בדו"ח מבקר המדינה שהתפרסם אתמול (שני), מוקדש פרק שלם למצב התחבורה הציבורית בירושלים. על פי הדו"ח, שמתבסס על בדיקות שבוצעו בין נובמבר 2018 לאוקטובר 2019, התחבורה הציבורית בעיר נמצאת בפיגור לעומת ערים אחרות בארץ ובפיגור ניכר אחרי המקובל במדינות מערביות.
3 צפייה בגלריה
אוטובוס
אוטובוס
הדרך לשיפור עוד ארוכה
(צילום: שלומי כהן)
כך לדוגמה, המהירות הממוצעת שבה נוסע אוטובוס בעיר עומדת על 16 קמ"ש בלבד, המספר הנמוך ביותר מבין המטרופולינים שנבדקו בארץ. סך ההשקעות לתושב בירושלים נמוכה משמעותית מההשקעה בתל אביב או חיפה, ועומדת על 2,642 שקל לתושב לעומת 7,629 שקל לתושב בתל אביב. ● כל העדכונים גם בטוויטר של mynet - לחצו כאן
עוד קובע המבקר ירושלים מובילה באי ביצוע נסיעות באופן חריג. בעוד שהממוצע הארצי עמד ב-2017 על 2.4% מהנסיעות, בירושלים הוא טיפס ל-8.5% נסיעות שלא בוצעו.
3 צפייה בגלריה
רב קו
רב קו
רב קו
( צילום: רועי אלמן)
בתחום השירות מצא מבקר המדינה כי חל גידול של 93% בשנת 2018 בתלונות של נוסעים על נהגים שדיברו בגסות. הקו שקיבל את מספר התלונות הגבוה ביותר ב-2018 היה קו 32, שעליו התלוננו 255 פעמים בשנה אחת. עוד עולה מהדו"ח כי קיים מחסור חמור בנהגים בתחבורה הציבורית בעיר של לפחות 200 נהגים, על אף שמשרד התחבורה הקצה 200 מיליון שקלים עבור העלאת שכרם. בתגובה מסרו במשרד התחבורה כי ״משרד התחבורה מקדם בימים אלה את נושא הכשרת הנהגים ויצא במכרז למכללות ייעודיות בפיקוח המשרד ועל פי תכניות שנאשר. כמו כן מתוכנן בקרוב קמפיין הסברה רחב היקף לקידום מעמד הנהג״ עוד בחדשות: ● בגלל הקורונה: בית הקפה המפורסם של שכונת קטמון סוגר את שעריותחת הכינוי ״צב נינג׳ה״: הקים תחנת סמים בחדר מלון בירושלים - ונעצר
ביקורת חריפה מותח המבקר על פרוייקט הרב קו במזרח העיר. בפרוייקט הושקעו 27 מיליון שקלים, שלטענת הדו"ח פשוט "ירדו לטימיון". בעקבות הכשלים, משרד התחבורה הפסיק להוביל את הפרוייקט. במשרד התחבורה הגיבו בנושא ואמרו כי ״באשר לתכנון קווי תחבורה ציבורית במזרח ירושלים, יצוין כי המשרד מקדם תכנון להקמת רשת קווים במזרח ירושלים שנועדה לשפר את השירות הניתן לשכונות אלו ולקשרם למוקדי ביקוש, אזורי תעסוקה, מסחר ובתי חולים. במסגרת זו מבוצעת בחינה ותכנון של חניונים תפעוליים במזרח העיר על מנת לספק מענה תשתיתי לגידול השירות״.
לבסוף קובע המבקר כי "כדי לשפר את התחבורה הציבורית בעיר נדרשת פעילות מתכוננת של משרד התחבורה. התכנון צריך לתת מענה לא רק על מגוון הצרכים של תושבי העיר, אלא גם על הצרכים של תושבי הפרוורים ושל התיירים והמבקרים בעיר".
3 צפייה בגלריה
יוסי סעידוב
יוסי סעידוב
יוסי סעידוב
(צילום: אלכס קולומויסקי)
יוסי סעידוב ממייסדי ארגון 15 דקות אמר ל-mynet כי: ״למרות החלטת הממשלה משנות התשעים להשקיע במערכות הסעת המונים ובתשתיות הולכי רגל מצב התחבורה הציבורית בעיר הולך ומתדרדר: האוטובוסים צפופים ותקועים בפקקים ומשרד התחבורה מתעכב ביישום מכרז האוטובוסים החדש בעיר; פריסת הרכבת הקלה תקועה כבר עשור והעבודות מתקדמות בעצלתיים ותשתיות הולכי הרגל בעיר הולכות ונעלמות. הפתרון לשיקום התחבורה הציבורית הוא הוספת תשתיות: יותר נתיבי תחבורה ציבורית - כולל לכל אורך כביש בגין, הוספת קווים מהירים לאזורי תעסוקה וצמצום תשתיות לרכבים הפרטיים״. בנוגע לתשתיות מעיריית ירושלים נמסר בתגובה: "מדובר בדוח ביקורת טרום כניסת ראש עיריית ירושלים, משה ליאון לכהונתו. מאז חלה תמורה מהותית בכל היבטי התחבורה בעיר. העיר ירושלים עוברת בימים אלו תהליך פיתוח מוגבר של תשתיות, לרבות תשתיות תחבורה תוך מתן עדיפות לתחבורה הציבורית. במסגרת תנופה זו נפתחו בשנתיים האחרונות מספר נת"צים. כמו כן הופעלו רמזורים חכמים למתן עדיפות לתחבורה ציבורית בדרך חברון ונפתחו מסופי אוטובוסים בגבעת התחמושת ובכניסה לעיר. בנוסף פועלת העירייה להאצת פיתוח פרויקט הדגל העירוני של השלמת רשת הקווים של הרכבת הקלה וקידום מיזמי תחבורה ציבורית נוספים אשר כוללים בין היתר מסופים, תחנות מרכזיות ותחנות קצב שכונתיות.
"לגבי מזרח העיר - כחלק מתוכנית החומש העירונית פועלת העירייה לביצוע ולקידום 43 פרויקטים במזרח העיר, זאת במטרה לתת מענה לעומסי התנועה, לשפר את זמינות התחבורה הציבורית והכל תוך שמירה על בטיחות כלל משתמשי הדרך". לעדכונים נוספים - חדשות ירושלים