משרד הרווחה מתכנן להפעיל בקרוב תוכנית מקיפה לטיפול בצעירות וצעירים בזנות בירושלים, בשיתוף עם הרשות המקומית.לפני כשנה חשף מיינט ו"ידיעות ירושלים" כי אף שיש כ־1,000 נשים וגברים שנאלצים למכור את גופם, לא קיימת בעיר שום מסגרת ייעודית לטיפול בתופעה.
2 צפייה בגלריה
צילום: shutterstock
צילום: shutterstock
צילום: shutterstock
(צילום: shutterstock)
בעוד בעיר כמו תל אביב יש מזה שנים תוכניות ייעודיות כדי לסייע למי רוצים בכך לצאת ממעגל הניצול, הדבר לא קרה בירושלים למרות שהעירייה קיבלה תקציב כדי להקים ניידת-רחוב ומרכז יום שיקומי. התוכנית החדשה, שנחשפת כאן לראשונה, תכלול גם מספר פתרונות חדשים ומקיפים כדי לנסות להתמודד עם הבעיה הוותיקה.
הוסטל שיקומי: כ־14 צעירות יקבלו טיפול מקיף לאורך שנה שלמה. בין השאר יעניקו במקום טיפול פסיכו־סוציאלי, טיפול קבוצתי, קבוצת הכנה וליווי לתעסוקה, ומיצוי זכויות.
הלנת חירום: בדירות שיוקצו למיזם יוכלו 12 צעירות לקבל סיוע מיידי שכולל שינה ומזון בסביבה בטוחה. ניתן יהיה לפנות ולקבל את הסיוע 24 שעות ביממה.
2 צפייה בגלריה
אחד מהפתרונות החדשים: הוסטל שיקומי
אחד מהפתרונות החדשים: הוסטל שיקומי
אחד מהפתרונות החדשים: הוסטל שיקומי
(אילוסטרציה: shutterstock)
מרחב פתוח: מדובר במתקן שבו עשרות צעירות יוכלו לקבל טיפול רפואי ראשוני, ליווי פסיכו־סוציאלי ראשוני, וגם פעילות פנאי והעשרה, מסביב לשעון.
מרכז יום וערב: המקום, שיפעל לאורך מרבית שעות היממה וישרת עשרות פונים, מיועד לא רק לנשים אלא גם לגברים על רצף הזנות, ולמי שנמצאים בשלבים שונים של היציאה ממעגל הזנות. במקום יפעלו טיפול אישי וקבוצתי, ליווי, סדנאות להתנהלות כלכלית, ליווי לתעסוקה, התערבות משפחתית, הכשרות מקצועיות, פעילות פנאי והעשרה.
דירת מעבר - עובדת סוציאלית תלווה נשים שעומדות לקראת יציאה לחיים עצמאיים, כיצד להתמודד עם אתגרים ובעיות כלכליות, חברתיות, אישיות ועוד.
ניידת רחוב - בניגוד ליוזמות הקודמות שהגה משרד הרווחה, את ניידת הרחוב יזם ותקצב משרד הבריאות, אבל למרות כל הדיבורים, אין תאריך הפעלה. לאחר שייחתם חוזה, הניידת תפעל באזורים בעיר שבהם מתקיימת זנות רחוב, במטרה לאתר, להעניק טיפול ראשוני וליצור קשר ראשוני עם אוכלוסיות בזנות. בניידת יינתנו בין היתר טיפול וייעוץ רפואי, שירות פסיכו־סוציאלי ראשוני ועוד. הניידת תפעל לפי מודל "ניידת לוינסקי" שפועל בתל אביב מזה שנים ארוכות.
עו"ד איילת דיין, מנהלת שותפה במטה למאבק בסחר בנשים ובזנות: "אנו שמחות לראות כי מאמצינו נשאו פרי ובתקופה הקרובה עתידים להיפתח שורה של מעני שיקום וסיוע לאוכלוסיות בזנות בירושלים. זהו חלק מהמהלך המשולב שבבסיס חוק איסור צריכת זנות והחלטת הממשלה שהתקבלה לצידו, אשר מטרתם המשותפת היא צמצום הזנות בישראל באמצעות שיקום, טיפול, חינוך והסברה".
חברת המועצה (התעוררות) ימית יואלי: "לפני מעל שנה דרשתי מראש העירייה להוציא לפועל את התוכנית הממשלתית להקמת מסגרת טיפולית-שיקומית יומית לנשים בזנות, ואני גאה בניצחון חשוב זה למען חברה מתוקנת ומוסרית יותר בירושלים. התוכנית תעניק מעטפת מקיפה לנשים ותאפשר את חזרתן החשובה למסלול החיים ואת שיקומן הנפשי. אני מודה לכל הגורמים והנשים היקרות שלקחו ולוקחות חלק בקידום התוכנית הייעודית, ואמשיך תמיד להשקיע את מירב המאמצים לצמצום תופעת הזנות בעיר ולמען קידום זכויות הנשים".