הירושלמים נפרדים: שאול חי ז"ל, מוכר בחנות הספרים המיתולוגית במרכז העיר נרצח בפיגוע הרצחני בנווה יעקב ביום שישי האחרון. תושבים שגילו על כך מעלים זיכרונות על המוכר החביב שתמיד הסביר פנים ללקוחות ולילדיהם. "יש פה כבר דור שני ושלישי שקונה לילדיו ספרי לימוד בחנות של משה חי", סיפרו לקוחות ל-mynet ירושלים.
3 צפייה בגלריה
מודעת האבל של שאול חי בחנות הספרים
מודעת האבל של שאול חי בחנות הספרים
מודעת האבל של שאול חי בחנות הספרים
(צילום: אלינור פבריקר ובאדיבות המשפחה)
שאול חי ז"ל שנרצח בסוף השבוע בפיגוע הוא אחד מבעלי חנות הספרים המיתולוגית 'משה חי ספרים' שהוקמה לפני כ-65 שנים ברחוב עזרת ישראל במרכז העיר. שמה של החנות נקראה על שם אביו ולאחר מותו הוא המשיך לנהל אותה. בשנים האחרונות שאול לא עבד בחנות הספרים מאחר והוא יצא לפנסיה. השבוע, נותרה הסמטה הצרה מיותמת מלקוחות, ועל הדלת נתלתה מודעת האבל שתחתיו שלט קטן כתוב בכתב יד, בנוסח שאינו מביע את הצער הגדול: "החנות סגורה עקב אבל. החנות תיפתח בעזרת ה' ביום א'".
קראו גם:

באוגוסט, כך מספרים, התורים מילאו את הסמטה הצרה והלקוחות המתינו בסבלנות זמן רב עד שהגיעו לראש התור ונתקלו בחיוכו הרחב של שאול. אלפי לקוחות מכל רחבי העיר הגיעו כדי לקנות אצלו ספרים חדשים ומשומשים.

"כששמעתי שהוא נרצח, לא קישרתי ישר בינו לבין החנות"

רונן גלעד, תושב העיר סיפר ל-mynet ירושלים: "זו חנות שקיימת הרבה מאוד שנים. כילד הייתי קונה שם ספרי לימוד. אין תלמיד בירושלים בשנות ה-60-70-80 וה-90 שלא קנה שם ספרים. חיכינו בתורות ענק כדי לקנות שם. הם אנשים מאוד מיוחדים, ישרים, חייכנים ויראי שמיים. משפחה מדהימה ומיוחדת במינה. כל האווירה בחנות הייתה מאוד מיוחדת. אני לא חושב שיש ירושלמי שלא עבר בחנות הזאת. אגב, שאול היה הנין של הבן איש חי, מאוד מיוחס. הערבי הזה שרצח אותו יסתבך מאוד בשמיים.
"אני זוכר את עצמי עם אבא שלי עומדים בתור וקונים ספרים אצל משה. כשגדלתי והיו לי ילדים, קניתי גם לילדים שלי. מהספרים האלה שהילדים שלי גדלו עליהם, יש לי היום בן שלפני שבועיים קיבל תואר דוקטור. כששמעתי שהוא נרצח, לא קישרתי ישר בינו לבין החנות, אבל העובדת שלי סיפרה לי ואני הייתי המום. בימים האחרונים הסמטה ריקה לחלוטין, אין מי שנכנס אליה כדי לקנות ספרים".

3 צפייה בגלריה
חנות ספרי הלימוד של הגבאי שאול חי ז"ל
חנות ספרי הלימוד של הגבאי שאול חי ז"ל
חנות ספרי הלימוד של הגבאי שאול חי ז"ל
(צילום: אלינור פבריקר)

"היום מוצאים את האנציקלופדיה העברית על גדרות וליד פחי אשפה. אבל כילד זו הייתה משאת נפשי", סיפר שוקי בן עמי, תושב העיר ל-mynet ירושלים, "תמיד הייתי צריך ללכת לאיזה דוד שלי כדי לעיין בספרים ומאוד להיזהר על העטיפות והדפים של האנציקלופדיה. כשגדלתי, רציתי לקנות ביד שניה את האנציקלופדיה העברית, אבל לא היו בה את כל הכרכים.
"הלכתי אל החנות של 'משה חי ספרים' כדי להתייעץ עם שאול אם לקנות אותה, והוא אמר לי לקנות, שתמיד טוב שתהיה את האנציקלופדיה העברית בבית. הוא הגדיר את זה כמעמד חברתי: בית עם 'אנציקלופדיה עברית' זה כמו בית עם פסנתר כנף. הוא צדק - אלה היו ימים שלפני האינטרנט והמחשב, את הידע היינו יכולים לשאוב רק מאנציקלופדיות. הוא שכנע אותי לקנות, והבטיח שידאג לעזור לי להשלים את הכרכים החסרים. היו שני ספרים שחסרו לי, וזה היה נורא, כמו שחסרה שן – לא רואים את השיניים היפות, אלא רק את השן החסרה.

3 צפייה בגלריה
מודעת האבל שנתלתה מחוץ לחנות
מודעת האבל שנתלתה מחוץ לחנות
מודעת האבל שנתלתה מחוץ לחנות
(צילום: אלינור פבריקר)

"יום אחד הוא התקשר אלי ואמר לי שהשיג לי את אחד הכרכים ושומר לי אותו בצד. הוא היה איש הגון מאין כמוהו. הוא מכר לי את הכרך במחיר מצחיק ממש למרות שידע שאני להוט אחריו. אחר כך הוא השיג לי גם את הכרך האחרון שהיה חסר". בן עמי מספר שבהמשך, שאול ז"ל רצה לעזור לו לטפח את האנציקלופדיה
"יום אחד אמר לי שהוא יכול להזמין לי עטיפות חדשות לאנציקלופדיה (כדי לשפר את הנראות שלה, א"פ). ובאמת הזמנתי דרכו כמו עטיפות. הוא היה איש יקר, באמת. אפילו לא ידעתי איפה הוא גר או מי המשפחה שלו, אבל תמיד היה נעים לעצור אצלו ולדבר איתו. איש כזה, הרבה טובות יש לי להגיד עליו. יקבלו אותו באהבה ובחיבה בגנזי מרומים. זכינו".
יהי זכרו ברוך.
פורסם לראשונה: 13:49, 01.02.23