"חשבו שאני האמא של הנכד שלי": תכירו את המתמודדת הירושלמית שפרה וזאנה בתחרות "הסבתא הכי יפה בישראל". ואזנה גרושה ואם לשישה ילדים וארבעה נכדים מתגוררת בשכונת גילה בדרום העיר. כיום היא מטפלת בילד שסובל משיתוק מוחין ועוסקת קצת בנומרולוגיה וסטיילינג אישי.
3 צפייה בגלריה
וזאנה. "מחפשת לסייע לאחרים"
וזאנה. "מחפשת לסייע לאחרים"
וזאנה. "מחפשת לסייע לאחרים"
( צילום: אורי קריספין)
כשהיתה בת 16 שפרה וזאנה עזבה את התיכון, התחתנה עם אהוב ליבה ואת בתה הבכורה ילדה בגיל 17. "אחרי כשנתיים בלבד של נישואין הסתיימה מערכת היחסים ונשארתי ילדה שמגדלת ילדה", היא מספרת למיינט ירושלים. "לאחר זמן קצר מאוד הכרתי את בעלי השני ונכנסתי לזוגיות מאוד אובססיבית ואלימה שממנה נולדו לי חמישה ילדים מדהימים. המתנה שקיבלתי מהנישואין הללו – חמשת ילדיי הנוספים, משמחת אותי מאוד, אבל החיים התנהלו בקושי נפשי רב ובחוסר מודעות שלי לעצמי, ליכולותיי ולמראה שלי. את מערכת היחסים הזו סיימתי רק לפני כארבע שנים. זו היתה החלטה לא פשוטה, אחרי 25 שנות נישואין - הייתי מאוד תלויה בו מבחינה כלכלית ורגשית.
"מהחיים שלי אני יכולה לכתוב ספר, ואני מאמינה שזה עוד יקרה יום אחד. מי שמסתכל עלי לא יוכל לשער מה עברתי, כי למרות שאני כבר כבת 50, ברוך השם לא הזדקקתי לעזרים חיצוניים, כמו הזרקות ובוטוקס. אני מרגישה שהתחרות הזאת נתנה לי איתות לעשות סוף סוף לעצמי, בפרק החיים הזה".
3 צפייה בגלריה
שפרה ואזנה
שפרה ואזנה
שפרה ואזנה
(צילום: אורי קריספין)
הנכד הבכור של וזאנה עוד מעט בן 12. למעשה היא היתה אמורה להפוך לסבתא כבר בגיל 36, אבל בגלל 'לידה שקטה' שחוותה בתה התואר 'נדחה' בשנתיים. "הגדולה שלי התחתנה בגיל מאוד סביר – בגיל 20, אחרי שירות לאומי ולימודים. למרות העיכובים האלה, עדיין הפכתי לסבתא צעירה".
איך נכנסת לתחרות?
"לפני כשנתיים עשינו ברית לנכד שלי. הצלם חשב שאני האמא. כשאמרתי שאני הסבתא, הוא התלהב ואמר לי שאני חייבת להשתתף בתחרות של הסבתא היפה. הסכמתי כדי לעשות משהו בשביל עצמי. המשמעות של להיות אמא בגיל 17 זה להיות כל הזמן עסוקה והכל רק סביב המשפחה. את נאלצת לדחות ולדחוק את החלומות שלך, הרצונות שלך והאהבות שלך. לדחוק הכל בשביל ולמען כל מי שזקוק לך – וזקוקים לך כל הזמן.
3 צפייה בגלריה
המתמודדות בתחרות 'הסבתא היפה בישראל'
המתמודדות בתחרות 'הסבתא היפה בישראל'
המתמודדות בתחרות 'הסבתא היפה בישראל'
(צילום: אורי קריספין)
"זה פרויקט שבעיניי הוא מבורך כי מעבר לזה שיש פה את האלמנט שמבטל את הגורם של הגיל ומאפשר לנו להבליט את המראה שלנו ולהרגיש טוב עם עצמנו, יש פה גם את החברויות שנוצרות, דבר מאוד חשוב לסבתא צעירה. הרבה שנים הייתי כל כך עסוקה במשפחה, עד שגם חברויות הייתי מדחיקה ומוותרת. במקום לשבת עם חברה בבית קפה ביום שמש קיצי, הייתי מעדיפה לעסוק במטלות הבית.
"התחרות הזאת פתחה לי צוהר לחיים שמעבר, והיא מאפשרת לי להבין שאני יכולה גם לדאוג לעצמי - ליהנות, ליצור חברויות, להרגיש טוב עם עצמי, והכל במקביל. כולם מסביב רואים כמה טוב זה עושה לי וכולם תומכים. זה מחמם את הלב לראות את זה.
"עכשיו בפרק החדש של חיי אני בוחרת למלא אותו במה שעושה לי טוב. זה לא פשוט בגלל הרגלים ואמונות מגבילות, אבל רכשתי ידע בסיסי במחשבים, בטיפול, בנומרולוגיה, ואני מחפשת לסייע לאחרים".

בפעם השישית

תחרות 'סבתוש – הסבתא היפה בישראל' מתקיימת זו השנה השישית, ועל ההפקה אחראי הצלם אורי קריספין. "בדרך כלל התחרות מתקיימת בחודשים ינואר ופברואר, אך בגלל המצב דחינו ל־31 במאי", מספר קריספין. "לא הייתי מוכן לוותר על התחרות והחלטתי שנגד כל הסיכויים אלך על הקונספט היוקרתי באולם, כמו שאני עושה כל שנה. מאות נשים הגיעו לאודישנים ולגמר יעלו 30 נשים".
הגמר יתקיים במשכן לאומנויות הבמה באשדוד, ועל פי מתווה התו הסגול יהיו בו כ־300 צופים. "יש משתתפות מאילת ועד נהריה וההתרגשות בשיאה", הוא אומר בחיוך.
לעדכונים נוספים – חדשות ירושלים