140 תלמידים בתיכון ולמחציתם אין אפשרות ללמוד מהבית: ל-60% מתלמידי התיכון המקצועי 'חושן' הפועל בשכונת רסקו אין מחשבים, או כל מכשיר אחר ללמידה מהבית. "בבית הספר לומדים 140 תלמידים. במיפוי שעשינו עולה שלרובם, 85 תלמידים ותלמידות, אין אף מכשיר שמאפשר למידה מהבית. לחלקם אין בבית מחשב נייח או נייד, לאחרים אין אינטרט", סיפר מורה בבית הספר למיינט ירושלים.
2 צפייה בגלריה
בית הספר "חושן"
בית הספר "חושן"
בית הספר "חושן"
(צילום: יואב דודקביץ')
"כיום, אותם תלמידים נכנסים לזום דרך הפלאפון, מה שמקשה מאוד ללמד – במיוחד במגמות המקצועיות". בבית הספר נלמדות מספר מגמות מקצועיות: צילום, סאונד, קוסמטיקה, ובישול – מגמות שקשה עד בלתי אפשרי ללמד דרך מסך המחשב. על מנת להצליח ללמד בצורה מיטבית, תוך שמירה על מתווה הקפסולות, נערכים חלק משיעורי המגמות בקבוצות קטנות בבית הספר, בעוד היתר – נלמדים מהבית.
עוד בחדשות:
"מגמת הגברת סאונד למשל, היא מגמה שאפשר היה ללמד מהבית - לו לתלמידים היו מחשבים. יש תוכנות ייעודיות ללא עלות באינטרנט. אבל כיום, תלמיד ללא מחשב שמנסה גם להשתתף בשיעור בזום וגם להפעיל את התוכנה – לא יצליח לעשות את זה. התלמידים נכנסים לתוכנה מהפלאפון, לא יכולים לראות את השיעור, ולהפך. זה דבר מאוד קטן ובסיסי – אם היה להם עוד מסך, הם היו יכולים גם להקשיב וגם להסתכל", אמר המורה.
2 צפייה בגלריה
בית הספר "חושן"
בית הספר "חושן"
בית הספר "חושן"
(צילום: יואב דודקביץ')
"לתלמידים מאוד קשה בפורמט של הזום, בעיקר ללא מחשב. תוכנת סאונד שעובדת באנדרואיד לא עובדת טוב באייפון, מספיק שאין אצלך קליטה לרגע - ואיבדת תלמיד. אני חושב שלקיים ככה לימודים במשך חודש נוסף יהיה קשה מאוד, בעיקר ללא מכשירים שמאפשרים לתלמידים ללמוד בצורה נוחה".
בית הספר פנה לרשויות בבקשה לסיוע ברכישת מחשבים, אך בפועל - שנת הלימודים והיציאה לסגר החלה ללא הגדלת היצע המחשבים. בינתיים, פועל בית הספר בעצמו על מנת לגייס תרומות מחשבים מיידיות. "בינתיים גייסנו מחשבים בודדים מפה לאוזן, דרך חברים ששמעו על המחסור. המכשירים שהשגנו לא אידיאלים – לאחד יש סוללה בעייתית, אחר בלי מצלמה. כמובן שזה עדיף מכלום. אנחנו עובדים היום על קמפיין תרומות לבית הספר – אין לנו ברירה", אמר המורה.
על פי הערכת מנח"י, ל-5,500 תלמידים בירושלים אין כלל מחשב או מכשיר קצה יעודי אחר ללמידה בביתם. גורמים אחרים במערכת החינוך בעיר, במזרח העיר ובמגזר החרדי בפרט, מעריכים את המחסור באופן נרחב יותר.
מאז פרוץ משבר הקורונה, רכשו וחילקו מנח"י 4,000 מחשבים לתלמידים. כיום, אמור משרד החינוך לרכוש עוד כ-10,000 מחשבים נוספים עבור התלמידים בעיר – אלה שאלה לא חולקו טרם היציאה לסגר.
משרד העבודה והרווחה: "האגף להכשרה מקצועית העמיד לרשות רשתות החינוך המפעילות את בתי הספר אמצעי הוראה ללמידה מרחוק, תקצוב עבור בעל תפקיד מוביל דיגיטציה בית סיפרי, תקציב עבור אמצעי הוראה חדשניים ועוד. במקביל, הותאמו תכניות הלימודים והבחינות. בתי הספר המקצועיים הוחרגו בתקנות, כך שמתאפשרת למידה פרונטאלית בין כותלי בתי הספר. אין ספק, כי הדבר מאפשר למידה אפקטיבית יותר ומאפשרת קשר אישי עם התלמידים ושמירה על חוסנם הנפשי.
"אנו מודעים לעובדה שקיים בשטח מחסור במחשבים להשאלה לתלמידים ללא אמצעי מחשוב ולכן הועברה פנייה לאגף התקציבים באוצר לקבלת תקציב ייעודי (תקציבי קורונה), בדומה לתקציב שקיבל משרד החינוך. אנו נמצאים בקשר הדוק עם הנהלת בית הספר, ופועלים למלא את כלל החוסרים לרווחת התלמידים ואיכות ההוראה".
תגובת העירייה: "מדובר בבית ספר תחת אחריות משרד העבודה והרווחה. אולם, מלפנים משורת הדין, העירייה פועלת כדי לסייע לבית הספר ככל הניתן".
לעדכונים נוספים - חדשות ירושלים