עיר הבירה של ישראל ממשיכה למרר את חייה של הקהילה הגאה: בניגוד להתחייבותה, עיריית ירושלים דחתה את תליית דגלי הגאווה בעיר ב-3 ימים. העירייה התחייבה בפני הבית הפתוח לגאווה סבלנות, המארגן את עצרת הגאווה המרכזית שתערך בעיר ביום ראשון, כי תתלה דגלי גאווה בעיר החל משעות הבוקר ביום חמישי (מחר) ועד ליום שני, כך שהדגלים יעטרו את רחובות מרכז העיר למשך ארבע ימים. בפועל - מסתבר שהדגלים ייתלו לקצת יותר מ-24 שעות בלבד.
3 צפייה בגלריה
הדגלים יישארו למשך 24 שעות
הדגלים יישארו למשך 24 שעות
הדגלים יישארו למשך 24 שעות
(צילום: שלומי כהן ושאטרסטוק)
היום (רביעי) מודיעה העירייה בצעד תמוה על חזרה מהתחייבות זו. העירייה החליטה לדחות את תליית הדגלים עד למוצאי שבת, ערב לפני העצרת. כזכור, בעבר פסק בג"צ כי העירייה מחויבת בתליית הדגלים סביב אירוע הגאווה המרכזי בעיר.
המרכז הרפורמי לדת ומדינה, המלווה משפטית את העצרת, פנה אף הוא בדחיפות לעיריית ירושלים, ותיאר את התנהלות האירועים בה גילו מארגני העצרת על חזרת העירייה מהתחייבותה: "מנכ"ל הבית הפתוח וצוות ההפקה של האירוע עמדו בקשר אמש והיום עם אגף שפ"ע כדי לקבל את השוברלתשלום, המתייחס לתליית הדגלים. נציג הבית הפתוח היה אמור להגיע הבוקר לעירייה, אולם בשעות הבוקר נאמר לבית הפתוח לא להגיע שכן נתקבלה "הנחיה מלמעלה" לא להנפיק את השובר שכן אין עדיין אישור לתליית הדגלים".
המרכז הרפורמי ביקר בחריפות את העירייה: "סירובה של העירייה לתלות את דגלי הגאווה מהווה התנהלות מפלה, בלתי סבירה וחסרת תום לב, והיא עומדת בניגוד למצב ששרר בחמש עשרה השנים האחרונות, במהלכן תלתה העירייה את דגלי הגאווה לקראת ארועי הגאווה מדי שנה".
חברי מועצת העיר יוסי חביליו, לורה וורטון, ופלר חסן נחום, שלחו היום מכתב לראש העירייה משה ליאון, ובו דרישה דחופה לתלות את דגלי הגאווה. במכתב, טוענים חברי המועצה כי באי תליית הדגלים, פועלת העירייה כנגד פסיקת בג"צ: "פסק הדין המחייב את העירייה לתלות את הדגלים מתייחס גם למצעד וגם לעצרת.... ברור כי על פי פסק הדין, לשונו ובוודאי רוחו, אין העירייה יכולה להתחמק מחובתה לתלות את הדגלים באיזור המתוכנן לקיומה של העצרת".
3 צפייה בגלריה
דגלי הגאווה שנתלו ברחובות ירושלים בשנה שעברה
דגלי הגאווה שנתלו ברחובות ירושלים בשנה שעברה
דגלי הגאווה שנתלו ברחובות ירושלים בשנה שעברה
(צילום: לירן תמרי)
נעם יבין, יו"ר שותפה של הבית הפתוח בירושלים לגאווה ולסובלנות: "התחושה המרכזית שאופפת את הבית הפתוח בירושלים סביב מחדל הדגלים הוא מבוכה. מבוכה עבור עיריית ירושלים שלא מצליחה לכנס את עצמה להחלטה אחת ומאפשרת לסגן ראש העיר להתרוצץ בעיר כמו פיראט נטול שליטה ונכנעת ל'מי שצועק הכי חזק' ובזאת מפרה באופן בוטה את החוק ואת התחייבויותיה. בדיוק בגלל זה ובדיוק בשביל כל הקולות שלא נשמעים, נתכנס ביום ראשון ב-19:30 בעצרת בגן העצמאות, כי המהפכה לא הושלמה, כפי שהיומיים האחרונים הוכיחו לנו. אנחנו כאן כדי להישאר ולא נאפשר לעיר שלנו להיאכל על ידי שנאה".
עופר ארז, מנהל המחלקה הציבורית במרכז הרפורמי לדת ומדינה ומנכל הבית הפתוח לשעבר: "סירובה של עיריית ירושלים לתלות את דגלי הגאווה מספר ימים לפני אירועי הגאווה, שלא כמו בדנים קודמות ובניגוד להסכם בעיר צריכה להדליק לכולנו נורות אדומות. התנהלות זו מדאיגה דבעתיים לאור העובדה שאתמול סגן ראש העירייה, אריה קינג, שלח את פקחי העירייה להוריד שלט גאווה שנתלה על גדר השגרירות האמריקאית. העירייה והעומד בראשה נדרשים להוכיח לתושבי העיר שהם אכן פועלים לטובת כלל התושבים, ללא הבחנה ואפלייה על רקע נטייה מינית או זהות מגדרית. המרכז הרפורמי לדת ומדינה מייצג משפטית פרובונו את הבית הפתוח מזה שנים רבות מתוך אמונה משותפת שיש לאפשר לכל אדם להרגיש בטוח ובבית בירושלים".
חבר המועצה יובב צור (התעוררות) מסר בתגובה להחלטת העירייה: "רוחו של סגן ראש העירייה החדש אריה קינג כבר מנשבת בספרא, והכל תחת חותמת הכשרות של לורה ורטון ויוסי חביליו שמניפים דגל לבן במקום את דגל הגאווה. קואליציית ליאון מדרדרת את ירושלים ואת הסובלנות כלפי הקהילה הגאה כמה שנים אחורה, ויותר מכל מצפצפת על פסיקת בית המשפט. מצפה מראש העירייה לחזור בו מהחלטתו, ולהודיע על תליית הדגלים כנהוג בשנים האחרונות".
רק אתמול גרמה עיריית ירושלים מבוכה אל מול הממשל האמריקאי, כאשר פקחי העירייה הסירו שלט מהשגרירות לכבוד חודש הגאווה. האמריקאים ראו את העניין בחומרה ותלו את השלט מחדש תוך שהם מצהירים כי ״מחובתנו להגן על קהילת הלהט״ב״.
3 צפייה בגלריה
דגלי הגאווה שנתלה מחוץ לשגרירות ארה"ב
דגלי הגאווה שנתלה מחוץ לשגרירות ארה"ב
דגלי הגאווה שנתלה מחוץ לשגרירות ארה"ב
(צילום: לירן תמרי)
הלילה (רביעי) תלו קבוצת פעילים ופעילות חברי הקהילה הגאה דגלי גאווה ברחבת העירייה. "נאבק בכל מאמץ להפוך את העיר למקום חשוך", מסרו.
פורסם לראשונה: 15:06, 24.06.20