הדרת נשים מהמרחב הציבורי בעיר הבירה של ישראל: שלטים שהוצבו לאחרונה בשכונת בית ישראל בירושלים אוסרים על נשים לעבור במדרכה המקבילה לאחד מבתי הכנסת בשכונה. המדרכה המדוברת ממוקמת ברחוב יואל, סמוך לבניין חסידות סאטמר הקיצונית. "הנשים מתבקשות להימנע ממעבר/שהייה במדרכה זו, המשמשת מעבר לבאי בית הכנסת", נכתב בשלטים.
2 צפייה בגלריה
״על נשים להימנע ממעבר או שהיה״
״על נשים להימנע ממעבר או שהיה״
״על נשים להימנע ממעבר או שהיה״
(צילום: לירן תמרי)
תופעת הדרת הנשים ממדרכות ציבוריות חוזרת על עצמה מדי שנה בתקופת חגי תשרי. גם בשנים קודמות, לקראת ימי הסליחות סדרנים הוצבו ברחובות השכונה ומנעו מנשים וגברים לעבור יחד ברחוב עזרא ואבינועם ילין, הסמוכה לאחת הישיבות. כאשר אחד הגברים ביקש לעבור המיועד "לנשים" פנה אליו אחד מהמאבטחים ואמר: "לא. לא צדיק. אתה לא יכול להיכנס". לשאלה מדוע לא ניתן לעבור השיב: "סגור, גברים צריכים לעבור מרחוב אחר – נשים מכאן".
2 צפייה בגלריה
״על נשים להימנע ממעבר או שהיה״
״על נשים להימנע ממעבר או שהיה״
״על נשים להימנע ממעבר או שהיה״
(צילום: לירן תמרי)
בעבר, גורם חרדי הסביר בשיחה עם mynet כי ״ההפרדה נחוצה בעקבות מגע שעלול להיגרם בין המינים בעקבות הצפיפות הרבה הנגרמת ברחובות בימי החג העמוסים. שמחת בית השואבה מביאה אלפי לבתי הכנסת בשכונה והרחובות הצרים נהפכים לעמוסים מאוד, ברחוב הספציפי הזה יש דוחס איום נורא ויש חיכוך גבוה בין נשים לגברים העלולים להתחכך זה בזו ולכן יש צורך למנוע זאת״.
בשנת 2010 פסק בית המשפט העליון בהחלטת תקדימית כי קיים איסור הפרדה על רקע מגדרי ברחובות העיר ובמרחב הציבורי. לפני כשנה העירייה ציינה כי "לא תאפשר ביצוע הפרדה מגדרית ברחובות העיר. אגף אכיפה ושיטור יבצע ביקורת ויוודא כי אין שילוט או בסדרנים אשר מורים או גורמים להפרדה מגדרית ומונעים מעבר של נשים או גברים למרחב ציבורי מסוים". מעיריית ירושלים נמסר: "עיריית ירושלים, באמצעות אגף שיטור ואכיפה, פועלת בצורה יזומה להסרת מפגעים ושילוט אסור בכל שכונות העיר ועל פי דין. לציין כי עם איתור השילוט האמור, הוא הוסר לאלתר"
פורסם לראשונה: 16:38, 12.09.21