כחודש לאחר פרסום הסכסוך המשפטי במאפיית חבה בין האחים שייסדו את העסק המפורסם: mynet ו"ידיעות ירושלים" חושף כיצד החל המאבק המשפחתי שפרסומו כאן הדהים את עולם העסקים המקומי. עובדיה חבה הגיש תביעה ראשונה נגד אחיו יעקב, שבתוך זמן קצר הגיש תביעה נגדית. בית המשפט הציע לצדדים להגיע להסדר פשרה שיאפשר את המשך פעילות החברות, בינתיים ללא הצלחה.
2 צפייה בגלריה
מסעדת חבה
מסעדת חבה
מסעדת חבה
(צילום: רפי קוץ)

מאבק ארוך

הסכסוך במאפייה המפורסמת החל כבר לפני מספר שנים, דווקא לאחר ששני האחים גיבשו ביניהם הסכם לחלוקת הרכוש. אלא שאז התברר כי אותו הסכם אינו מתקיים, והתחנה הבאה היתה בית המשפט.
מאות רבות של עמודים הונחו לפתחו של בית המשפט, ובהם טענות רבות וקשות של האחים זה כלפי זה. זה החל כאמור בתביעה של האח עובדיה, המשיך בתביעה נגדית של יעקב, ועכשיו אנו מפרסמים את התביעה הראשונה וכתב התשובה של עובדיה - שמגלה עד כמה עמוק אותו קרב משפטי.
כפי שפורסם ב"ידיעות ירושלים", ליעקב היו טענות רבות נגד אחיו. בכתב התביעה שהגיש נגד אחיו עובדיה מתאר יעקב קרב "ירושה עוד בחייו". לדבריו, במהלך השנים הוא ניסה להגיע להבנות עם אחיו במטרה לסיים סכסוך משפחתי ארוך שנים, שבמסגרתו השניים אף מינו בורר מיוחד מטעמם שיורה על פירוק שיתוף וחלוקה של הרכוש המשותף שנצבר במרוצת השנים. לפי התביעה, למרות הניסיון להביא את הסכסוך לסיומו, אחיו עובדיה מתנער מההסכם שאליו הגיעו השניים. אלא שעוד לפני טענותיו של יעקב, היה זה עובדיה שהעלה בתביעה שהגיש טענות רבות נגד אחיו. לאחרונה החליט בית המשפט לאחד את התביעות, וכעת אנו מביאים את כתב התשובה של עובדיה לתביעה שהגיש נגדו יעקב.
2 צפייה בגלריה
מאפיית חבה
מאפיית חבה
מאפיית חבה
(צילום: אלכס קולומויסקי)

"חסר השכלה"

כמו במקרה של יעקב, בכתב התשובה עובדיה אינו שש לרדת לפרטים. לבית המשפט הוא כותב כי אחיו "ניצל לרעה את אמונו בו ועשה בחברותיהם ובנכסיהם פעולות מהותיות ללא הסכמתו". הוא טוען עוד כי אחיו הסתיר ממנו מידע על הנכסים שלהם, ומוסיף הערה לפיה הוא "חסר השכלה פורמלית ואף אינו יודע קרוא וכתוב".
בהמשך הבקשה טוען האח עובדיה כי יעקב התנהל מולו בחוסר שקיפות בכל הנוגע לניהול העסקים המשפחתיים. "המבקש ניהל בפועל את עסקי החברות והנכסים שבבעלותן, כשהמשיב נותן בו את אמונו המוחלט ומפקיד בידיו את ניהולן היומיומי בפועל. המשיב הסתמך על כך שהמבקש יתנהל מולו בשקיפות מלאה ולא יבצע פעולה הפוגעת בו, או פעולה מהותית ללא הסכמתו".

חתימה עיוורת

עובדיה ממשיך וטוען בתשובה לבית המשפט כי ילדיו של יעקב לקחו חלק דומיננטי בניהול העסקים המשפחתיים: "בשנת 2018 עלה חשד בלב המשיב ובנו מר אמנון חבה שהמבקש ובנו מנהלים את החברות באופן לא כשר ואף מבריחים כספים ונכסים. זאת לאחר שאמנון ראה שמגיעים למשרדי אחת מהחברות מתווכים בעניין מכירת נכסי חברות הקבוצה, אף שאביו לא יודע דבר בנוגע לכך".
בתצהיר שעליו חתם כתב עובדיה הוא כתב: "סמכתי על יעקב אחי ונתתי בו אמון מוחלט. בין היתר במשך השנים חתמתי על מסמכים שעליהם ביקש ממני לחתום, בלי שהוסברה לי מלוא משמעות המסמכים שעליהם חתמתי ולא ניתן לי עותק מהמסמכים. יעקב ניהל למעשה את החברות כאילו הוא בעלים יחיד שלהן, בלי שיידע אותי על פעולות מהותיות בחברות ונכסיהן ומבלי שעירב אותי בקבלת ההחלטות. יתרה מכך, הוא אף לא טרח לתעד החלטותיו או לנהל באופן סדיר ישיבות דירקטוריון או אסיפת בעלי מניות. כפי שעולה מתמונת הדברים החלקית שהתגלתה לי בשנים האחרונות, בעוד אני השתכרתי מהחברה במשכורת חודשית נמוכה - הרי שבמהלך השנים יעקב ומשפחתו התעשרו מהנכסים המשותפים שלנו, ונהנו מסכומים גבוהים שבכמותם לא זכיתי, ללא הסכמתי וללא ידיעתי".

משיכות כספים

עוד הוסיף עובדיה: "בדוח מס שהופק ביוני 2020 בשומת מס הכנסה לשנת 2017 נרשם כאילו קיבלתי באותה שנה משכורת של מעל 1.4 מיליון שקל וכי נוצר לי רווח הון של מעל 4.1 מיליון שקל. זאת למרות שהסכומים שקיבלתי מהחברות באותה שנת מס היו נמוכים עשרות מונים מכך. בדוחות הכספיים ליום 31 בדצמבר 2016 של המאפייה נכתב כי בעלי המניות - אני ויעקב - חייבים 7.6 מיליון שקל לחברה. אני מניח שיעקב משך כספים אלה לצרכיו או לצורכי משפחתו, מכל מקום, לא ידעתי על משיכות כאלה, בוודאי בהיקפים כאלה, ובוודאי שלא הסכמתי להן".
עוד טוען עובדיה בבית המשפט כי במסמכים של המאפייה איתר מסמך שעליו נכתב "ביטול שיק של נפרע" על סך שני מיליון שקל, ולדבריו הוא לא ידע למי השיק יועד.

הניסיון שנכשל

שני האחים ניסו להגיע לפשרה ומינו רואת חשבון שתנסה ליישב את הסכסוך המורכב. "במסמך העקרונות נקבעו עקרונות לחלוקת הנכסים המשותפים שלנו, וכי על יעקב לשלם לאמנון בני ואשתו חוב בגין סכומי משכורות שנמנעו מהם שלא כדין וכן תשלום של משכנתא של דירתי. ביצוע תשלומים אלה היה מהותי עבורי לאור מצבי ומצב אמנון ואשתו. על כן הסכמתי לחתום על מסמך העקרונות למרות שהוא לא תיקן את הקיפוח שקיפח אותי יעקב במשך השנים כפי שהיה עליו לתקן".
לדברי עובדיה, יעקב שילם מספר תשלומי משכנתא כפי שהוסכם בהסכם הפשרה, אך עד מהרה חדל לשלם אותם. עוד על פי אותו תצהיר מיום 11.8.20 נטען כי יעקב פעל למכור את אחד הנכסים המשותפים לאחים, בבניין ברחוב מחנה יהודה 6, זאת ללא הסכמתו וידיעתו של עובדיה. כעת צפויה הפרשה המורכבת והמסועפת להמשיך ולהידון בבית המשפט בעיר, עד שהשופטים יחליטו כיצד יחולקו ההון והנכסים הנמצאים בידי משפחת חבה.
במשפחת חבה הופתעו שהסכסוך המשפחתי שלהם התפרסם במיינט "ידיעות ירושלים", כפי שניתן לראות גם מתגובת עורכי הדין ישראל ליכטנשטיין ויפית אופק המייצגים את עובדיה חבה ובניו: "אנו מצרים על כך שסכסוך משפחתי אשר נכפה על מרשנו התגלגל לעמודי העיתון".