3 צפייה בגלריה
צילום: פרטי
צילום: פרטי
צילום: פרטי
כאלף נשים וגברים נמצאים כיום במעגל הזנות בירושלים - אך למרות זאת לא קיימת אף מסגרת ייעודית לטיפול בתופעה. האבסורד: העירייה קיבלה כבר תקציב כדי להקים מרכז יום שיקומי ואפילו אותר מבנה מתאים, אך בפועל דבר לא קרה.
יש תקציב, יש מבנה
בדצמבר שעבר אושר המערך הארצי לשיקום לנשים בזנות. מדובר במערך שמיועד לתת מענה שיקומי, טיפולי ובריאותי לנשים בתחום. בין כל התוכניות של מערך השיקום יש אחת שלא נזקקה לקבלת תקציב חדש - אלא תוקצבה זה מכבר: הקמת מרכז יום שיקומי בירושלים לנשים בזנות. מרכז היום היה אמור לספק מענה ל־40 נשים במעגל הזנות וזכה לתקציב בגובה של 800 אלף שקל. תקציב זה הועבר לעיריית ירושלים עוד בתחילת שנת 2018 והמרכז היה אמור לפעול כבר השנה - אך הוא לא הוקם עד היום.
מדוע? בעבר הסבירה העירייה כי החסם העומד בפני פתיחת המרכז הוא מציאת מבנה שיאכלס אותו וכי נעשים מאמצים למצוא מבנה מתאים.
אלא שעל פי מידע שהגיע השבוע למיינט ו"ידיעות ירושלים", כיום נמצא מבנה עבור המרכז - ולמרות זאת הוא עדיין לא הוקם.
מענה נוסף שאמור להיות מוקם בעיר אך טרם יצא לפועל הוא מרפאה ניידת שתפעל בזירות פעילות שונות בעיר ותיתן מענה רפואי ראשוני לנשים העוסקות בזנות. מרפאה מסוג זה פועלת מזה שנים בדרום תל אביב ובהמשך הוקמה גם בחיפה. היא מציעה בדיקות של מחלות מין ומחלקת אמצעי מניעה וטיפול תרופתי בחינם. צוות המרפאה מעניק סיוע רפואי ראשוני, מידע וייעוץ בנושאי בריאות ורווחה ומפנה את הנשים המעוניינות בכך לגורמי ייעוץ, טיפול ושיקום. התקציב עבור הפעלת מרפאה ניידת זו קיים זה מכבר, אך היא אמורה להתחיל לעבוד בעיר רק בשנת 2020.
בדירות, במכונים וגם באינטרנט
כדי להבין את חומרת המצב - כדאי להתעכב רגע על הנתונים: בעוד אנו רגילים לחשוב על תופעת הזנות כעל דבר המתקיים בעיקר בדרום תל אביב, המצב בשטח מלמד כי גם בירושלים תעשייה זו קיימת - ועוד איך.
לפי הערכות עדכניות של משרד הבריאות בעיר, קרוב לאלף נשים וגברים עוסקים בזנות. בשנים האחרונות נחשפו מספר דירות זנות ומספר רשתות סחר בנשים שפעלו בעיר. רק לפני שנתיים נעצרו שני תושבי האזור בחשד להפעלת רשת דירות זנות בעיר - בין השאר בשכונות גילה, ארמון הנציב ורחביה.
"בירושלים פועלות דירות זנות ומכונים", אומרת נעמה גולדברג, מנכ"לית עמותת 'לא עומדות מנגד - מסייעות לנשים במעגל הזנות'. "יש גם נשים שמקבלות לקוחות בבתים הפרטיים שלהן. זאת גם יכולה להיות זנות דרך כל מיני מצלמות סקס בבתים הפרטיים. גם בתל אביב רוב הזנות לא נראית ברחובות, אבל אם אתה צרכן של זנות אתה תדע לאן להגיע.
3 צפייה בגלריה
הטיפול בתופעת הזנות: ירושלים נשארת מאחור
הטיפול בתופעת הזנות: ירושלים נשארת מאחור
הטיפול בתופעת הזנות: ירושלים נשארת מאחור
"איפה שיש ביקוש יש היצע. כך השוק עובד בכל מקום. גם בערי הלוויין של ירושלים קיימת זנות, כמו במודיעין למשל".
לא נותנים מענה
המצב הקיים הופך את הנשים העוסקות בזנות בירושלים לאוכלוסייה שכמעט שאינה זוכה למענה. בניגוד לערים אחרות, שבהן קיימים מענים שונים בתחומי הרווחה והבריאות המיועדים לאוכלוסיות הללו, בירושלים לא קיים כיום אף מרכז שמיועד באופן ייחודי לטיפול בהן.
בינואר 2018 פורסם דו"ח הוועדה הבין משרדית לצמצום צריכת זנות, שבראשה עמדה מנכ"לית משרד המשפטים היוצאת אמי פלמור. הדו"ח מפרט את המענים הניתנים כיום על ידי משרדי הרווחה והבריאות לאוכלוסיות בזנות.
על פי הדו"ח, לא רק בתל אביב - אלא גם בבאר שבע ובחיפה פועלות מספר מסגרות ייחודיות לטיפול בנשים ובנוער בזנות. בכל אחת מהערים האלה נמצאים מרכזי יום ומסגרות הכוללות לינה. במסגרות אלו ניתן מענה מיידי לצרכים כמו ארוחות ומקלחות, ויש גם מסגרות שנותנות מענה רחב יותר - סיוע בהשלמת לימודים למשל, השתלבות בעולם התעסוקה ועוד.
3 צפייה בגלריה
ניידת טיפול בתל אביב. צילום: פרטי
ניידת טיפול בתל אביב. צילום: פרטי
ניידת טיפול בתל אביב. צילום: פרטי
נוסף על המענים האלה, שניתנים על ידי משרדי הרווחה והבריאות והרשויות המקומיות, בתל אביב פועלת שורה ארוכה של עמותות שמספקות מענה בתחום. בירושלים, לעומת זאת, לא קיימת אף לא מסגרת אחת. לדברי העירייה, שירותי הרווחה בעיר מפעילים באמצעות עמותת על"ם את מרכז 'שלטר', שמספק מענה 24/7 לצעירות שעל רצף הזנות בנות 25-18. עם זאת, לטענת 'שלטר', המענה המקצועי שהמרכז מספק מיועד לצעירות חסרות בית והמענה הניתן לצעירות בזנות משני בלבד.
פונות לסיוע בתל אביב
עמותת 'לא עומדות מנגד' שבראשה עומדת גולדברג מופעלת בידי מתנדבות, שמספקות מענים מיידים לצרכים של נשים בזנות. מדובר בתרומות של מזון, ביגוד, תרומות כספיות שונות, ליווי לקבלת טיפול רפואי ועוד. "בנוסף למענים האלה, כשפונות אלי נשים מתל אביב אני יכולה להגיד להן - אם את רוצה גם טיפול רגשי, אלה ואלה המענים", היא מספרת.
"בירושלים אני לא יכולה לעשות את זה. אני יודעת שמונתה עובדת סוציאלית לטיפול באוכלוסייה הזאת, אבל זה לא מערך. זה לא מרכז פיזי שניתן להגיע אליו. אני מוצאת את עצמי לפעמים מפנה מישהי מירושלים לקבלת סיוע בתל אביב. זה אומר שהן צריכות לשלם על נסיעה ולהגיע במיוחד באוטובוסים, כשגם ככה אין להן כסף. אי אפשר ללכת לטיפול בעיר אחרת פעם בשבוע. פונות אלינו נשים בזנות מירושלים, בעיקר הנשים המבוגרות יותר - מבנות 30 ועד בנות 50 ומעלה. אלה יכולות להיות נשים שהיו במעגל הזנות והיום הן כבר לא, אבל הן חיות בעוני ובאומללות גדולה. המדינה הפקירה את הנשים האלה".
גולדברג מנסה לצייר את מצב התופעה בעיר. "צריכת הזנות בירושלים לא שונה מזו שבתל אביב", היא אומרת. "ההבדל הוא שהמענה המקצועי לא קיים וזאת שערורייה. אין שום הבנה של אוכלוסיית היעד, אין עם מי לדבר. פשוט כלום. יש זירות זנות פעילות ויש נשים מבוגרות בזנות - אבל אם את מעל גיל 26 אין אף מענה עבורך".
אילו מענים חסרים בעיר? "הוסטל ייעודי, טיפולים אמבולטוריים ייעודים, טיפולי יום שמתמחים בטראומה מינית מורכבת, ניידת שתסתובב בזירות הזנות ותפנה לנשים. בדיוק כמו המערך שקיים בתל אביב. אבל בואי נתחיל בצנוע - מרכז יום לטיפולים ולשיחות".
בודדות במערכה
נשים בזנות בעיר אומרות שאם היו מסגרות הן היו פונות אליהן? "הן אף פעם לא יגידו את זה. אבל הן כן שואלות אם אני מכירה מקומות שאפשר ללכת אליהם לשיחות. במקרה כזה אני מפנה אותן למטפלות שאני מכירה שמתמחות בטראומה מינית 'פרו בונו', בהתנדבות.
"קשה למצוא מטפלות כאלה, וזה גם לא מחליף למענה מקצועי שעושה גם מיצוי זכויות, שמתמחה בדבר הזה ספציפית. כל פעם אני מאלתרת פתרונות, אבל אינני אדם מקצועי". ויש היבט נוסף - הבדידות. "אלה נשים שבדרך כלל ללא משפחה, אין להן חברים", אומרת גולדברג. "אם נניח היה מרכז יום שהן היו יכולות לבוא אליו אז היו להן גם קצת קשרים חברתיים. אפשר לעשות ככה סוג של שיקום. לנצל נשים אפשר - לעזור להן זה כבר משהו אחר".
מחכים למכרז
בנוגע להקמת מרכז היום והמרפאה הניידת, מעיריית ירושלים נמסר בתגובה: "לפני מספר חודשים סוכם כי משרד הרווחה יוציא מכרז להפעלת מרכז יום לטיפול בנשים שעל רצף הזנות. המכרז עדיין לא יצא. שירותי הרווחה של עיריית ירושלים פועלים בשיתוף משרד הבריאות להקמת ניידת לאיתור נשים שעל רצף הזנות בירושלים. במסגרת השירות יוענק לנשים טיפול ראשוני - רפואי ורגשי, והנשים יופנו לקבלת טיפול מקצועי שיקומי שיינתן באמצעות צוות מקצועי בקהילה".
באשר לשירותים הניתנים כיום בעיר, מסרה העירייה: "בתחום צעירים ונוער בירושלים מפעילים שירותי הרווחה באמצעות עמותת על"ם שלטר (הלנת חירום) לצעירות שעל רצף הזנות בנות 25-18. במסגרת השלטר ניתנים מענים טיפוליים/שיקומיים לצעירות.
"פעילות המחלקה לטיפול בנוער וצעירים של שירותי הרווחה כוללת ליווי שוטף של נוער וצעירים בסיכון, בתוכם גם בני נוער שעל רצף הזנות. יחידות האיתור העירוניות וניידות על"ם מאתרות נוער בסיכון ופועלות להפניית הנוער למסגרות טיפוליות מתאימות בקהילה ומחוצה לה".
ממשרד הבריאות נמסר: "אנחנו תקווה כי אחרי החגים הקרובים יושלמו תהליכים מינהליים הכרחיים להתקשרות בין משרד הבריאות לעיריית ירושלים וכי בתחילת 2020 נתחיל בהפעלת הניידת. השלוחה הירושלמית של ניידת מרפאת לוינסקי לאיתור אנשים בזנות ולטיפול בהם - נועדה להעניק שירותי בריאות ושירותים פסיכו־סוציאליים לאנשים בזנות למי שנחשפו או שמצויות ומצויים בסיכון להיחשף לאלימות, תקיפה מינית, זנות, שימוש בסמים ופעילות עבריינית הכרוכה בניצולן/ם".
עוד נמסר ממשרד הבריאות כי "שלוחת הניידת בירושלים תהיה נגישה לכל אישה, גבר, צעיר, או צעירה, ללא הבדל דת, גזע וגיל, סטטוס אזרחי או עיסוק.
"צוות השלוחה הניידת בירושלים יפעיל מגוון של התערבויות לצמצום נזקי הזנות ברחוב, בבתי הבושת, בדירות דיסקרטיות וברחבי הרשת האינטרנטית. שלוחת הניידת בירושלים תיצור שיתופי פעולה עם שירותים נוספים (רווחה, בריאות וחינוך) בעיר עבור אנשים במצבי סיכון ומצוקה ושירותים שונים המיועדים לאנשי רחוב, להעלאת מודעות הציבור ואנשי המקצוע בקהילה לנזקי הזנות, למניעת הידרדרות של נשים וגברים לזנות ולחובה המקצועית והמוסרית לטפל ולשקם נשים וגברים שנקלעו לזנות".
באשר להקמת מרכז היום לטיפול בנשים בזנות, ממשרד הרווחה נמסר כי "בשנת 2018 הקצה המשרד 800 אלף שקל לעיריית ירושלים לצורך הפעלת מסגרת לטיפול בזנות. העירייה אחראית באופן מלא על הפעלת המסגרת ומימוש התקציב שיועד להפעלתה".
באשר ליתר המענים לנשים בזנות בעיר, משרד הרווחה מסר כי "עיריית ירושלים מפעילה מסגרת חוץ ביתית לצעירות בקצה רצף הסיכון במימון מלא של משרד הרווחה - עיקר השוהות בה נמצאות במעגל הזנות. המשרד מפתח, מקדם ומפקח על תוכניות לטיפול בזנות על פני כל הרצף (קטינים ובגירים), בקהילה ובמסגרות חוץ ביתיות, ומתקצב תוכניות ייעודיות (תוכנית הל"ב - התוכנית לטיפול בזנות) בעשרות מיליוני שקלים בשנה, תוכניות המופעלות גם בירושלים".