מבקר המדינה מבקר בחריפות את מצב התחבורה בעיר הבירה של ישראל. בדו״ח שפורסם בשבוע שעבר מדווח בין השאר על שירות רע ומחסור בנהגים ומודגשת העובדה שירושלים נמצאת בפיגור במגוון תחומים מול הערים האחרות בישראל ואף ערים בעולם המערבי. בתוך כך מתייחס המבקר גם לנושא השירות הירוד אליו זוכים נוסעי התחבורה הציבורית בעיר.
1 צפייה בגלריה
אוטובוס בירושלים, אגד
אוטובוס בירושלים, אגד
מאות תלונות
(צילום: יואב דודקביץ')
בתחום השירות מצא מבקר המדינה כי חל גידול של 93% בשנת 2018 בתלונות של נוסעים על נהגים שדיברו בגסות. הקו שקיבל את מספר התלונות הגבוה ביותר ב-2018 היה קו 32, שעליו התלוננו 255 פעמים בשנה אחת.
קווים נוספים שמככבים בדו"ח המבקר הם 31 שקיבל 254 תלונות ב-2018, קו 36 עם 237 תלונות (עלייה של 100% בשנה) ו-קו 57 שקיבל 239 תלונות בשנה אחת. על פי ההסכם עם אגד, אם המפעיל אינו מבצע את המוטל עליו או אם השירות שהוא מעניק חורג מההסכם, מוטל עליו קנס. ב-2018 הוטלו כ-6.5 אלף קנסות על אגד בירושלים, בשווי כולל של 10.5 מיליון שקלים. רוב הקנסות הוטלו בשל אי ביצוע נסיעה (כ-4.5 אלף קנסות). במשרד התחבורה התייחסו לדו״ח החריף ואמרו: ״משרד התחבורה, יחד עם עיריית ירושלים ומפעילי התחבורה הציבורית בעיר, פועל מזה שנים רבות לפיתוח וחיזוק  מערך התחבורה הציבורית של בירת ישראל״. באשר לנהגים אמרו במשרד כי ״משרדנו פועל לקידום מעמד הנהג ולשיפור תנאיו בדרכים רבות, בהן: התקנת מחיצות הפרדה לנהגים, הן כדי לבודד את הנהג בתקופת הקורונה והן כדי להגן עליו מהסחות דעת וממקרי אלימות; ביטול תשלום במזומן, כדי לאפשר לנהג להתרכז בנהיגה בלבד; והתקנת מבני מנוחה לנהגים במסופי הקצה.
"משרד התחבורה מקדם בימים אלה את נושא הכשרת הנהגים ויצא במכרז למכללות ייעודיות בפיקוח המשרד ועל פי תכניות שנאשר. כמו כן מתוכנן בקרוב קמפיין הסברה רחב היקף לקידום מעמד הנהג״.
מאגד נמסר: "אנו מודעים לקשיים באיכות השירות בקווים המדוברים בשנים 2017-2018. הירידה נבעה ממספר סיבות אובייקטיביות ביניהן המחסור החמור בנהגים, ובעוד מספר סיבות נוספות אשר לא כולן תלויות בנו. יחד עם זאת, חברת אגד לקחה כפרוייקט את המצב הבעייתי בקווים אלה ובשנתיים האחרונות ביצעה אין ספור מהלכים לשיפור השירות באותם קווים.
"כראיה לכך ניתן לראות כי בשנתיים החולפות (2019-2020), שביעות הרצון בקווים אלה זינקה פלאים, דבר אשר יתבטא בדוחות המבקר הבאים. אנו מעריכים את הפיקוח של מבקר המדינה ואת המעקב של מיינט ירושלים אחרי המצב ואנו לוקחים כל הערה וביקורת במלוא הרצינות, במטרה להעניק את השירות הטוב ביותר לקהל לקוחותינו".
לעדכונים נוספים - חדשות ירושלים