רגע אחרי הבחירות עלה משה ליאון על מטוס ונסע לארה"ב. בסוף השבוע האחרון הוא שב היישר לחגיגות מרתון ירושלים, שבעירייה התעקשו לקיים למרות הלחימה בעזה. האירוע נועד להרים מעט את מצב הרוח הלאומי ולכאב הראש של הרכבת הקואליציה, שליאון הצהיר כי שאיפתו היא שתהיה "מקיר לקיר".
5 צפייה בגלריה
אולם המועצה
אולם המועצה
אולם המועצה
(צילום: שלומי כהן)
5 צפייה בגלריה
ליאון וחביליו
ליאון וחביליו
ליאון וחביליו. יובילו ביחד את העיר?
(צילום: ראובן קפוצ׳ינסקי, ישראל כהן)
"הנחיתי את צוות המו״מ לפתוח בשיחות הכנה בשבוע הבא על מנת להביא בהקדם להקמת קואליציה רחבה ככל הניתן", אמר ליאון, עוד בשעה ששהה בניו יורק והוסיף, "המטרה היא להמשיך את המהפיכה והפריחה של השנים האחרונות בעיר, מה שיבטיח שירושלים תהיה הדבר הבא של ישראל".
למרבה ההפתעה אתגר לא פשוט לליאון מגיע דווקא מתוך הסיעה שלו. שם היתה ציפייה נלהבת להישג של בין 4 ל-6 מנדטים, ואולם בתום ספירת הקולות התברר כי רשימתו של ראש העירייה השיגה שני מושבים בלבד, ומספר 3 ברשימה, עופר איובי, נותר מחוץ למועצה. איובי נחשב מקורב מאוד לליאון, מלווה אותו ועובד צמוד אליו כבר לא מעט שנים. בזמן הרכבת הרשימה, מתוך הנחה שהרשימה תקבל מספר גבוה של מנדטים הסכים איובי לוותר על המקום השני כדי לשבץ אישה - ד"ר רונית אחדות הכהן-חודג'ייס. עכשיו, כך נראה, הוא מתחרט.

5 צפייה בגלריה
 יו"ר התעוררות, אדיר שוורץ
 יו"ר התעוררות, אדיר שוורץ
יו"ר התעוררות, אדיר שוורץ
(צילום: יואב דודקביץ')

"אין ספק שעופר הביא הישגים ואת מספר הבוחרים הגדול ביותר", אומר גורם הבקי בנושא. "הוא עבד מבוקר עד ערב על מנת להיכנס למועצה ועופר דורש לקבל את המקום השני במועצה, כמו שמגיע לו. אין ספק שתושבים רבים הצביעו לסיעה בגלל איובי שפעל למענם במרוצת השנים בעיקר בשכונות ואין ספק שההצבעה מוכיחה זאת".


אחד הפתרונות שהוצעו כדי לפתור את המשבר הוא שמספר שתיים תכהן חצי קדנציה כחברת מועצה, ואילו איובי ישמש יועץ לראש העיר ובהמשך היא תפרוש ואיובי ימונה לסגן ראש העיר.
החרדים הגדילו את כוחם במנדט אחד שנוסף לש"ס ומבחינת חברי הסיעות השונות הציפייה היא להמשיך להיות חלק מהקואליציה ולהחזיק בתיקים בכירים כמו תיק תכנון ובנייה, תרבות תורנית, ועדת מכרזים, תחבורה, פיקוח עירוני וכן תפקידי סגני ראש העיר. למרות זאת הם משאירים את מלאכת הפוליטיקה לחדרי חדרים ולא יוצאים בהצהרות.

5 צפייה בגלריה
עופר איובי
עופר איובי
עופר איובי
(צילום: רפי קוץ)

לעומת זאת בקרב החרד"לים ההצהרות נחושות יותר - אריה קינג, יו"ר "מאוחדים" ששמרה על כוחה עם שני מנדטים הבהיר "אנחנו נדרוש את מה שהציבור קבע – המפלגה הדתית-לאומית הגדולה ביותר, ומקווים לקבל את היחס המתאים לגודלנו. אנחנו מבינים את גודלנו ולא כמו אחרים שיספרו שהם חזקים יותר ונדרוש באופן יחסי לגודל שלנו. נקבל חצי קדנציה של סגנות ובנוסף רוצים שתיק החינוך יעבור לידיים של מי שמייצג את רוב הציבור הדתי לאומי. נעם ואנחנו מייצגים את הזרם החרד"לי, ולא הגיוני שמי שיחזיק את תיק החינוך זאת חגית משה שמייצגת את המיעוט של הזרם הדתי לאומי".


שלוש סיעות נוספות שכל אחת מהם מונה מנדט אחד הן הליכוד בראשות יעל ענתבי, בני תורה בראשות חיים אפשטיין ונעם שנכנסה לראשונה למועצת העיר. בני תורה והליכוד צפויים להיכנס למועצה. אך עם נעם, בראשות עו"ד אלדד רבינוביץ', הסיעה שנחשבת קיצונית ומתנגדת בין היתר לזכויות להט"ב זה כבר סיפור אחר. 'נעם' רוצה להיכנס לקואליציה אבל לא בטוח שליאון יוכל להרשות זאת לעצמו, לנוכח ההתנגדות של הסיעות הליברליות. עו"ד רבינוביץ' מבין זאת היטב ולכן מאז ההישג בבחירות הוא שומר על שתיקה ורק נמסר מטעמו: "אנו מנהלים את המו"מ בחדרי המו"מ ולא באמצעות התקשורת".
במהלך ספירת הקולות נראה היה שסיעת המפד"ל-הציונות הדתית בראשות חגית משה תפסיד מנדט אולם לאחר הגעת קולות החיילים היא שמרה על כוחה ונשארה עם שניים. לפי גורמים שונים משה צפויה לדרוש להשאיר אצלה את תיק החינוך, רק שהפעם המפה הפוליטית שונה וסיעות נוספות בונות עליו. השאלה היא האם ליאון יבקש לרצות שותפות אחרות, ולמשה יימצא תיק אחר שיהיה מקובל עליה.

5 צפייה בגלריה
חגית משה
חגית משה
חגית משה
(צילום: יואב דודקביץ')

שבעת המנדטים של "התעוררות" ו"האיחוד הירושלמי" יאפשרו לכאורה לציבור הליברלי לדרוש דרישות ב"חופשיות". יוסי חביליו שמגיע לשולחן עם 4 מנדטים מסרב "לנהל מו"מ דרך העיתון", אבל על פי גורמים שונים הוא צפוי לדרוש את תיק החינוך, תיק המינהלים הקהילתיים, תיק התרבות, רשות צעירים ועוד. "המטרה שלו", כך על פי יודעי דבר, "היא שכל הסיעה תצא עם תיקים משמעותיים ויכולת להשפיע ציבורית". ליאון יצטרך להחליט האם הוא צריך את חביליו בפנים עם תפקידים שעלולים להתנגש עם דרישות של השותפות האחרות, או את חביליו בחוץ כשהוא מגיש עתירות ללא הפסקה.
סיעת התעוררות, שהיתה הגדולה בקדנציה האחרונה עם שבעה מנדטים אבל די דעכה בשבתה באופוזיציה, מתעוררת ועושה חישוב מסלול. מבחינת ראשיה הפעם היא תשרת את הציבור עם שלושת המנדטים שקיבלה מתוך הקואליציה. עוד לפני הבחירות שוחח יו"ר הסיעה, אדיר שוורץ, עם ליאון והעביר מסר לפיו הם איתו בקואליציה. הציפיה שם היא לסגן ולתיק מכובד. "הבטחנו לציבור שנעשה הכל כדי להשאיר את הצעירים בירושלים, והסמכויות והתפקידים שאנחנו מבקשים הם בהתאם – עסקים קטנים, חיי הלילה והיום, ועסקים גדולים שיכולים להשפיע במספרים גדולים על כלכלת ירושלים", אמר שוורץ. "נושא נוסף הוא נוער וצעירים, כולל משפחות צעירות ותרבות. המטרה שלנו היא להיות חלק משמעותי מהעשייה בעיר ולפעול למען כלל תושבי העיר. נייצג נאמנה כ- 25 אלף תושבים שהצביעו לנו".