האם משטרת ישראל ועיריית ירושלים מתעלמות מהחלטת בית המשפט? למרות פסיקתו החד משמעית של בית המשפט העליון כי אין להותיר הקמת גדרות, מתיחת בדי ייוטה והצבת סדרנים כדי לאכוף הפרדה בין נשים לגברים בשכונת מאה שערים,ביממה האחרונה מקדמים קיצוניים בניית מעברים שתכליתן הפרדה מגדרית בין נשים לגברים ברחוב מאה שערים לקראת ימי חג הסוכות ,בסוף הרחוב הוצבו סדרנים הישובים על כיסאות ותפקידם לנתב את העוברים ושבים ברחב ולמנוע מנשים לעבור במדרכה הנושקת לישיבה החרדית ״תולדות אהרון״.
בתיעוד אותו צילמה חברת מועצת העיר לורן ורטון נראה מאבטח שהוצב בתחילת הרחוב מנסה למנוע את מעברה ומעבר חברתה. ״סגור פה גברת, את יכולה להיכנס מהצד השני״ לשאלה מדוע אין מעבר השיב המאבטח ״יש כאן אירוע, זה שנים ככה״ לאחר מכן חוזר המאבטח על דבריו ״סגור פה נשמה״ לבסוף, לאחר דין ודברים איפשר המאבטח לשתיים לעבור ״תעברי, נראה לאן תגיעי״ ואכן בכך לא הסתיים הדבר, ולאחר שהורשו לעבור, נבלה ורטון יחד עם חברתה בגדר ברזל שהוצבה באמצע המדרכה ומונעת לחלוטין את המעבר ברחוב״.
1 צפייה בגלריה
צילום: לירן תמרי
צילום: לירן תמרי
צילום: לירן תמרי
למרות התראה מראש הגענו למקום ולא ראינו כל נוכחות משטרתית. התלוננתי למשטרה ואני מתכוונת להמשיך להילחם בהדרת הנשים בבריונות ובצפצוף על שלטון החוק. אם המשטרה והעירייה לא יטפלו בתופעה בחומרה לא נהסס גם לעתור שוב לבג"ץ. מאה שערים היא חלק מירושלים בירת ישראל ולא שכונה בטהרן. מרצ ירושלים תמשיך להילחם למען ירושלים חופשית ונגד פגיעה בזכויות ובכבודם של תושבים".
״ההפרדה נחוצה בגלל מגע שעלול להיווצר בין המינים״גורם חרדי מסר למיינט כי ההפרדה בין נשים לגברים בימי חג הסוכות נחוצה בעקבות מגע שעלול להיגרם בין המינים בעקבות הצפיפות הרבה הנגרמת ברחובות בימי החג העמוסים. ״שמחת בית השואבה מביאה אלפי לבתי הכנסת בשכונה והרחובות הצרים נהפכים לעמוסים מאוד, ברחוב הספציפי הזה יש דוחס איום נורא ויש חיכוך גבוה בין נשים לגברים העלולים להתחכך זה בזו ולכן יש צורך למנוע זאת״. גורם נוסף מציין כי למרות ההחלטת בית המשפט מראות ההפרדה במהלך החג חוזרים על עצמם מדי שנה.כאמור, באוקטובר 2010 נדרש בית המשפט העליון לדון בסוגיית ההפרדה במדרכות במאה שערים בזמן שמחת בית השואבה, אז קבע בית המשפט כי אין לאפשר הפרדה מכל סוג שהוא במדרכות המדינה כמשיבה לעתירה ציינה אף היא כי אין מקום להפרדה פירטית ברשות הרבים וכי יש לפעול למנוע יוזמה זו, כמו כן בית המשפט חייב את משטרת ירושלים למגר תופעה זו.
תגובות ממשטרת ישראל נמסר: ״במהלך ימי החג נערכה משטרת ישראל בכלל האזורים בירושלים על מנת לוודא את שלומם וביטחונם של התושבים, ובתוך כך אף נערכו ביקורות יזומות של המשטרה במוקדים בהם התקיימו אירועים שונים על מנת לוודא שאין כל פגיעה כזו או אחרת בציבור. מבדיקה שערכנו, במהלך הלילה התקבל דיווח במשטרה אודות חסימת מעבר במקום, וככל שעלה מדובר באירוע נקודתי שטופל במהלכו עלה חשד כי המארגנים חרגו מהאישורים שקיבלו מהמשטרה והעירייה, ואנו נפעל מולם בהתאם.
"עוד נציין, כי המשטרה ערכה במהלך הלילה ביקורות יזומות גם באירוע המתואר בכתבה, ולא עלה כל חשד לפגיעה או הגבלה של הציבור אלא להפך, השוטרים אף הבחינו כי המעבר במקום נעשה באופן חופשי. נדגיש כי הצבתם של סדרנים לשם שמירה על בטיחות באירוע הנה דבר תקין ונדרש בהתאם לתנאים אותם מציבה המשטרה".מעיריית ירושלים נמסר: ״עיריית ירושלים לא מאשרת ולא מאפשרת הפרדה במרחב הציבורי. הגדרות שהוצבו (וכך נעשה כבר מספר שנים) הינן לצרכים בטיחות בלבד לצורך חיץ בן המדרכה לכביש. הפיקוח העירוני יפעל למניעת הפרדה מגדרית במיקום״.
משדולת הנשים בישראל נמסר: ״הפרדה מגדרית, חסימת רחובות וסימון מדרכות לגברים ונשים אסורה בישראל. היא נובעת מהרצון להסתיר נשים, עד כדי כך שלא יראו אותן במרחב הציבורי כלל. בית המשפט העליון דן בנושא במסגרת עתירה שהוגשה כנגד הפרדה ברחובות מאה שערים בירושלים בחג הסוכות לפני מספר שנים. המדינה אז הצהירה כי "במרחב ציבורי מובהק כגון רחובות עיר, קיים איסור על הפרדה על רקע מגדרי״."גם בבג"צ שהגישה רחל עזריה נגד משטרת ישראל משנת 2011, שדן במקרה דומה, קבע בית המשפט העליון כי מדובר בחלק מתופעה של השתלטות פוגענית של מעטים על רבים והעתירה נמחקה רק לאחר שהתקבלה התחייבות משטרת ישראל כי פעולות הסדרנים וההפרדה המגדרית לא יתקיימו בעתיד. לצערנו, עיריית ירושלים ומשטרת ישראל מפגינות אוזלת יד כשמדובר בזכויותיהן ובחופש התנועה והבחירה של נשים. אנחנו דורשות שהמוסדות הלחו יתייצבו לצד החוק וימנעו את התופעות החמורות הללו בכל האמצעים שבידיהם".