בית משפט השלום בעיר אסר לאחרונה על חברה העוסקת בהשכרת דירות לטווח קצר, להמשיך בפעילותה בבניין ברחוב דוד המלך בירושלים. השופט דניאל מרדכי דמביץ קבע שהשכרת הדירות בשיטת AIRBNB לא רק שמנוגדת לתקנון הבניין המדובר, שמתיר שימוש בדירות "למגורים בלבד", אלא נעשית גם ללא רישיון בניגוד לדיני רישוי עסקים.
3 צפייה בגלריה
airbnb
airbnb
airbnb
(צילום: shutterstock)

בחודש שעבר נכנס לתוקף בעיר ניו יורק חוק המחייב את המארחים בפלטפורמות השונות להשכרה קצרת טווח להירשם בעירייה. כמו כן, הוא אוסר על השכרות של יחידות שלמות ומחייב את המארחים לשהות בנכס בזמן ההשכרה. שורת ההגבלות הללו גרמו לתושבים רבים להסיר את נכסיהם מ-AirBNB כך שכיום כבר כמעט בלתי אפשר להשכיר דירה בעיר דרך הפלטפורמה הפופולרית.
3 צפייה בגלריה
רחוב דוד המלך
רחוב דוד המלך
רחוב דוד המלך
(צילום ארכיון: שלומי כהן)


בתביעה שהוגשה לבית המשפט לפני כשנתיים ביקשו הדיירים לאסור על החברה להמשיך בפעילות ההשכרות לטווח קצר שהיא מבצעת באמצעות פלטפורמות "בוקינג" ו"AirBNB" בשש מתוך 26 הדירות שבבניין. התלונות כללו השארת שקיות אשפה מחוץ לדירות, בדלי סיגריות שמושלכים לעציצים, תפיסת מקומות החנייה הפרטים שלהם ועוד.
3 צפייה בגלריה
airbnb
airbnb
airbnb
(צילום: shutterstock)

מנגד טענה החברה כי תקנון הבית המשותף בבניין אינו אוסר על השכרת דירות לטווח קצר, וכי המטרה האמיתית של התביעה היא לסלק את החברה כדי שהתובע יוכל לקנות את אותן הדירות כחלק מהליך פינוי-בינוי שאותו הוא מקדם. החברה ציינה שהיא פועלת לשמור על שלוות הדיירים, על ידי מצלמות בכניסה לדירות לניטור התנהלות בעייתית מצד האורחים, והצבת שלטים לשמירת הסדר.
עוד בחדשות:

אבל השופט דמביץ לא השתכנע מטיעוני החברה. "הטענות מטעם הנתבעים ממחישות התנערות בוטה מאחריות. הנחיות כתובות בתקנון ממוחשב או בשילוט כלשהו בחניית הבניין, אינן מהוות ערובה הולמת לכך שדיירי הבניין הקבועים לא יוטרדו מנוכחותם של אורחים-לרגע בבית המשותף".
פסק הדין אף סקר את הפסיקה בנושא שקבעה כי השכרה בשיטת AirBNB חורגת מהגדרת "מגורים בלבד" ומהווה שימוש מלונאי-עסקי. השופט הדגיש כי בניגוד לדיני רישוי עסקים, הנתבעים למעשה מפעילים בבניין עסק ללא רישיון, ולכן קבע שהחל מאוקטובר 2023 ייאסר עליהם לבצע השכרות לטווח קצר בבניין, ואף חייב את הנתבעים לשלם לנציג הדיירים וועד הבית, הוצאות ושכר טרחה בלמעלה מ-52 אלף שקל.
פורסם לראשונה: 03:11, 03.10.23