נגיף קדחת הנילוס הגיע לאזור ירושלים. בבדיקה שערכו אנשי המשרד להגנת הסביבה נמצאו יתושות נגועות באזור מטה יהודה ובית שמש והזהירו את הציבור לשים לב.
1 צפייה בגלריה
עקיצות יתושים יתוש
עקיצות יתושים יתוש
(צילום המחשה: shutterstock)

עד כה המחלה שכבר גרמה לכ-700 חולים ול-42 נפטרים, היתה נפוצה בעיקר באזור מישור החוף ואולם כעת נראה שמחוללות המגפה עושות דרכן לפנים הארץ.
"היתושים הזכרים יונקים צוף, ומי שמטריד אותנו הן הנקבות שעוקצות כיוון שהן צריכות את מנת הדם כדי להפיק ממנה את החלבונים בשביל להטיל ביצים", הסביר השבוע ד"ר שי רייכר, מנהל אגף מזיקים והדברה במשרד להגנת הסביבה, את פשר האזהרה הנוגעת ליתושות בלבד. "אפשר, אגב, להבחין בקלות בין היתושים ליתושות; הזכר רזה יותר ועל המחושים שלו יש שערות, כמו נוצה. ולנקבות יש מחוש ישר, כמו חוט".
לדברי ד"ר רייכר בעולם יש למעלה מ-3,700 סוגים של יתושים שעוקצים ובישראל בסך הכל מעט פחות מ-40. סוג אחד הוא קולקס בו שני מינים: יתוש הבית ויתוש החצר. "היתושים האלה קטנים ומוכרים ונמצאים בכל מקום. לנקבות מיוחסת העברה של קדחת מערב הנילוס", אומר ד"ר רייכר ומגלה: "היתושות האלה יכולות לעוף 5 קילומטר ויותר. המשרד להגנת הסביבה עושה כל שנה עבודת ניטור ולכידה של זחלי יתושים. אנשים שלנו יוצאים למקומות שהם חושבים ששם עלולה להיות רבייה של יתושים ומחפשים זחלים. במידה ומוצאים פונים לרשות המקומית וזו מחוייבת לנקות ולטהר את המקום.

קראו גם:

"אנחנו מציבים מלכודות גם בתוך העיר עצמה. במלכודת אחת יכולים להילכד גם אלפים של יתושים. את היתושים שנלכדו שולחים למשרד הבריאות, במעבדות שלהם הם מפרידים בין הזכרים לנקבות ובודקים אם הנקבות נושאות את הוירוס. במידה וכן, הם מודיעים למשרד להגנת הסביבה".
איך אפשר להיזהר מהיתושות ולצמצם סיכוי להידבק בקדחת?
"אם אתם בבית סגרו חלונות ודלתות, שימו רשתות, תכשירים שדוחים יתושים, לבשו ביגוד ארוך. אפשר לכוון את המאוורר אלינו, כי ליתושה אין הרבה כוח להתנגד לרוח חזקה. אפשר לשים צמחי תבלין עם ריח מאוד חזק, כמו רוזמרין, היתושים נרתעים מהריח שלהם ומתקרבים פחות. להיות ערניים ולא להסתובב בחוץ באזורים נגועים.
"מחוץ לבית למרוח על העור תכשירים דוחי יתושים. אפשר למנוע את הקיום שלהם מלכתחילה", מדגיש רייכר, "ולייבש מקורות של מים. אם יש בחצר מים עומדים בסבירות גבוהה מאוד היתושים יבואו להתרבות. אם אפשר לנקז מקורות של מים ולייבש אותם, זה הצעד הכי טוב והכי פשוט. אם אין מים אין יתושים".