בעקבות תלונה שהגיעה לידי משרד החקלאות, פתח המשרד בחקירה בשל שימוש לכאורה בחומר הדברה אסור בגן סאקר. על פי מחזיק תיק איכות הסביבה, אריה קינג, נעשה שימוש בתכשיר בשם "דוקטלון". "השימוש בו נאסר עוד בתחילת שנת 2019 (בישובים ובשטחים לא חקלאיים) ובחודש יולי האחרון, לפני כשנה, נאסר לשימוש גם בחקלאות", אמרו במשרד החקלאות, "החומר נאסר לשימוש על ידי משרד החקלאות כיוון שהוא נחשב מסוכן מאד לבריאות הציבור ובעלי החיים בעקבות החומר הפעיל paraquat שנמצא בו. דרכי החשיפה העיקריים הם באמצעות דרכי הנשימה והפה, כמו גם דרך העור".
2 צפייה בגלריה
האזור שרוסס בגן סאקר
האזור שרוסס בגן סאקר
האזור שרוסס בגן סאקר
(צילום: אופיר לנג)
עוד נמסר כי "מבדיקה ראשונית מול החברה הקבלנית שביצעה את הריסוס בפועל עבור עיריית ירושלים עלה כי לטענתה לא נעשה שימוש בחומר זה, כי אם בחומר אחר. הנושא כאמור בבדיקת משרד החקלאות".
יובהר כי נכון להיום התכשיר אסור בשימוש. עוד בטרם נאסר השימוש חל איסור מוחלט לרסס את התכשיר במקומות בהם עשוי לשהות אדם או בעל חיים. כמו כן אסור לרסס בתוך ישוב או בצדי דרכים ובכלל אסור היה ליישמו על ידי מרסס גב. בכל מקרה אם נעשה שימוש לא חוקי בתכשיר, הגבלת כניסת אנשים לשטח המרוסס היא 12 שעות בלבד ולבעלי חיים 21 ימים. לאחר מכן אין סכנה לבני אדם ולבעלי חיים השוהים במקום. למרות זאת חברת הגינון הנותנת שירות לעיריית ירושלים השתמשה, לכאורה, בתכשיר במקום ציבורי שמעמיד את הציבור ובעלי החיים בסביבה בסכנה, משרד החקלאות קיבל את פרטי האירוע ופתח בחקירה.
החומר הזה נאסר לשימוש כחלק מפעילות משרד החקלאות ופיתוח הכפר לצמצום השימוש בתכשירי הדברה בפירות וירקות, לצדו נאסרה שורה ארוכה של חומרים נוספים. הרביזיה הנוכחית שמוביל המשרד כללה שורה של חומרי הדברה שונים, ביניהם קוטל עשבים מהסוג שלכאורה נעשה בו שימוש בגן סאקר בירושלים, ובמסגרתה נאסר בו השימוש. רשימת החומרים שמותר לעשות בהם שימוש מפורסמים באתר המשרד.
2 צפייה בגלריה
העובד שביצע את הריסוס
העובד שביצע את הריסוס
העובד שביצע את הריסוס
(צילום: מתוך עמוד הפייסבוק של אריה קינג)
משרד החקלאות מבקש מרשויות מקומיות לנהוג במשנה זהירות ולעשות שימוש בגינות ציבוריות רק בחומרים שמאושרים לכך. במשרד החקלאות מציינים כי על העירייה להבהיר לציבור מהו האזור הספציפי שהריסוס בוצע בו מאחר ששטח גן סאקר גדול.
משרד החקלאות שם לנגד עיניו את בריאות הציבור והסביבה ורואה בחומרה את הבקשה להימנע משהות בשטחי הגן, זו גזרה שאין הציבור יכול לעמוד בה. המשרד מודה על תשומת לב הציבור בדיווח על המקרה ודורש שלא להשתמש בחומרים מסוג זה מלכתחילה בגינות ציבוריות.
משרד הבריאות מסר אתמול למיינט: "השימוש בתכשיר דוקטלון וכל תכשירי ההדברה המכילים את חומר הפעיל PARAQUAT אסורים לשימוש. לאור תלונה על שימוש החומר שהגיעה למשרד הבריאות, המשרד פנה לנציגי עיריית ירושלים. נציגי העירייה טענו שלא היה שימוש בפועל בתכשיר אלא בתכשיר אחר באריזה ישנה של דוקטלון".
תגובת העירייה: "עם קבלת המידע בדבר האירוע לעירייה, גודר אזור הריסוס, נתלו שלטי אזהרה ובוצעו פעילויות טיהור להסרת המפגע מהקרקע. כמו כן נלקחה דגימת בדיקה למעבדה לוודא שלא נשאר מהחומר בשטח וכן בוצע שימוע לבחינת העסקת החברה הפועלת במקום. העירייה רואה את המקרה בחומרה ותפעל כדי שאירוע שכזה לא ישנה".
לעדכונים נוספים - חדשות ירושלים