את שנת הלימודים החדשה הצליחה נועה בת ה-7 מפסגת זאב "לטעום" למספר שעות בלבד. כבר ביום הלימודים הראשון בכיתה א', עם חזרתה הביתה, אושפזה בהדסה לזמן ממושך במצב מסכן חיים, לאחר שבלעה סוללה שמצאה בבית ובגופה נוצר נזק משמעותי.
4 צפייה בגלריה
הסוללה בגוף הילדה
הסוללה בגוף הילדה
הסוללה בגוף הילדה
(צילום: דוברות הדסה)

השבוע, כאשר שוחררה לאחר 22 ימי אשפוז מתוחים בהדסה עין כרם וטיפול מסביב לשעון על ידי צוות המומחים בבית החולים, המשפחה כולה נשמה לרווחה והחלה לתכנן את ערב ראש השנה בנחת. נועה נתניאל (7) מפסגת זאב בירושלים, חזרה הביתה מיום הלימודים בבית הספר ובעת משחק גילתה סוללה עגולה (סוללת כפתור) שנמצאת בכל בית עבור מכשירים שונים. היא שיחקה בה והכניסה לפה וברגע של התלהבות שבו קראה לאמה שיצאה לרגע אל חדר המשחקים, היא בלעה את הסוללה פנימה.

4 צפייה בגלריה
נועה, לאחר הטיפול המוצלח
נועה, לאחר הטיפול המוצלח
נועה במהלך האשפוז
(צילום: דוברות הדסה)

"זה קרה בשנייה, הסוללה נשאבה אל הגרון ממש ברגע מהיר", מספרת אדווה אמה . "במזל הספקתי לראות את זה קורה, ידעתי שזה מסוכן מאוד וצריך להוציא את זה מהר". מבלי לאבד זמן הובהלה נועה על ידי הוריה אל מלר"ד (חדר מיון) ילדים בהדסה הר הצופים. "בשלב הזה היא כבר לא דיברה, שרף לה מבפנים, היה ברור שהיא לא מרגישה טוב."
הצוות שקיבל את נועה לידיו שמע מהאם את סיפור בליעת הסוללה והחל בבדיקות. "נועה הגיעה במצב יציב יחסית, בזכות תושייה ומהירות התגובה של ההורים שהביאו אותה מהר אל בית החולים", אומר ד"ר מרדכי סליי, מומחה לגסטרואנטרולוגיה בילדים בהדסה אשר טיפל בה. "למעשה היא לא נראתה במצב מסוכן, היא הייתה במצב יציב אך היו בדיקות לפנינו כדי להבין לעומק מהי חומרת הפגיעה״.

4 צפייה בגלריה
נועה, לאחר הטיפול המוצלח
נועה, לאחר הטיפול המוצלח
נועה, לאחר הטיפול המוצלח
(צילום: דוברות הדסה)

לאחר ביצוע בדיקות הדמיה, נמצא כי הסוללה הייתה תקועה בוושט, סמוך לאבי העורקים, מה שההבהיר כמה המצב דחוף. "החלו להתארגן להליך בחדר ניתוח ונתנו לה בינתיים דבש כדי לעכב זרם חשמלי וכוויות, שזה דבר מקובל במקרים כאלה, אבל היא הקיאה הכל" אומרת האמא.
"בשל מיקום הסוללה המסוכן היה קריטי לטפל באופן מיידי ולשלוף אותה מאזור אבי העורקים בטרם יפגע והנזק יהיה עצום", מסביר ד"ר סליי. "הפעלנו מהר את כל בעלי התפקידים המעורבים בכזה מקרה כדי להכניס אותה לגסטרוסקופיה בדחיפות. חשוב להבין כי בסוללות, במיוחד בסוללות החדשות שחזקות פי שלושה, יש זרם חשמלי פעיל שנשאר כזה גם לאחר הבליעה, שיכול ליצור כוויה חשמלית בתוך הרקמות בגוף ובמקרה של נועה היה עשוי לגרום לקרע באבי העורקים. הזרם מתפשט דרך הוושט בבית החזה ויכול לפגוע באיברים חיוניים בבדיקת הגסטרוסקופיה הכנסנו דרך הפה מצלמת סיב שכיוונה אותנו אל המיקום המדויק של הסוללה. בשלב הבא הכנסנו מלקחיים זעירות וכך שלפנו את הבטרייה״, הוא מפרט.
"ד"ר סליי חד משמעית הציל את החיים של הבת שלי״, אומרת אדווה אימה של נועה בהתרגשות, "הוא היה אנושי ומדהים. לאורך כל התקופה הגיע לבדוק מה קורה עם נועה ואיך היא מתקדמת".
אך בזאת לא תמה הדרמה. על אף שהסוללה עצמה כבר נשלפה מתוך הגוף, עוד נשקפה לנועה סכנת חיים של ממש למשך זמן ממושך. היא הועברה להדסה עין כרם, לניטור מלא אחר מצבה.
ד"ר אורי פולק, מנהל מחלקת טיפול נמרץ לילדים בהדסה עין כרם בה טופלה נועה, מדגיש שעצם שהייתה של הסוללה בתוך הגוף, מהווה סיכון משמעותי גם לתופעות שיגיעו אחרי שליפתה החוצה. "הסוללה יכולה להרוס את הרקמה שאליה היא נצמדת, לגרום לחור בוושט ואם הסוללה נכנסת עמוק יותר אז גם לאבי העורקים", הוא מסביר. "גם לאחר ששולפים את הסוללה עוד יכול להיווצר נזק כמו לדוגמא דלקת במיצר (מדיאסטיניטיס) שמתרחשת בשל נקב בוושט, מצב שמחייב התייחסות רצינית וניטור של מצבה ביחידה לטיפול נמרץ. הסיכון להחרפת המצב קיים עוד 4 שבועות לאחר הבליעה, ועל כן טיפלנו בנועה והשגחנו בקפידה כדי לוודא בבדיקות חוזרות שאין החרפה או התדרדרות באיזו בו התמקמה הסוללה. ביצענו באופן תדיר בדיקות דופק ולחץ דם, הדמיות וכדומה. כשראינו שההדמיות חוזרות ואין הרחבה של האזור הפגוע הבנו שמספיק בטוח לשחרר אותה מטיפול נמרץ״.
לאחר שמונה ימי ניטור ביחידה לטיפול נמרץ, עם מגבלת אכילת מזון קפדנית, הועברה נועה למחלקת הילדים, שם טופלה על ידי הצוות, כאשר מצבה משתפר.
"כל האשפוז שלנו כאן בהדסה נמשך שלושה שבועות והתקופה לא הייתה פשוטה", מספרת אימה. "נועה היא השלישית מתוך ארבעה ילדים והחיים בבית צריכים להמשך עבורם. היינו צריכים לתמרן בין הרבה דברים והרגשנו את התקופה הארוכה הזו היטב. בימים הראשונים היא הייתה בצום, עם צינור הזנה שהחדיר מזון ישירות לקיבה. קשה לראות את הילדה מבקשת אוכל ואי אפשר לתת לה אבל ברור שזה לצורכי טיפול ומניעת החרפה של המצב שלה ותמיד טופלנו ברגישות ובהמון חום וכמובן בהסברים מפורטים של המצב ושל החששות. כשהעבירו אותה למחלקת ילדים והיא התאוששה יפה ונשמנו לרווחה וכששוחררנו לבסוף הבייתה, אחרי אשפוז כזה ארוך, הודנו לצוות מכל הלב. קיבלנו יחס מדהים. צוות הרופאים והאחיות כאן היה למעננו כל הזמן, האנשים הכי נחמדים ומקצועיים שיש״.

4 צפייה בגלריה
הדסה עין כרם
הדסה עין כרם
הדסה עין כרם
(צילום: יואב דודקביץ')

אדווה מבקשת להוסיף: "חשוב מאוד להגיד להורים אחרים - מסתבר שכל דקה במקרה כזה היא קריטית. חייבים לרוץ ישר למיון. הסוללה הייתה יכולה לגרום לכוויה גדולה יותר אם לא היינו מגיעים בזמן והתוצאה חס ושלום הייתה יכולה להיות נוראית״.


ד"ר סליי מצטרף להמלצה הזאת ומוסיף: "הכי חשוב להקפיד שהסוללות לא יהיו חופשיות בבית- במיוחד הסוללות החדשות. הן עד כדי כך מסוכנות שצריך להתייחס אליהן כמו אל חומרי ניקוי רעילים. סוללה יכולה להיבלע על ידי ילדים ולסכן חיים ולכן לא כדאי שגם מכשירים שקל להוציא מהם את הסוללות יהיו בקרבת ילדים. בנוסף, בכל בליעת סוללה יש לתת לילד/ה מעל גיל שנה 5-10 מ"ל דבש ואז להגיע בדחיפות לבית החולים, כי הוא מרחיק את הזרם החשמלי. אמא של נועה הצילה את חייה כשהחליטה לפנות ישר למיון ולא חיכתה שיכאב לה."