למה הם עושים את זה? לפחות כ-20 מקרים של זריקת אבנים על אוטובוסים אירעו בשלושת החודשים האחרונים בירושלים. רק בנס איש לא נפגע ונזק נגרם רק לאוטובוסים.
"עיקר המקרים הם בשכונת הר חומה ובשכונת רמות", סיפר ל"מיינט ירושלים" הקב"ט הראשי של סופרבוס בירושלים, משה טוטיאן. "מי שזורקים את האבנים הם נערים בגילאי 12 עד 17 בערך, בשתי השכונות".
לדברי טוטיאן, לא מדובר בעניין מגזרי. "אין קשר בין מה שקורה ברמות למה שקורה בהר חומה", הוא מדגיש, "אלו שתי אוכלוסיות שונות, ברמות בעיקר חרדים בהר חומה חילונים ודתיים. זה לא סיפור מגזרי אלא ונדליזם של בני נוער. זיהינו למשל בהר חומה שהמקרים מתרחשים ברחוב אליהו קורן, שהפך מוקד מפגש לבני נוער. אלה מעשי קונדס וונדליזם לשמו.
"לפי מה שאני מבין גם מדיבור עם חוקרים במשטרה חלק מהוונדליזם זה לשם ונדליזם וחלק בגלל מקרה שהיה עם נהג", מפרט טוטיאן. "מספיק שנהג לא עצר יום אחר כך זורקים אבנים על אוטובוס גם אם זה לא אותו נהג. גם אם הנהג לא עצר בתחנה והוא אשם במאה אחוז זה מעשה חמור ולא אמור לקרות".
בדיחה לא מצחיקה
בתחילת השבוע, ככל הנראה ברוח פורים, הוונדליזם הסלים. לדברי טוטיאן באוטובוס יש ברזי חירום כדי לאפשר פינוי בעת חירום. עם פתיחתם האוטובוס מושבת. ביום שני האחרון, נערים בהר חומה סגרו את ברזי החירום המאפשרים פינוי של נוסעים במצב חירום ואשר פתיחתם גורמת להשבת האוטובוס, "כשהנהג ירד לסדר את זה הנערים לקחו את המטף וריססו את נוסעי האוטובוס לשם שעשוע. הגיעה ניידת למקום, השוטרים בדקו את הדברים ולקחו עדות ראשונית. את המצלמות באוטובוס אנחנו נעביר למשטרה".
בסופרבוס מציינים כי המשטרה עובדת איתם באופן צמוד, אבל זה לא מספיק. טוטיאן סבור שבגלל שעד כה הנזק הוא ברכוש אין עדיין פעילות נחרצת נגד התופעה, "ברוב המקרים זרקו אבנים כשאוטובוס נסע עם נוסעים שבהרבה מזל לא נפגעו אבל גם אם האוטובוס ריק והוא בנסיעה, מספיק שהנהג ייכנס ללחץ ויאבד שליטה".
בינתיים מנסים בחברת האוטובוסים לפעול מול גורמי החינוך הקהילה לצורך מניעה. "אנחנו פונים לבתי ספר, לישיבות ולרבנים ומנסים לייצר שיח. אני יודע שלפחות ברמות נכנסים לישיבות ומדברים עם הרבנים, לפעמים זה עוזר. בהר חומה אין שוטר קהילתי ולכן הדברים יותר מורכבים, אבל המינהל הקהילתי עובד איתנו ומנסים לתפוס את הנערים על חם. מעבר לזה שזה פוגע בנהגים זה פוגע בנוסעים ויותר קשה לתת שירות טוב", אומר טוטיאן.
מנגד נוסעים מבוגרים רבים סבורים כי ההורים הם שצריכים לקחת אחריות על המעשים של ילדיהם. "הורים צריכים לבדוק מה קורה עם הילד ולהסביר לו את חומרת המעשה שלו", אמר נוסע מתוסכל שמשתמש קבוע בתחבורה הציבורית והיה עד למקרים רבים של ונדליזם שמשביתים את האוטובוס לדקות ספורות או יותר. "אם ההורים והמבוגרים יקחו אחריות ויצטרכו לשלם על הנזק יהיו פחות מקרים כאלה. וגם באוטובוס, מותר לנוסעים האחרים להעיר לנערים או לקרוא למשטרה, לא צריך לחכות שיקרה משהו".
קראו גם:
ממשטרת ישראל נמסר: "אנו רואים בחומרה מעשי בריונות ואלימות במרחב הציבורי, בפרט כשאלו מופנים כלפי משרתי ציבור ונהגי אוטובוסים. המשטרה מתיייחסת לכל מקרה של אלימות ותקיפת נהגי התחבורה הציבורית בכובד ראש, וכל דיווח או תלונה בנושא מטופלים במקצועיות וביסודיות במטרה למצות את הדין עם המעורבים.
"נציין כי מתחילת השנה הוגשו חמש תלונות ובעקבות חקירות שנפתחו, בארבע מתוכן נעצרו חשודים והחקירה עודנה מתנהלת, תוך ביצוע מגוון פעולות במטרה להגיע לחקר האמת. לצד זאת, בוצעו פגישות עבודה עם חברות תחבורה ציבורית על מנת לחזק את הקשר ולהגביר את תחושת הביטחון של הנהגים לצד הבנת הליכים ותיאום ציפיות לטיפול מיטבי הכולל גם הגשת תלונה במשטרה. נמשיך לפעול בנחישות נגד אותם פורעי חוק אלימים הפוגעים בציבור הנוסעים ונהגי אוטובוסים שנותנים שירות לתושבי ירושלים והמבקרים בה".