השופטת שרון לארי־בבלי העניקה למשטרת ירושלים שיעור באזרחות וקבעה כי 'מידע מודיעיני' הוא לא מילת קסם שמצדיקה תמיד חיפוש בביתו של אדם.
2 צפייה בגלריה
שתיל קנאביס
שתיל קנאביס
גידל שתיל קנאביס
(צילום: shutterstock)
בכתב האישום שהוגש לבית משפט השלום בירושלים, נכתב כי במאי 2018 בוצע חיפוש בדירת מגורים בפסגת זאב. בחדר השינה התגלה ארון נייד, שכולל תאורה ומאוורר וגם שתיל קנאביס במשקל של קצת יותר מחצי קילו. עוד נטען כי בעל הדירה הובא לחקירה, הודה כי העציץ שייך לו, ולכן בית המשפט התבקש להרשיע אותו בעבירה של גידול סמים.
עוד בחדשות:
פרקליטו של הנאשם ביקש לזכות את מרשו, בטענה שהחיפוש שבוצע בבית לא היה חוקי. לדברי עורך הדין, אף שלטענת התביעה התקבל מידע מודיעיני בדבר החזקת סמים על ידי הנאשם, אזכור המידע המודיעיני כבסיס לחיפוש לא צוין בדוחות הפעולה או במזכרים שבתוך תיק החקירה.
השופטת לארי־בבלי כתבה בהחלטתה כי על פי חוק לשוטר יש סמכות לבצע חיפוש במקרה שבו יש "יסוד סביר" או "יסוד להניח" שבוצע פשע או שאדם מחזיק בחומר אסור. באותה נשימה הסבירה השופטת כי על פי 'הלכת בן חיים', לא מדובר בהיתר גורף אלא במכלול של נסיבות שמצדיקות את החיפוש.
2 צפייה בגלריה
בית משפט השלום בירושלים
בית משפט השלום בירושלים
בית משפט השלום בירושלים
(צילום: אדווה חולי)
בפסק הדין נקבע כי במקרה הזה צודקת ההגנה: "התשתית הראייתית שעל פיה פעלה המשטרה במסגרת תיק זה, ובפרט במסגרת החיפוש שנערך בביתו של הנאשם, לא בוססה כלל ועיקר, בוודאי שלא מעבר לכל ספק סביר. ההפך הוא הנכון - דומה כי רב הנסתר על הגלוי, באופן המוביל למסקנה שלפיה החיפוש שבוצע אינו חוקי".
בית המשפט גם מתח ביקורת על עדותו של השוטר. מצד אחד היו פרטים מהאירוע שלטענתו הוא זכר בצורה טובה, אבל היו גם חלקי מידע שאותם הוא אמר כי אינו זוכר או שנאסר עליו לענות לנוכח החיסיון שהתביעה הטילה על אותה 'עדות מודיעינית', שלכאורה הצדיקה את החיפוש.
בפסק הדין יש ביקורת על השימוש התכוף שעושה המשטרה ב'מידע מודיעיני', שאותו היא גם מגדירה כחסוי. בהחלטה נכתב: "מידע מודיעיני כבודו במקומו מונח. הוא מסייע במלאכת המשטרה לשמירה על הסדר הציבורי בכלל, ולשמירה על רחובות הארץ נקיים מסמים בפרט. ברם אין מדובר במילת קסם אשר בהתקיימותה נסוגות יתר זכויותיהם של חשודים ונאשמים. משכך, סבורני כי התועלת החברתית בפסילת תוצרי החיפוש עולה על התועלת שבקבלתם - וכך אני מורה".
בשורה התחתונה: לארי־בבלי קבעה שהחיפוש לא היה חוקי, פסלה את השימוש בהודאה של הנאשם במשטרה, זיכתה אותו לחלוטין והורתה להשמיד את עציץ הקנאביס שהוחרם.
לעדכונים נוספים - חדשות ירושלים