כ-10,000 בני אדם הפגינו אמש (מוצ״ש) בכיכר פריז נגד השחיתות השלטונית והעומד בראשו בנימין נתניהו. בתום ההפגנה שהסתיימה לאחר חצות אחרי פינוי בכוח של המשטרה, נעצרו 30 מפגינים. מהמשטרה נמסר כי ״משטרת ישראל פעלה לאורך המחאה שהתקיימה במשך מספר שעות, על מנת לאבטח ולאפשר את קיומה בכיכר פריז, זאת לאחר שחלק מהמפגינים קיימו תהלוכה בניגוד לחוק תוך חסימה של צירי תנועה ושיבוש שגרת החיים בעיר. המשטרה פעלה על מנת להסית את המפגינים מצירי התנועה הראשיים בכדי לצמצם ככל הניתן את הפגיעה בתושבים. בתוך כך, זיהו ומנעו השוטרים מספר ניסיונות של מפגינים לצאת לתהלוכות נוספות בניגוד לחוק. לאחר מספר הכרזות של המשטרה להפסיק את השימוש בכלי הרעש בהתאם לפסיקת בגצ ולאחר מכן הכרזה על סיום המחאה, חלק מהמפגינים בחרו לגדף ולקרוא קריאות נאצה כלפי כוחות המשטרה, החריפו את הרעש, והפרו את הסדר הציבורי תוך סירוב להתפזר באופן עצמאי. כוחות המשטרה פיזרו את מפרי הסדר, פינו את הצומת ופתחו אותו לתנועה. המשטרה עיכבה ועצרה לאורך המחאה 30 חשודים, בחשד לעבירות הפרת סדר ותקיפת שוטר״.
5 צפייה בגלריה
עימותים במחאה בבלפור
עימותים במחאה בבלפור
עימותים במחאה בבלפור
(צילום: לירן תמרי)
מוקדם יותר צעדו מאות מגשר המיתרים לכיוון המחאה בבלפור, בניגוד להנחיות המשטרה. עימותים אלימים התפתחו בין שוטרים למפגינים ברחוב בצלאל במרכז העיר. 7 מפגינים שהיו בתהלוכה שהתקיימה בניגוד לחוק נעצרו לחקירה בחשד לעבירות של הפרת הסדר הציבורי ותקיפת שוטרים. במהלך ההפגנה שהתקיימה בבלפור, סגן ניצב ניסו גואטה, קצין אג"מ מרחב ציון תועד כשהוא מכה מפגין. תיעוד האירוע עורר סערה גדולה. המשטרה הגיבה ואמרה כי ״מבדיקה ראשונית שנערכה עם הקצין, לטענתו הותקף. יחד עם זאת האירוע הספציפי ייבדק ויתוחקר. בהתייחס לאירוע המחאה הערב, למרות המאמצים והמשאבים הרבים שהמשטרה משקיעה להבטיח מחאה בטוחה וחופש ביטוי לכל, ניכר כי קבוצות שונות בחרו היום בדרך של פרובוקציה, לרבות אלימות פיזית ומילולית כנגד שוטרים שתפקידם לשמור על הבטחון והסדר גם של המוחים עצמם. משטרת ישראל מובילה בתקופה מורכבת זו מדיניות ברורה של חופש הביטוי והמחאה לכל, ומותחת את כוחותיה ואמצעיה במאמץ מיוחד בהתייחס להיקף משמעותי של משימות שנוספו לה לנוכח מצב החירום המיוחד״,
(תיעוד הקצין מכה מפגין בהפגנה בבלפור. שימוש על פי סעיף 27א לחוק זכויות יוצרים)
מוקדם יותר דחתה משטרת מחוז ירושלים את בקשתם של מארגני הפגנת ״הדגלים השחורים״ לקיים הערב (מוצ״ש) צעדה מגשר המיתרים שבכניסה לעיר ועד לכיכר פריז. ״נבהיר כי עמדת המשטרה הנה לא לאפשר את קיום התהלוכה במתווה זה בשל פגיעה במרקם חיי השגרה של תושבי העיר ומבקריה שכן מדובר בציר הכניסה והיציאה הראשי של העיר״, אמרו במשטרה. בעקבות המחאה הערב נחסמו לתנועה צומת כיכר פריז, קרן היסוד, קינג ג'ורג', אגרון ורמב"ן.
עוד טענו במשטרה כי ״הוצעו למארגנים חלופות שיאפשרו את קיום התהלוכה ממוקדים שונים תוך צמצום הפגיעה בשגרת החיים, אך בשלב זה הם סרבו. נמשיך לאפשר את חופש המחאה והביטוי ואנו ערוכים לכך בהתאם, אך יחד עם זאת, לא נאפשר הפרעה לציבור והפרה של החוק, וכל שנידרש, נפעל נגד מפרי סדר שלא ישמעו להנחיות המשטרה ויסכנו את בריאות ושלום הציבור״.
5 צפייה בגלריה
כ-250 איש מפגינים בגשר המיתרים
כ-250 איש מפגינים בגשר המיתרים
כ-250 איש הפגינו בגשר המיתרים
(צילום: לירן תמרי)
5 צפייה בגלריה
מחאת הדגלים השחורים בגשר המיתרים
מחאת הדגלים השחורים בגשר המיתרים
מחאת הדגלים השחורים בגשר המיתרים
(צילום: לירן תמרי)
5 צפייה בגלריה
מחאת הדגלים השחורים בגשר המיתרים
מחאת הדגלים השחורים בגשר המיתרים
מחאת הדגלים השחורים בגשר המיתרים
(צילום: לירן תמרי)
ממארגנות ומארגני המחאה נמסר: "עוני, חולי וייאוש בעם, אלימות מינית מחרידה ברחובות, ועל אף שאנו בעיצומו של המשבר החמור בתולדות המדינה, ההנהגה המנותקת והמסואבת פשוט לא סופרת אותנו. הם עסוקים רק בעצמם. אנחנו יוצאים בהמונינו לרחובות ולצערנו, משטרת ישראל מסרבת לאבטח את הצועדים והצועדות. אנחנו אומרים למשטרה – לא ניתן לכם לדכא את המחאה. נצעד אתכם או בלעדיכם. תפקידכם להגן עלינו, תפקידנו להגן על מדינה קורסת". מוקדם יותר השבוע, בית המשפט העליון קבע פה אחד בעתירת תושבי רחביה שעתרו נגד קיום ההפגנות, כי אין מקום להתערב בשיקול דעתה של משטרת ישראל בתנאים שקבעה להפגנות המתקיימות מול המעון הרשמי של ראש הממשלה. זאת, בכפוף למתווה שהציגה המשטרה, לפיו הן בהפגנות המתקיימות באמצע השבוע, הן בהפגנות המתקיימות במוצאי השבת – החל מהשעה 21:30 תיאסר הרעשה באמצעות צופרי אוויר, תופים, כלי הקשה ואמצעי הרעשה אחרים שאינם אמצעי כריזה והגברה (כגון רמקול או מגאפון). לאחר השעה 23:00 ייאסר השימוש גם באמצעי ההגברה.
5 צפייה בגלריה
שוטרים בהפגנת בלפור
שוטרים בהפגנת בלפור
שוטרים נערכים להפגנת בלפור
(צילום: רועי אלמן)
פורסם לראשונה: 18:08, 22.08.20