3 צפייה בגלריה
כך זה ייראה. הדמיה: צוות אב לתחבורה
כך זה ייראה. הדמיה: צוות אב לתחבורה
כך זה ייראה. הדמיה: צוות אב לתחבורה
המהפך הנוסף של ״צומת האיקסים״ המיתולגי: הדמיה ראשונה שמפורסמת כאן במיינט ירושלים מציגה את המראה החדש של צומת הרחובות יפו - קינג ג׳ורג׳ - שטראוס, אחד מהצמתים הכי מפורסמים בירושלים. בהדמיה ניתן לראות את מנהרת מאה שערים שעתידה להיחפר מתחת לשכונה, וכן אזור חדש של עצים וספסלים - על חשבון המבנה הפינתי הקיים.
הצומת, הצומת נחנך ב-9 בדצמבר 1924, עם סלילתו של רחוב המלך ג'ורג'. בשנות ה-60 סימנה עיריית ירושלים מעברי חצייה בצומת בכל ארבעת צדדיו בצורה אלכסונית שיצרה צורת איקס גדול, ומאז ניתן לצומת הכינוי "צומת האיקסים". בעשור הראשון של המאה ה-21, נמחקו מעברי החצייה האלכסוניים מהצומת עם תחילת העבודות לרכבת הקלה. במקום גם שכנה מסעדת ״סבארו״, בה התרחש ב-9 באוגוסט 2001, הפיגוע הנורא שבו נרצחו 15 בני אדם חפים מפשע.
הבניין שבו פועלת החנות 'כלבוטק - עדיקא' במרכז העיר ייהרס בחלקו לצורך הרחבת הדרך ופיתוח תוואי הקו הכחול של הרכבת הקלה. בתוכנית המקורית, שהוגשה לוועדה המחוזית לתכנון ובנייה, דובר על הריסת המבנה בשלמותו, אך בעקבות ההתנגדויות שהוגשו להצעה, בין השאר מצד בעלי העסק עצמם, החליטו לאחרונה בצוות תוכנית אב לתחבורה לעדכן את התוכנית ולהקטין את השטח הציבורי הפתוח (שצ"פ) המתוכנן, כך שרק חלק מהמבנה יופקע וייהרס.
העסק נמצא בבעלות משפחת עדיקה, שמפעילים כבר שנים רבות את החנות הוותיקה ליד הצומת המרכזי בפינת הרחובות יפו ושטראוס. המשפחה מחזיקה בנכס במעמד של דייר מוגן בדמי מפתח, והבעלות על המבנה כולו, כולל כל שאר החנויות בבניין העמודים הצמוד אליו, נמצאת בידי משפחת קוקיא, מהמשפחות העשירות והידועות בירושלים.
3 צפייה בגלריה
צילום: צלמי המושבה האמריקנית, WIKIPEDIA
צילום: צלמי המושבה האמריקנית, WIKIPEDIA
צילום: צלמי המושבה האמריקנית, WIKIPEDIA
מנהרת מאה שערים
על פי התוכנית, צמוד לצומת ייבנה פורטל הכניסה והיציאה של מנהרת הקו הכחול של הרכבת הקלה. המנהרה עצמה תיחפר באורך של יותר משני קילומטר, מרחוב יחזקאל עד מרכז העיר, ויהיו לה שלוש תחנות תת־קרקעיות באזור השכונות החרדיות גאולה ומאה שערים. המסלול התת־קרקעי יסתיים בצומת שמתחת לבית החולים ביקור חולים, שם תעלה הרכבת על פני השטח, תחצה את רחוב יפו ותמשיך לרחוב המלך ג'ורג' בדרכה מרמות לשכונת גילה.
נוסף על הפורטל מתוכנן פיתוח סביבתי שיכלול כיכר גדולה בצומת שטראוס־הנביאים ושטח ציבורי פתוח בצומת יפו־שטראוס. בעקבות קבלת ההתנגדות בחלקה יידרש תכנון מחודש של הצומת, כך שזכויות הדרך יורחבו אך השצ"פ יקטן. ההפקעה תצא אל הפועל רק אחרי הכנת התוכנית המפורטת.
3 צפייה בגלריה
כך נראה כיום הצומת. צילום: לירן תמרי
כך נראה כיום הצומת. צילום: לירן תמרי
כך נראה כיום הצומת. צילום: לירן תמרי
לאורך מסלוליהם של שני הקווים החדשים המתוכננים – הירוק והכחול – מתוכנות כמה הפקעות של שטחים פרטיים לצורך הרחבת תוואי הדרך במקומות שבהם הדבר נדרש. כזכור, בעת העבודות לסלילת הקו האדום הקיים ברחוב יפו ליד השוק נדרשה הפקעה נרחבת של קרוב למאה נכסים ובהם עסקים רבים, לצורך הרחבת הרחוב.
הקו הכחול יהיה קו הרכבת השלישית לאחר הקו הקיים והקו הירוק. מסלולו יתפרס על פני 23 קילומטרים והוא יעבור מרמות דרך הר חוצבים, שמואל הנביא, מאה שערים ושטראוס אל מרכז העיר. משם הוא ימשיך ברחובות המלך ג'ורג' וקרן היסוד לכיוון גן הפעמון ותיאטרון החאן והלאה לגילה. שלוחה נוספת של הקו אמורה לעבור בעמק רפאים לכיוון הקטמונים ומלחה, הקטע הזה בתוואי המתוכנן שנוי עדיין במחלוקת משפטים ותכנונית, ולא הוכרע עדיין היכן בדיוק תעבור המסילה ואם היא תהיה במנהרה או מעל לפני הקרקע.
תגובתו של מנהל 'כלבוטק' ליאור עדיקה טרם התקבלה.
עזני קוקיא, מבעלי הנכס: "איננו מגיבים על נושאים פרטיים של ניהול נכסי המשפחה".
העירייה: "בתוכנית הקו הכחול שהופקדה סומן להריסה המבנה בצומת יפו/שטראוס לצורך הרחבת הדרך והקמת הפורטל למנהרת הרכבת. הוועדה המחוזית קבעה בדיון ההתנגדויות הריסה חלקית של המבנה. במהלך התכנון המפורט ייערכו תיאומים נכסיים לפינוי הנכס".