מרחב קהילתי-חברתי יוצא דופן המחבר את שכונות העיר, תושביה וגווניה. חשיבות הפארק והצלחתו קשורה ביכולתו לשזור את שכונות העיר השונות ולהוות מרחב משותף, נגיש ופעיל. לכן, פגיעה ברציפות הפארק הינה אקוטית".
בפנייה לוועדה כתבה האלמנה והתושבים שהצטרפו לבקשת ההתנגדות "התנגדות זו מציעה בין היתר חלופה תכנונית אופרטיבית, המצמצמת את רוחב הכביש לשני נתיבים בלבד, מעבירה את הרכבים הפרטיים 50 מטרים מזרחה, ויוצרת צומת ממותן תנועה הנותן עדיפות להולכי רגל - באופן שמייתר לחלוטין את הגשר המוצע
"אנו קוראים לעיריית ירושלים ולוועדה המחוזית לאמץ ולעשות כל אחת בתחומה את כל שביכולתה על מנת לקדם חלופה זו, ולשמור על פארק המסילה לדורות הבאים לזכרו ולמורשתו של עמר גאלדור ז"ל".

קראו גם:

מחברי המסמך שיוגש לוועדה בשבוע הבא גם ציטטו את דבריו של מהנדס עיריית ירושלים אינג' יואל אבן, בדיון של הוועדה לבטיחות בדרכים בעירייה אשר נערך ב־17 בנובמבר. אבן אמר בין היתר: "אנחנו תמיד מעדיפים לתת להולכי רגל את המרחב ללכת בו ולא לאוטו, כי זה לא מצליח. כל גשר הולכי רגל שאנחנו עשינו, לא הצליח טוב, זה לא עבר טוב".
לפני נפילתו, עמר ז"ל עבד ב"יומא אדריכלים", משרד אדריכלים מוביל בירושלים. מיכל מאיר, מהנדסת עיריית בת ים לשעבר, שהצטרפה לאחרונה כשותפה פעילה למשרד אמרה ל"מיינט ירושלים": "עמר הצטרף למשרד חודשים ספורים לפני נפילתו בקרב , אבל בזמן הקצר בו זכינו לעבוד איתו הוא התגלה כצעיר מוכשר, חדור מטרה ורב יכולות.
"עומר היה ממוקד בתכנון לטובת האנשים והשתמש בכשרונו כדי להציע שיפורים משמעותיים במרחב הציבורי. אחד מהם היה ההצעה שהעביר כמצע לשינוי כביש הברך, מתוך רצון לחזק את הולכי הרגל במפלס הרחוב ולהמנע מגשר שיחליש בהכרח את השהות במרחב הציבורי ומשתמשיו. הוא הציע פתרון שנראה טכני - הסטת החיבור בין הנתיבים, אבל מהותית משפר את החיבוריות בין צידי המדרכה ואת הנוחות של המשתמש כהולך רגל או כרוכב אופניים. היכולת שלו להתנדב, לחשוב מעבר לתחום המוכר לו, למצוא פתרונות שמשפרים חיים הם ביטוי לכישרון הגדול שהוא היה ומנכיח את האובדן הגדול של כולנו".
מעיריית ירושלים נמסר: "העירייה מוקירה את זכרו של עמר גלאדור ז"ל, אשר היה מוכר בזירה הציבורית כאדריכל מוכשר, פעיל חברתי מסור, ואדם משכמו ומעלה. כביש הברך הוא כביש חשוב ויהווה כניסה מרכזית לתלפיות המתחדשת, והוא הכרחי בנפחו לצורך זה, כך גם על פי תוכנית האב לתלפיות. פארק המסילה הוא פרויקט מבורך וחשוב והעירייה עושה ככל יכולתה כדי לשמור עליו מטופח ושוקק חיים. בהקשר זה ולמען הבטחת תנועה רציפה שאינה מסכנת את העוברים בו, ובמיוחד את תנועת רוכבי האופניים, הקמת הגשר חשובה ומבטיחה שהפארק והעוברים בו יוכלו ליהנות מערכיו ללא סכנה.
"אנו מכבדים כל תושב וכל התנגדות ומתייחסים אליה לגופה, בכובד ראש ובהערכה. הוועדה המקומית דנה בכלל ההתנגדויות ודחתה אותן. כמובן שההתנגדות בה מדובר תובא בפני הוועדה המחוזית וזו תדון בה באופן ענייני ומכבד".

טענות מרכזיות נגד כביש הברך:*


  • פגיעה אנושה בפארק המסילה
  • הגברה של הצפיפות בקטמונים ותלפיות
  • יצירת תלות ברכב פרטי
  • ניתוק בין קטמון ח-ט ובית צפפא לבין בקעה והמושבה
  • עומס תחבורתי בקטמונים
  • תנועת משאיות בשכונות מגורים
*לטענת מגישי ההתנגדות למיזם