הרב נתן קרמר קיבל בחודש אפריל מכתב התראה חריג ומאיים. "מרשותיי אינן מוכנות עוד להשלים עם התנהגותך הפסולה", כתב עו"ד יואב קוק, בשם עיריית ירושלים והוועדה המקומית לתכנון ובנייה. "כל מטרתה הינה לשוב ולהטריד את מרשותיי, פעם אחר פעם, בהליכי סרק חסרי תכלית. בכוונתן לנקוט את כל האמצעים המשפטיים העומדים לרשותן".
3 צפייה בגלריה
הרב נתן קרמר מגיע השבוע לעירייה
הרב נתן קרמר מגיע השבוע לעירייה
הרב נתן קרמר מגיע השבוע לעירייה
(צילום: יואב דודקביץ')
הפנייה חסרת התקדים הזאת נשלחה לאחר עתירה שהגיש קרמר נגד הבקשה של חברת 'מובילאיי' לקצץ כ־20 קומות בקמפוס שהיא בונה בהר חוצבים. אלא שאם היתה זו עתירה בודדת, הרשות המקומית כנראה לא היתה נעזרת במשרד הפרקליטים היוקרתי 'שרקון, בן עמי, אשר ושות''. מתברר שזו היתה רק יריית הפתיחה בקרב של אותו חסיד אלמוני יחסית, שמפחיד חלק מהבכירים בכיכר ספרא אפילו יותר מהקורונה.

תמיכה מרבנים

אז מי הוא הרב קרמר? מתברר שמדובר בדמות שקנאית על חשאיותה. כך, רבים ממכריו סירבו השבוע להתראיין לכתבה זו. בדיקת "ידיעות ירושלים" מעלה כי מדובר באזרח ארצות הברית שעלה לישראל לפני כעשר שנים. הוא דובר יידיש, פועל לרוב משכונת רוממה, לבוש כמו הקיצונים ממאה שערים, והשקפתו זהה לזו של העדה החרדית, שמקבלת את מרותה של מדינת ישראל אך כופרת בלגיטימיות שלה.
את העתירה הראשונה לבית המשפט "הציוני" הגיש לאחר שקיבל מכתב תמיכה מרבנים בכירים בציבור החרדי. הללו קבעו: "באופן עקרוני, מותר להתנגד בוועדה מחוזית וגם להגיש עתירה מינהלית נגד תוכניות".
לפני כשנה החל להפעיל עמותה בשם 'ירושלים שקופה - שקיפות במינהל הציבורי בירושלים'. שמו של הגוף הזה מככב בחלק מהעתירות, כמו למשל במקרה של פרויקט הקמת המשרדים החדשים של חברת 'מובילאיי' בהר חוצבים. במקביל, הוא מלווה פעמים רבות מאבקים של קבוצות חרדיות, אף שהוא לא מייצג אותן באופן רשמי.
כך למשל קרה בחודש שעבר, כשתושבים ממאה שערים יצאו למאבק נגד מעבר 'הקו הכחול' של הרכבת הקלה בשכונה שלהם. קרמר עודד 3,000 תושבים לחתום על התנגדות, כאשר חלק גדול מהטענות נשענו על מידע שהוא סיפק להם. בשבוע שעבר, אגב, הייתה הפגנת ענק עקב התנגדות החרדים לעבודות הרכבת הצפיות לעבור במאה שערים.
3 צפייה בגלריה
הקו הכחול של הרכבת הקלה במרכז העיר
הקו הכחול של הרכבת הקלה במרכז העיר
הקו הכחול של הרכבת הקלה במרכז העיר
(הדמיה: תכנית אב לתחבורה)
מעורבותו בלטה גם בעתירה נגד התוכנית לבטל את הפעלת 'ביקור חולים', שהוא שלוחה של בית החולים 'שערי צדק'. רבים מתושבי מאה שערים נעזרו בשירותי בית היולדות ובשירותי רפואה נוספים הנמצאים בפאתי השכונה שלהם, ולכן הם מתנגדים לסגירה.

"מהלך אימים"

נדמה שכמעט אין פירצה בחוק שקרמר אינו מזהה. אף שאינו עורך דין בהכשרתו, הוא מכיר את התקנות העירוניות על בוריין. כך קרה כאשר ברשות המקומית רצו להקים שלוחה של המינהל הקהילתי ברוממה על שטח של תלמוד תורה מהמגזר החסידי. קרמר הגיש ערר, זכה, גרם לביטול התוכנית, ויצר תקדים שעלול לגרור אחריו השלכות רבות.
במקרה אחר ביקשה העירייה להשתמש בשטח שיועד להקמת בית כנסת ברוממה ולבנות במקומו מוסד חינוכי. קרמר נכנס לעולה ומייד הגיש ערר וגרם לביטול היתר הבנייה שניתן למוסד חינוכי. גורמים בשכונה אמרו השבוע: "הרב קרמר מבין את מצוקת בתי הכנסת שיש כאן, ואז הוא נתקל במקרה שבו העירייה רוצה לקחת שטח של בית כנסת לטובת בית ספר. אז הוא עזר לנו, ואנחנו מקווים שיקימו פה בית כנסת לרווחת המתפללים".
לאחרונה פסק בית המשפט המחוזי לטובת הרב, שנאבק נגד תוכנית של העירייה להקים מרכז מסחרי ברוממה, במקום שבו היתה אמורה להיבנות ישיבה. בעקבות העתירה הסכימו בעירייה לכך שהתוכנית לא תצא לפועל אלא תחזור לשולחן הדיונים.
כאמור, בחודש אפריל נשלח לקרמר מכתב מאיים, שבו נאמר: "ההליכים המשפטיים אשר ננקטו על ידך מהווים חוליה נוספת בשרשרת הבלתי נגמרת של הליכים משפטיים חסרי כל תכלית והצדקה ענייניות, שאותם הינך נוהג לנקוט באופן סדרתי ותוך שימוש לרעה באפשרות הפנייה לערכאות".
עד כמה זועמים עליו בהנהלת העירייה ובוועדה לתכנון ובנייה ניתן ללמוד גם מהשורות הבאות מהמכתב שמשלח לו: "נוהגך הפסול להטריד את מרשתי, כמו גם את הערכות המשפטיות, בהליכי סרק הנוגעים להיתרי בנייה אשר אין לך כל קשר או זיקה מינימלית אליהם, זכה לביקורת לא רק במסגרת החלטת ועדת הערר הנוכחית אלא לאחרונה גם במסגרת החלטת בית המשפט. חרף האמור, לא רק שהינך מסרב להפנים את הערות הערכאות המשפטיות באשר לדרך התנהלותך הפסולה, אלא שבמכתבך בחרת לעשות צעד נוסף ולנסות להלך אימים על מרשותיי ועל עובדי הציבור הפועלים במסגרתן. ניסיון זה לא יצלח".
בסוף הפנייה היה גם איום בשם הרשויות: "בכוונתן לנקוט את כל האמצעים המשפטיים העומדים לרשותן על מנת לתבוע ולגבות ממך את מלוא הנזקים וההוצאות אשר נגרמו ו/או ייגרמו להן כתוצאה מהליכי הסרק האמורים". דברים ברוח דומה נשלחו שוב לקרמר לפני כחודש וחצי, בדואר אלקטרוני, מאותו משרד.

מאבק יקר בקרמר

כדי להבין עד כמה העירייה חוששת מההליכים שנוקט הרב קרמר צריך לעקוב אחרי הכסף. כידוע, בכיכר ספרא יש אגף ייעוץ וחקיקה שבראשו עומד היועץ המשפטי לעירייה, עו"ד אלי מלכה. אלא שהוא וכל עובדיו הרבים כנראה לא מספיקים כדי להתמודד עם העסקן החרדי שהגיע מאמריקה.
במרץ, זמן קצר לאחר העתירה נגד 'מובילאיי', חתמה העירייה על חוזה עם משרד עורכי הדין 'שרקון, בן עמי, אשר ושות''. סוכם כי תמורת 100 שעות עבודה, שכוללות גם ניסוח של המכתב לקרמר, ישולמו 40 אלף שקל.
3 צפייה בגלריה
מובילאיי
מובילאיי
מובילאיי
(צילום: אוהד צויגנברג)
בחוזה שאושר בהסכם תקציבי מיוחד, תחת ההגדרה 'מיקוד משפטי', נכתב: "הואיל והעירייה מעוניינת לקבל את שירותיו של עוה"ד לליווי ומתן ייעוץ משפטי ולטיפול בהליכים בתחום התכנון והבנייה שנוקטים נתן קרמר ו\או 'ירושלים שקופה'".
ביולי גילתה העירייה כי קרמר עושה לה את המוות, ולכן הוחלט לאשר לפרקליטים עוד 250 שעות עבודה, בעלות של 100 אלף שקל. עד כה כאב הראש הזה עלה למשלמי הארנונה 140 אלף שקל. אבל כמו שזה נראה עכשיו, סביר להניח שזוהי רק ההתחלה.
אך מה באמת מניע את העסקן מרוממה? מקורב לו מסביר: "הרב קרמר הגיע מהעיירות היהודיות בניו יורק. הוא שמאי מקרקעין שם ומעורה בכל ההליכים ברשויות המדינה. הוא בא לכאן ונדהם ממה שקורה בכל הקשור למינהל תקין. מנסים להעליל עליו עלילות, אך בפועל המטרה היחידה שלו היא לגרום לעיריית ירושלים להתנהל באופן הכי תקין שיש.
הרב סירב לשתף פעולה עם הכתבה.
לעדכונים נוספים - חדשות ירושלים