זה קרה בסוף חודש אפריל: אל משרדו של מנכ"ל משרד הבריאות דאז, משה בר סימן טוב, נכנס רב חרדי שדמותו לא מוכרת בציבור. אלה היו ימי השיא של הקורונה, ועובדי המשרד תהו מי נכנס לקודש הקודשים של המערכת, כדי לתאם את מתווה הקפסולות לישיבות החרדיות, שהחל בירושלים והתפשט לכל הארץ.
3 צפייה בגלריה
 הרב ברוך סולובייצ'יק
 הרב ברוך סולובייצ'יק
הרב ברוך סולובייצ'יק
(צילום: אלי קובין)
בהמשך הסתבר להם כי היה זה הרב ברוך סולובייצ'יק, ככל הנראה הדמות התורנית המשפיעה ביותר בבירה ומי שנחשב למוציא והמביא בפוליטיקה הירושלמית. זהו הרב שאל מעונו עולים לרגל ראשי ערים, חברי כנסת, פקידי ממשל ועירייה בכירים. הוא האיש שנכנס בשעת לילה מאוחרת ללשכת שר הביטחון אביגדור ליברמן ודן איתו בחוק הגיוס. זהו גם הרב שאת קירות ביתו ריססו קיצונים, ואשר באחד הסרטים ממצלמות האבטחה נראים אופנוענים רעולי פנים שפיזרו בכח הפגנה בסמוך לביתו. אבל הכי חשוב, זה האיש שבסבירות גבוהה יקבע מי יהיה ראש עיריית ירושלים הבא.

שווייצרי, סגפן, פרגמטי

הרב סולובייצ'יק נולד ב־1953 בשווייץ, לשושלת רבנים מפוארת וחשובה ששורשיה בליטא. אביו, הרב משה סולובייצ'יק, נחשב לאחד האנשים הקרובים ביותר לרב אהרן לייב שטיינמן, שנפטר לפני שלוש שנים ונחשב למנהיג הבכיר של הציבור הליטאי.
הרב סולובייצ'יק ג'וניור הוא אב ל־15 ילדים, ומכהן כראש ישיבת 'תורת זאב' ששוכנת ברמת שלמה ומונה מאות תלמידים. הוא נחשב לסגפן ומתגורר בדירה קטנה ברחוב צפניה בגאולה. הגם שאחד מתומכיו העיקריים הוא המיליארדר הצרפתי רפאל הררי, שעשה את הונו בתחום חברות התרופות, הרב אינו מחזיק נהג ורכב צמוד, כיאה לאדם במעמדו, ולרוב מתנייד באוטובוסים.
את דרכו הפוליטית החל כחבר בהנהלת ועד הישיבות, ושנתיים לאחר מכן מונה לחבר בוועדת הרבנים של 'דגל התורה' בירושלים.
אף שרבים מעידים שמדובר ברב תקיף במיוחד, בדרכו הפוליטית הוא נחשב פרגמטי. כך למשל, הוא נתן אישור למהלכים שבציבור החרדי נחשבים לשנויים במחלוקת, כגון פתיחת הקאנטרי ברמות בשבתות. הוא נתן את הסכמתו גם לשמירה על הצביון החילוני של מספר שכונות בעיר, בתקופתו של ניר ברקת כראש העירייה. בציבור הליטאי גם טוענים שהוא מעניק יחס מקל לפלג הירושלמי, שנחשב לסדין אדום במגזר.

ערוץ ישיר לליאון

בזירה הפוליטית החל סולובייצ'יק להתבלט בתקופתו של ראש העירייה הקודם ניר ברקת. לאחר פטירתו של מנהיג הליטאים הרב יוסף אלישיב ב־2012 נוצר ואקום של מנהיגות בזירה החרדית בירושלים. הרב אלישיב, שהיה ירושלמי, נחשב למי ששולט ביד רמה בזירה הפוליטית בעיר. מאז פטירתו ועד היום ממשיכי דרכו מתגוררים בבני ברק, ומטבע הדברים התקשו לשלוט מקרוב בנעשה בעיר הבירה.
3 צפייה בגלריה
הרב סולובייצ'יק עם ליאון. בלי גינוני כבוד, אבל עם הרבה עוצמה
הרב סולובייצ'יק עם ליאון. בלי גינוני כבוד, אבל עם הרבה עוצמה
הרב סולובייצ'יק עם ליאון. בלי גינוני כבוד, אבל עם הרבה עוצמה
(צילום: פרטי)
ברקת זיהה את התהליכים הפנים חרדיים והבין שהגורם הרבני שהולך והופך דומיננטי יותר ויותר הוא הרב סולובייצ'יק. יחד הם החלו לרקום את 'מתווה ברקת' לשכונות בירושלים, שהיכה גלים והגיע עד לבג"ץ.
עד כמה הקשר בין ברקת לסולובייצ'יק היה קרוב? בישיבת המועצה הראשונה בקדנציה הנוכחית, שבה נשא ברקת את נאום הפרידה שלו, הוא הזכיר דמות רבנית אחת ויחידה. "אני מבקש להעביר את תודתי גם לרב סולובייצ'יק, שסייע לנו להגיע לאיזונים הנדרשים בעיר", אמר מול אולם גדוש באנשים.
גם בספרו 'רץ למרחקים ארוכים' (בהוצאת 'ידיעות ספרים') מקדיש ברקת קטעים נכבדים ליחסיו הקרובים עם הרב.
אשר לראש העירייה הנוכחי, לטענת בכירים בכיכר ספרא, גם בין סולובייצ'יק לליאון יש קשר הדוק. את 'מתווה ליאון' רקמו השניים ביחד, כאשר שיתוף נציגי הסיעות החרדיות במועצה ירד למינימום. על המתווה, שנחשף לראשונה ב"ידיעות ירושלים" לפני כחודש, עובדים השניים כבר מספר חודשים, תוך קיום פגישות ושיחות טלפון מרובות. במסגרת המתווה הגיעו אל מעונו של הרב בכירי העירייה. הוא אף נפגש עם ראש מנח"י, אביב קינן. גורמים בסביבתו של הרב טוענים כי קינן מקבל "הגנה" מטעמו של סולובייצ'יק מול נסיונות החרדים להדיח אותו מתפקידו.

התפטרות סוערת

כוחו ההולך וגדל של הרב אינו מוצא חן בעיני כולם. למעשה, בשנים האחרונות צבר הרב מתנגדים רבים, ובראשם הפוליטיקאים – הן המקומיים והן הארציים.
לפני כשנה התחוללה סערה בשלוחה הירושלמית של 'דגל התורה' - הנציגים הליטאים הביעו תרעומת על התערבותו של הרב ורצונו לקדם את אנשיו. הדרישה היתה שסולובייצ'יק יודיע כי הוא מתפטר מכל עיסוק פוליטי. מי שעמד מאחורי המאבק ברב, על פי גורמים בעירייה, הוא לא אחר מאשר יו"ר ועדת הכספים, הח"כ משה גפני. מאחוריו עמדו כמעט כל חברי המועצה מטעם 'דגל' בעירייה.
הלחץ עשה את שלו, ואכן ועדת הרבנים הודיעה כי סולובייצ'יק הגיש את התפטרותו. אולם למרות ההתפטרות הרשמית מהתפקיד, ההתערבות בעירייה נמשכה כמעט כרגיל. נוסף על פגישות שקיים עם ליאון על מתווה השכונות, התעקשותו של הרב מגאולה על מינוי אנשים מטעמו עיכבה במשך חודשים את עבודת העירייה.
3 צפייה בגלריה
הפגנות חרדים נגד גיוס
הפגנות חרדים נגד גיוס
הפגנות חרדים נגד גיוס
( צילום: אלכס קולומויסקי)
המקרה הזכור ביותר היה מינויו של ראש מינהל החינוך החרדי, שהתעכב יותר מארבעה חודשים. מדובר באחד התפקידים הבכירים בעירייה, שחולש על כמעט מאה אלף תלמידים ותקציבים של מאות מיליונים. זאת הסיבה שבמהלך החתימות על ההסכמים הקואליציוניים נאבקו ש"ס ו'דגל' על המשרה, עד שלבסוף זכתה הסיעה הליטאית. כפי שפורסם בשעתו ב"ידיעות ירושלים", כאשר ראש מנח"ח הקודם, איתמר בר־עזר, פרש, בכירי הסיעה רצו למנות לתפקיד את יוסף רוטנברג.
הרב סולובייצ'יק נעמד על הרגליים האחוריות והתעקש למנות דווקא את שמוליק גרינברג, ששימש עד אז כמשנה לראש עיריית בית שמש. אחרי שהמינוי התעכב זמן רב ניצח הרב במאבק ומינה את גרינברג לתפקיד הנחשק.
החלטה נוספת שהרב היה מעורב בה לאחרונה היא פתיחת הכביש החדש בקדיש לוז. הכביש, שכבר בתקופת ברקת נקבע כי ייסגר בשבתות, הפך לסלע מחלוקת בין החילונים לחרדים. בשבועות האחרונים הכריע סולובייצ'יק בשיתוף עם ליאון כי הכביש ייפתח בשבתות ובכניסתו יוצב שלט שמבקש להתחשב ברגשות הדתיים.

הפרשות בהן התערב הרב:

- יצירת מתווה ברקת לשכונות המעורבות
- יצירת מתווה ליאון לשכונות המעורבות
- מינוי ראש מנח"ח שמוליק גרינברג
- פיצול 'דגל התורה' ו-'אגודת ישראל' בירושלים
- הכנת חוק הגיוס עם שר הביטחון אביגדור ליברמן
- יצירת מתווה הקפסולות של משרד הבריאות
- פינוי תלמוד התורה 'סנהדרין' לטובת 'הסמינר הישן'
- פתיחת הכביש בקדיש לוז בשבתות

מחאות סוערות מתחת לבית


כאמור, ההשפעה הרבה שצבר סולובייצ'יק בזירה המקומית קנתה לו שם גם בזירה הארצית. במהלך 2018, ערב הבחירות לראשות העירייה, החלו החרדים ושר הביטחון דאז לנסות ולפתור את בעיית חוק הגיוס מעורר המחלוקת, שהפך לעניין פוליטי מורכב במיוחד.
השר לשעבר ליברמן, שעשה עבודת תחקיר לפני שהחל במשא ומתן, הבין כי אחד הגורמים שיש לשכנע הוא סולובייצ'יק. וכך עשה בשעת לילה הרב מרחוב צפניה בגאולה את הדרך ללשכת שר הביטחון בקריה בתל אביב.
המעורבות בחוק הגיוס, והעמדה הפרגמטית יחסית, הקימו על המנהיג הליטאי את הקיצונים ממאה שערים. על קירות ביתו רוסס גרפיטי עם כתובות נאצה. בין היתר אף הושווה הרב להיטלר והפגנות נערכו מתחת לביתו.
באחד המקרים, שנתפס בעדשות המצלמה, נראים שני אופנוענים רכובים ורעולי פנים מגיעים באמצע הפגנה ומפזרים אותה תוך כדי מכות. מאז אותם אירועים, מספרים גורמים שבקיעים בנושא, רישת הרב את ביתו במצלמות אבטחה.
כעת פניו של סולובייצ'יק לעתיד. בזמן שחצרות הרבנים מבני ברק נאבקות זו בזו, הרב הירושלמי ממשיך לצבור עוד ועוד כוח והשפעה.
בעוד שלוש שנים יתקיימו הבחירות לראשות העירייה, וכבר עכשיו יש מי שסבור שזהותו של זה שייכנס ללשכה בקומה 6 בכיכר ספרא תיקבע במקום אחד – רחוב צפניה בשכונת גאולה.