עונת האביב שנכנסה לתוקפה באופן רשמי לפני מספר ימים (20 במרץ) מורגשת היטב. מזג האוויר ההפכפך שמלווה אותנו לאחרונה ייתן את אותותיו גם השבוע, שיתחיל באווירה חורפית וקרירה ויסתיים עם טמפרטורות שרביות.
1 צפייה בגלריה
עננים מעל ירושלים
עננים מעל ירושלים
עננים מעל ירושלים
(צילום: אדווה חולי)
מזג אוויר בירושלים

מחר (ראשון) יהיה מעונן, הטמפרטורות ינועו בין 14 מעלות בצהריים ל-10 בלילה. גשם קל עשוי לרדת במהלך היום. בשני, שושן פורים, יום מסיבת הרחוב בנחלאות, התקררות נוספת, יהיה מעונן, גשם עשוי לרדת בשעות הבוקר. בשלישי התבהרות והתחממות עם 19 מעלות בצהריים ורוחות חזקות. ברביעי התחממות נוספת עם 22 מעלות בצהריים, יהיה מעונן חלקית. ומה קורה לקראת סוף השבוע? בתשקיף כבר רואים עליה נוספת בטמפרטורות וסימנים של שרב.
ובינתיים, בשירות המטארולוגי מפרסמים מספר עובדות מעניינות על האביב. ״על פי חלוקת העונות האסטרונומית תקופת אביב היא מיום השוויון האביבי (20 במרץ בחצי הכדור הצפוני) עד יום המפנה הקיצי (20 או 21 ביוני). באביב הימים ארוכים מהלילות והם הולכים ומתארכים עד הגיעם לשיא ביום המפנה הקיצי״.
״מזג האוויר באזורנו באביב הוא מגוון וכולל ימי שרב, ימי גשם וימים עם מזג אוויר נאה ונוח. מבחינה סינופטית ישנה ברום מגמה כללית של התרכסות ככל שמתקדמים באביב, כך שמערכות הגשם הולכות ומתרחקות וכמויות הגשם פוחתות״.


״באביב פוקדים אותנו לעתים שקעים שרביים שנעים לאורך חופי צפון אפריקה ומגיעים אל מזרח הים התיכון. הם גורמים למזג אוויר שרבי (חם מאוד ויבש) בקדמתם ולהתקררות ניכרת (שבירה) עם מעברם. הם מלווים לרוב גם באובך רב. השקעים השרביים הם תופעה ייחודית לאזורנו ולצפון אפריקה״.
״מערכת סינופטית משמעותית נוספת היא אפיק ים סוף שיכול לגרום לתופעות מזג אוויר שונות ובהם שרב, ערפילים, גשם ואף שטפונות ומזג אוויר נאה. בשל השרבים שעשויים להיות כבדים, טמפרטורות המקסימום הגבוהות ביותר בשנה במישור החוף ובצפון מערב הנגב נרשמות בדרך כלל בעונת האביב״.
ומה עם הגשם? ״:כמות הגשם המקסימלית מאז 1950 בחודשים מרץ עד מאי במרחב ארצי ירדה באביב 1971, אז נמדדו 193 מ"מ שהם 238% מהממוצע. מרבית הגשמים ירדו אז בשבוע אחד באמצע אפריל בעשור האחרון האביב הגשום ביותר היה ב-2020 עם 140 מ"מ (173%). כמות הגשם המינימלית ירדה באביב 2008, בו נמדדו 9 מ"מ, שהם 11% מהממוצע. 10. האביב החם ביותר היה ב-2018 והקריר ביותר ב-1967. גם בשנה זו פורים חל לאחר יום השוויון ולמרות המועד המאוחר הוא היה מושלג בירושלים״.