בימים הקרובים תוגש עתירה נגד העירייה, לאחר שזו אסרה השבוע על העמותה המפעילה את השירותים לקהילה, להשתמש בנכסים העירוניים. כך הודיע השבוע יו"ר המינהל הקהילתי גוננים, יוסי סעידוב. מדובר בעליית מדרגה נוספת במערכה הרב-זירתית שבין ראש העירייה משה ליאון, לפעיל הציבור הפופולרי מקטמונים.
4 צפייה בגלריה
משה ליאון, יוסי סעידוב
משה ליאון, יוסי סעידוב
משה ליאון, יוסי סעידוב
(צילום: יואב דודקביץ', ברחובות שלנו)
4 צפייה בגלריה
שכונת הקטמונים. רחוב בר יוחאי.
שכונת הקטמונים. רחוב בר יוחאי.
הקטמונים
(צילום: שלומי כהן)

סעידוב (47) כבר כיהן בעבר כראש המינהל הקהילתי בקטמונים בשנים .2012-2014 לפני כשנה הוא נבחר ליו"ר המינהל קהילתי בשכונה, אבל נראה שבו עירייה סירבו לקבל את הכרעת הציבור. היועץ המשפטי של כיכר ספרא ניסה לפסול את המינוי, אך כשל. בהמשך, החברה למתנ"סים פנתה לבית המשפט בדרישה לקחת מסעידוב ואנשי הקואליציה שלו את השליטה על חשבון הבנק של העמותה, אך הבקשה נדחתה.
בראיון שנערך בשנה שעברה, סיפר סעידוב ל-mynet: ""ליאון יזם איתי פגישה וביקש שאחזור לפעילות במינהל הקהילתי בקטמונים וסירבתי. במשך כהונתי כיו"ר ראיתי שמדיניות העירייה היא לבלום את פעילי הציבור בקטמון ח'-ט' באמצעות המינהל הקהילתי. הסברתי לו שאני לא אהיה יותר בלם לדרישות הלגיטימיות של התושבים. שנה אחר כך הוא פירק את המינהל הקהילתי ומנע מהתושבים שירותים בסיסיים. יצאתי למאבק שבסיומו העירייה הקימה יחידה עירונית נפרדת לטיפול בצורכי התושבים".
בסוף פברואר 2024, נערכו הבחירות לראשות העירייה, וכ-12 שעות בלבד לאחר שהובטחה זכייתו של ליאון, העירייה בראשותו הודיעה על סיום ההתקשרות עם עמותת מרכז קהילתי גוננים. התירוץ הרשמי של כיכר ספרא היה: "התנהלות לא תקינה", לכאורה, של העמותה. השבוע עיריית ירושלים עשתה צעד נוסף והודיעה כי -30 באפריל היא לא תרשה לעמותה להשתמש בנכסים עירוניים.
בתגובה רשמית של חברי הקואליציה בעמותה נטען: "זהו שפל נוסף במאבק פרו סונלי אותו מנהלת עיריית ירושלים נגד נבחרי הציבור בשכונה - הפועלים בהתו נדבות מלאה והביאו להישגים רבים עבור התושבים. נעתור נגד העירייה, נציג בפני בית המשפט את אי הסדרים הכספיים שבוצעו בכספי הציבור; את השימוש הפוליטי במשאבים הציבוריים, את ההזנחה והאפו ליה נגד תושבי השכונה".

4 צפייה בגלריה
יוסי סעידוב ומשה ליאון
יוסי סעידוב ומשה ליאון
יוסי סעידוב ומשה ליאון
(צילום: ברחובות שלנו ואלכס קולומויסקי)

סעידוב אמר ל"ידיעות ירושלים" כי אין לו שום כוונה להיכנע לאולטימטום של העירייה והדגיש "הציבור בחר בי יש לי שליחות ציבורית אני לא מפנה גב לציבור שבחר בי. תושב בקטמונים הוא שווה זכויות לתושב בבית הכרם ורמת שלמה". "התנהלות העירייה פוגעת בתושבים", הוסיפה חברת הנהלה ויו"ר התחום האורבני בעמותה, מלי ששון. "אני המומה וכואבת את הפגיעה בתושבים. עיריית ירושלים אינה נותנת מענה לתושבים בשורה של נושאים בהם מבנה ראוי לתנועת בני עקיבא, בניה בלתי מרוסנת, העירייה מתעלמת מבקשתנו להסדרי חניה - פוגעת בהולכי הרגל והמדרכות בשכונה הפכו למגרשי חניה ועוד. אני שבה ופונה מכאן לעיריית ירושלים ולראש העיר אישית, היפגשן איתנו כדי שנעבוד בשיתוף פעולה למען התושבים".
מ"מ יו"ר מינהל קהילתי גוננים, יובל אבוטבול מסר בתגובה: "לאחר שנחשף אי סדרים כספים של העמותה במינהל הקהילתי גוננים, ולאחר שהתגלה כי שולמו כספים לקרובי משפחה באופן לא חוקי ותקין, ולאחר שהעירייה ידעה שיש גרעון של כ-2 מיליון שקלים ואנחנו כנבחרי ציבור שיש לנו אחריות ציבורית התרענו ונתנו אות אזהרה שגרעון הולך גדל, וכולם גיבו אותו. לאחר שנים שהחברה למתנסים הפקירו את מינהל קהילתי גוננים הותירו אותו ללא מנכל וחובות רבים, העירייה בורחת מאחריות ציבורית שאין כדוגמתה במקום לבוא לשבת ולראות את המספרים היא נותנת תצו'פר למנכל ופוגע בתושבי הקטמונים ותושבי שכונת פת שבחרו בראש העירייה, משה ליאון. התושבים חשבו שליאון יטפל בנושא בצורה ראויה והוגנת ובמקום זה עשו ההיפך הוא פגע בכל תושבי מינהל גוננים ובמיוחד בחברי המינהל שנבחרו בצורה דמוקרטית".
4 צפייה בגלריה
מינהל קהילתי גוננים
מינהל קהילתי גוננים
מינהל קהילתי גוננים
(צילום: יואב דודקביץ')

בעקבות החלטת העירייה כ-160 תושבים המועסקים במינהל הקהילתי הקימו ועד עובדים בשיתוף ההסתדרות הלאומית. גורם במינהל הקהילתי אמר "התברר כי אין בכוונת העירייה לשמור על זכויות עובדים ולפטר עובדים. בעקבות זאת הודיעה ההסתדרות על סכסוך עבודה ומשמעות הדבר שבוע לפני פסח ייפסקו השירותים לתושבים - בהם מעונות לפעוטות, מרכז לגיל השלישי, מרכז מוזיקה ועוד".


מעיריית ירושלים נמסר: "הודעת העירייה על סיום רשות השימוש בנכסים עירוניים וסיום התקשרות מול עמותת מרכז קהילתי גוננים התבססה על העובדות. בין היתר, אי סדרים כספיים, שיתוק וחוסר תפקוד, חוסר יכולת מוסדות העמותה להתכנס ולקבל החלטות, אי תשלום שכר עובדים וספקים וכן התנהלות בלתי תקינה ובניגוד למטרות העמותה. התהליך מקודם לאחר שהעירייה נפגשה עם העמותה ושמעה בפירוט את הסבריה על אי הסדרים הקיימים בה. העירייה תבטיח את המשך רציפות מתן השירותים לתושבי גוננים, תוך מחויבות להקשבה לצורכי התושבים והמשך רצף תעסוקתי לעובדים, כמו גם שמירת זכויותיהם. בהקשר זה, העירייה הזמינה את כלל העובדים להיקלט בתאגיד עירוני, תוך שמירה מלאה על הותק, הזכויות, הרציפות והבטחון התעסוקתי. סכסוך העבודה מיותר ורק פוגע בתושבים ובעובדים עצמם.