24,675. זהו המספר הבלתי נתפס של אמצעי לחימה שבהם השתמשו שוטרי מחוז ירושלים במהלך החודשיים האחרונים – מהאלימים שידעה העיר. הנתון נחשף לראשונה, וזאת לבקשת "ידיעות ירושלים". גורמים בכירים במערכת אכיפת החוק היו בהלם מהנתון, אף שלדבריהם הם מודעים היטב לאינטנסיביות של הפרות החוק במהלך החודשים האלה.
2 צפייה בגלריה
מתוך אחת המחאות בחודשיים האחרונים בירושלים
מתוך אחת המחאות בחודשיים האחרונים בירושלים
מתוך אחת המחאות בחודשיים האחרונים בירושלים
(צילום: מחמוד עליאן)
במהלך הפרות הסדר שפקדו את ירושלים בחודשיים האחרונים נפצעו מאות מפגינים ומפירי סדר משימוש באמצעים לפיזור הפגנות. הפגיעות היו בדרגות חומרה שונות, אך ככל הידוע לא היו הרוגים.

מבול של רימונים

על פי הנתון, בין 31 במרץ השנה ל־28 במאי השנה משטרת ירושלים השתמשה בכ־6,885 רימוני הלם במהלך הפרות הסדר שפקדו את אזור העיר העתיקה. כתוצאה משימוש באמצעים אלה, שפגיעתם אמורה להיות פחותה, נפגעו מאות אנשים. באחד המקרים המחלקה לחקירות שוטרים אף פתחה בחקירה נגד צוות שוטרי יס"מ, לאחר שאחד מהם ירה על פי החשד כדור ספוג, ללא סיבה נראית לעין, לעבר ילדה כבת 16, כאשר שוטרים אחרים השליכו לכיוונה רימון הלם. במהלך הפרות הסדר במרחב העיר העתיקה נעשה שימוש בכ־9,083 כדורי ספוג, ו־6,823 רימוני גז רגילים נורו לעבר מתפרעים.
כמו כן נורו סוגים נוספים: רימון גז שמתפצל לשלושה חלקים לאחר הפגיעה - 455, שמתפצל לחמישה - 700, 'ונדום' - 491, ורימונים מסוג 'ג'ט' - 238.

פתיתת עונת ה'אביב'

במשטרה מגדירים מספר שימושים באמצעי אל־הרג (אמצעים לפיזור הפגנות), לפי נוהל שמונה למעשה את דרגות החומרה של ההתפרעות. המדרג נע בין א' ל־ד'. הנוהל מגדיר כי החל ממדרג ג' ייעשה שימוש ברימוני הלם כאשר "קיימת הפרה של הסדר הציבורי תוך התנגדות אלימה כלפי כוחות המשטרה או הציבור באופן שעלול לגרום לחבלות בגוף ולנזק לרכוש". מדרג ד', הנחשב לקיצוני ביותר, מתיר שימוש באלות, כדורי ספוג וגז מדמיע כאשר "קיימת הפרה של הסדר הציבורי תוך התנגדות אלימה, קשה וחמורה הכוללת שימוש בחפצים ובאמצעים שונים מצד מפירי הסדר כלפי המשטרה".
2 צפייה בגלריה
האמל"ח שבו השתמשו בעיר העתיקה
האמל"ח שבו השתמשו בעיר העתיקה
האמל"ח שבו השתמשו בעיר העתיקה
(צילום: לירן תמרי)
ב־18 במאי השיקה המשטרה אמצעי חדש לטיפול בהפרות סדר - רובה 'אביב'. הנשק זה יורה כדורי גז ממרחק של עד מאה מטר. כאשר הוא פוגע במתפרע או בקבוצת מתפרעים הוא מפזר עננה של גז בעל ריח חריף שגורם לגירוי חזק בעיניים ולגירוי של מערכת הנשימה. ה'אביב' מצויד במחסנית של 20 כדורים. למעשה, ביום שלישי היו חלק מהשוטרים שליוו את צעדת הדגלים מצוידים בנשק החדיש.
גורם בכיר במערכת אכיפת החוק התייחס למספרים הגדולים של האמצעים לשמירה על הסדר שבהם נעשה לאחרונה שימוש: "מדובר בנתון חריג ביותר שמעיד על כך ששוטרים לא התעמתו פנים אל פנים מול מפירי סדר אלא ניסו להרחיקם באמצעים לפיזור הפגנות".
קצין במשטרה אמר כי הוא מודע לכמות הגדולה שבה השתמשו, אך ציין כי למעשה זוהי הצלחה של המשטרה, שכן למרות פציעות בדרגות חומרה רבות - לא היו אבידות בנפש.

"להקטין למינימום את החיכוך"

באפריל השנה פנתה האגודה לזכויות האזרח למשטרת ישראל בבקשה לחשוף נהלים 'מושחרים' הנוגעים לשימוש באמצעים לפיזור הפגנות ולאופן הפעלתם. במכתב שנשלח לממונה על חופש המידע במשטרה, נכתב: "לתדהמתנו התברר שהמשטרה הסתירה את רוב המידע המשמעותי ובעל העניין הציבורי בנהלים האלה. הסעיפים המוסתרים נוגעים בעיקר לאופן השימוש באמצעים לפיזור הפגנות, הסכנות ומגבלות השימוש בהם. לדוגמה, נוהלי השימוש בבואש ובמכת"זית מסתירים את הנתונים באשר למרחק המותר להתזה. נוהל כדורי הספוג מסתיר את המידע באשר לטווח השימוש המינימלי המותר והגבלת הירי לעבר פלג גוף תחתון בלבד. בנוהל הנוגע לשימוש באלות הוסתר המידע לגבי האיסור לחבוט לכיוון עצמות עדינות ופלג הגוף העליון. במקום הסעיפים שהוסתרו בנהלים מופיע ההסבר "סעיף זה נמחק לאור אי חשיפת שיטות פעולה ואמצעים".
גורם בכיר במשטרה התייחס השבוע לשימוש המוגבר באמצעי לחימה: "בחודשים האחרונים פעלה המשטרה למיגור התפרעויות אלימות ברחבי הארץ, לרבות בירושלים, רמדאן לא שקט, גל סרטוני הטיקטוק, מבצע 'שומר החומות' ומבצע 'חוק וסדר'. היו אירועים משמעותיים שבהם הצליחה המשטרה גם להשתלט על כל המוקדים, גם לעצור אלפי חשודים באלימות וגם להחזיר את החוק והסדר לרחובות הבירה, וזאת ללא פורעים הרוגים. אלו היו אירועים שלא ראינו כמותם מאז קום המדינה, ודווקא השימוש המושכל באמצעים מגוונים הביא לדיכוי המהומות ולחזרה מהירה לשגרה".
ממשטרת ישראל נמסר: "מחוז ירושלים פעל בשבועות האחרונים לשמירת מרקם החיים והסדר הציבורי בעיר, לאחר שאירעו הפרות סדר אלימות כלפי אזרחים וכלפי כוחות המשטרה תוך יידוי אבנים וחפצים שונים, פגיעה בשוטרים ועוד. באירועים אלו הגיבה המשטרה בנחישות וביצעה מעצרים של חשודים המעורבים בהתפרעויות האלימות".
בהתייחסות לשימוש בקרוב ל־7,000 רימוני הלם, מהמטה הארצי מסרו: "רימון הלם הינו אחד מתוך מגוון אמצעים לפיזור הפגנות שנועדו להקטין למינימום ההכרחי את החיכוך בין כוחות המשטרה למפירי הסדר שבו טמון פוטנציאל היפגעות".
לעדכונים נוספים – חדשות ירושלים