היא נחשבת לאימפריה כלכלית, כאשר בבעלות מאפיית 'האחים חבה' המפורסמת, שהוקמה בשנת 1967 בשוק מחנה יהודה - נכסים וחברות ששוויים נאמד בעשרות מיליוני שקלים. אלא שמאחורי הקלעים מתנהל 'קרב ירושה' עז בין האחים יעקב ועובדיה חבה על שליטה בנכסים, מאבק שמגיע עכשיו אל בית המשפט המחוזי בירושלים. התביעה שהוגשה בנושא יכולה לספק חומר לטלנובלה של עשרות פרקים.
2 צפייה בגלריה
מסעדת "חבה" בשוק
מסעדת "חבה" בשוק
מסעדת "חבה" בשוק
(צילום: רפי קוץ)
היא מגוללת סכסוך משפחתי קשה, טענות למעילה בכספים, תלונות למשטרה, הפרות של הסכמי בוררות ופגיעה בתפקוד המאפייה - שנקלעה לחובות כספיים. וגם: כיצד נקשר בן האח לסכסוך והאולטימטום שהציב, על פי התביעה, לדודו יעקב.

הפרשה שהחלה הכל

בכתב התביעה שהגיש לאחרונה יעקב חבה נגד אחיו עובדיה הוא מתאר קרב "ירושה עוד בחייו". לדבריו, במהלך השנים הוא ניסה להגיע להבנות עם אחיו במטרה לסיים סכסוך משפחתי ארוך שנים, שבמסגרתו השניים אף מינו בורר מיוחד מטעמם שיורה על פירוק, שיתוף וחלוקה של הרכוש המשותף שנצבר במרוצת השנים. לפי התביעה, למרות הניסיון להביא את הסכסוך לסיומו, אחיו עובדיה מתנער מההסכם שאליו הגיעו השניים. כעת יעקב פונה לבית המשפט כדי שזה יכריע בנוגע לעתיד החברות והנכסים, ויכיר בהסכם שאליו הגיעו השניים לפני כחצי שנה.
"עניינה של תביעה זו בהתנהלות חמורה מאין כמותה של המשיב, שבמסגרתה מנסה הוא בכל דרך בלתי חוקית אפשרית לסגת ממסמך עקרונות מחייב שנחתם בינו לבין המבקש - אשר מטרתו היחידה הינה להביא להפרדה נכסית ולסיומו של סכסוך ארוך וממושך בין הצדדים, בקבוצה חברות המצויות בבעלותם", נכתב בבקשה לבית המשפט המחוזי.
האחים למשפחת חבה ניהלו במשך כ־60 שנה את עסקי המאפייה המשפחתית וצברו נכסים רבים. לדברי האח יעקב, בשנת 2018 עלו היחסים בין השניים על שרטון, לאחר שעל פי כתב התביעה הוא גילה מעילה כספית בהיקפים נרחבים שבוצעה לכאורה על ידי בן אחיו. "בשנת 2018 התגלתה מעילה כספית בהיקפים משמעותיים שבוצעה על ידי אחד מבניו של המשיב, אמנון חבה, במספר מסניפי רשת המאפיות, שבעקבותיה פוטר זה מעבודתו בחברה המשפחתית לאחר שימוע שנערך לו כדין", כך בתביעה. מנגד, בכתב התשובה שהגיש עובדיה חבה נכתב: "בשנת 2018 התברר כי המבקש (יעקב חבה) ניצל לרעה את אמונו בו ועשה בחברותיהם ובנכסיהם פעולות מהותיות ללא הסכמתו, הוא ביקש ממנו מידע מהותי עליהן, אך המבקש הסתיר ממנו במפגיע מידע כזה".

"מסע נקמנות"

בכתב התביעה מציין עוד יעקב חבה כי לאחר גילוי המעילה לכאורה, אחיו שינה את יחסו ויצא למסע הכפשה, נקמה ואיומים, שבעקבותיהם אף הוגשה תלונה למשטרה. "למן אז, במסע נקמנות שאין שני לו, תוך רתימת אביו הקשיש וחסר האונים לעניין, החל מר אמנון חבה, וכן אשתו - היא כלת המשיב - במסע צלב נקמני נגד המבקש, הוא דודם המבוגר. מסע זה כלל פגיעה בשמו הטוב בטענות שונות ומשונות. התנהלות זאת של אמנון חבה לא גידרה עצמה רק להליכים חוקיים, והיא כללה אף התנהגות אלימה כלפי המערער ובנו, אשר הם לדידו הגורמים שהביאו לפיטוריו, עד שהוגשה בגין התנהלות זאת תלונה למשטרת ישראל".

ההסכם הסודי

בעקבות הסכסוך המשפחתי שרק צבר תאוצה באותה עת, החליט יעקב חבה לפרק את השותפות המשפחתית ולחלק את הנכסים שצבר עם אחיו - שווה בשווה. על פי המתואר בתביעה, השניים פנו אל רואת חשבון שתבצע את הערכת שווי הנכסים והרכוש של האחים למשפחת חבה. במסגרת ההסכם הסודי נקבע כי עד סיום הליך חלוקת הרכוש יעקב חבה יישא בתשלומי המשכנתא החודשיים של דירת בנו של אחיו - אמנון חבה. אמנון, מי שבתביעה נטען כי מעל לכאורה בכספי המאפייה המשפחתית, יקבל כיסוי למשכנתא שלקח, אשר יסתכם ב־12,700 שקל בחודש.
"אלא, שבבחינת 'יש לו מנה רוצה מאתיים', לא היה בכך להשביע את המבקש, ובפרט לא את בנו אמנון חבה וכלתו, שרצו להגדיל את ליטרת בשרם, אף שהם אינם מהווים צד פורמלי להליך שבין שני הצדדים כי אם לליבוי האש", מצוין בתביעה שהגיש יעקב. "בתוך כך, אלו התנו את חתימת אביהם על מסמך העקרונות בכך שישולם ישירות לכיסם הפרטי סך בגובה 126 אלף שקל ב־18 תשלומים חודשיים בגובה 7,000 שקל".
2 צפייה בגלריה
מאפיית 'חבה'
מאפיית 'חבה'
המאפייה בשוק בימיה הטובים.(למצולמים אין קשר לידיעה)
(צילום: רפי קוץ)
עכשיו טוען יעקב בכתב התביעה שהוגש לבית המשפט המחוזי כי חרף הנסיונות לחלק את הרכוש במסגרת הגישור הסודי, האח עובדיה "גורר רגליים" בהליך. "לאחר עבודה יסודית ומקיפה בכל קבוצת החברות שלהן נכסים בגובה של עשרות מיליוני שקלים, הציגה רואת החשבון מסמך מפורט הכולל את שווי החברות, וכן מתווה מלא ומקיף לחלוקתם בצורה שווה. בעוד המבקש שיתף פעולה באופן מלא עם רואת החשבון, הרי שלאחר חתימת הסכם העקרונות החל המשיב גורר רגליים בהליך, ומנסה לתקוע אותו".
יעקב חבה מציין כי לנוכח התנערות אחיו מגיבוש ההסכם וחלוקת הרכוש נגרמת בנוסף פגיעה חמורה בפעילות המאפייה, שמתקשה לגייס אשראים במיוחד בתקופת משבר הקורונה. "במהלך חודש מרץ 2020 נקלעה המאפייה למשבר כלכלי חמור נוכח התפרצות נגיף הקורונה. משבר זה, שהגיע לאחר תקופה שבה היתה המאפייה סגורה בשל קשיים כלכליים שלא אפשרו את חידוש כשרותה - פגע באופן ישיר בתזרימים של המאפייה, בהיותה מספקת בראש ובראשונה מוצרי לחם ומאפים לשוק המוסדי, שבו אולמות אירועים ומסעדות - אשר כולם חדלו בן לילה מלצרוך את מרכולתה".
כעת צפויה להתחיל התדיינות משפטית ארוכה וממושכת בין בני המשפחה, שהצליחו עד לאחרונה לקיים את אחת השותפויות העסקיות הארוכות והמוצלחות שידעה ירושלים.
לעדכונים נוספים - חדשות ירושלים