נתונים מדאיגים על תמותת תינוקות בירושלים: במהלך החודשיים האחרונים נרשמו לפחות 20 מקרי מוות של תינוקות שנפטרו בשנתם. נתונים אלה מגיעים מ'הדסה' ומ'שערי צדק' ואינם כוללים את בתי החולים במזרח העיר.
2 צפייה בגלריה
מחצית מהפטירות מתרחשות בין ינואר למרץ
מחצית מהפטירות מתרחשות בין ינואר למרץ
מחצית מהפטירות מתרחשות בין ינואר למרץ
(צילום המחשה: שאטרסטוק)
השבוע אומר ל-mynet ו"ידיעות ירושלים" ד"ר גיורא וייזר, מנהל המחלקה לרפואה דחופה ילדים בשערי צדק: "על פניו זה נראה נתון גבוה. מצד שני, חייבים לזכור שבתקופה הזו של השנה (עונת החורף) אנו מכירים מקרים של מוות בעריסה ופטירת תינוקות בכלל".
עם זאת, יש לציין כי חלק מהתינוקות שבהם מדובר היו לקראת גיל שנתיים, כך שמקרה של מוות בעריסה נשלל על הסף. גורם רפואי בכיר בירושלים ביקש להוסיף: "בשנה האחרונה אני שם לב לעניין של דום לב בתינוקות, שהוא אופייני מאוד לחורף, אם כי היו כמה מקרים גם בקיץ. אני לא יודע להסביר את זה".


הסיבה נשארת תעלומה


עוד באמצע ינואר פורסם ב"מיינט ירושלים" כי במהלך מספר שבועות נפטרו ארבעה תינוקות. אז גורמים רפואיים התייחסו למצב הזה כחריג. אלא שעכשיו מתברר כי גם מהמחצית השנייה של ינואר עד ממש לשבוע שעבר נרשמו מקרים רבים נוספים של פעוטות שנפטרו בשנתם.
"נכון, היו לא מעט תינוקות שנפטרו בתקופה האחרונה", אומר לנו השבוע ד"ר וייזר. "עם זאת, מקרים אלה אכן מתרחשים בעונה זו של השנה, והכוונה לחורף. השאלה היא מה הסיבה למוות? את זה אנחנו לא יכולים לקבוע ללא ניתוח שלאחר המוות, ואת זה לרוב לא עושים".

קראו גם:

אחת הסיבות לכך היא כמובן התנגדותם הידועה של החרדים לניתוח שלאחר המוות, התנגדות שכמובן מכובדת על ידי כל גורמי הרפואה בישראל.
לדבריו של הרופא, "רק ב'שערי צדק' נפטרו בחודשיים האחרונים שמונה ילדים, כאשר בשניים או שלושה מקרים מתוכם הצוות הרפואי התרשם שייתכן שמדובר באירועים של מוות בעריסה. כל השאר נפטרו בדרך כלל בגלל זיהום או טראומה. כאשר ילד קטן לא מתעורר משנתו, לפעמים זה תינוק שהיה חולה אתמול וההורים לא זיהו שהוא היה מאוד-מאוד חולה ולכן הוא לא התעורר בבוקר משנת הלילה הארוכה. זה שונה לחלוטין מילד שהלך לישון כשהכל היה בסדר ופתאום מוצאים בבוקר שהוא נפטר. חשוב להבדיל בין האירועים כי זה משמעותי - על הנושא של מוות בעריסה אנחנו מתקשים לפעמים לתת מענה".

2 צפייה בגלריה
אמבולנס
אמבולנס
(צילום: לירן תמרי)

ד"ר וייזר מבקש להוסיף: "חשוב לציין שבכל שנה בתקופה הזאת יש איזשהו גל של תינוקות שנפטרים. הבעיה היא שאני לא יודע אם ניתן לאסוף מקרים ולומר משהו לגבי מספר הפטירות כאמירה כלל ארצית. גם אם נניח שכל ההחייאות שהיו ב'שערי צדק' בחודשים האלה היו מקרים של מוות בעריסה, צריך לראות אם זה באמת משהו שהוא רק אצלנו או כללי".
ד"ר סער חשביה, מנהל מיון ילדים ב'הדסה עין כרם': "אני יכול להתייחס לדל"ת אמותיי, ובעין כרם לא ראיתי איזו עלייה חריגה בתמותה. אגיד בהגינות שגם אנחנו הרמנו גבה באיזשהו שלב, אבל הגבה חזרה למקומה, לפחות אצלנו. בהר הצופים, למיטב הבנתי, היו באמת יותר מקרים. היתה באיזו נקודת זמן תחושה שמדובר במצב חריג, אבל קשה לי לתת תשובה מהימנה כי אי אפשר להגדיר את זה כתופעה עדיין. לצערי הרב, אין לי סטטיסטיקה מהימנה כדי להשוות את זה לשנים עברו. אני מסכים שאפשר לתאר את זה כאוסף של מקרים, אבל להגיד שזו מגמה זה קצת מסוכן מבחינה מחקרית".

גם בני שנתיים


המקרה הראשון שעליו ידוע ל-mynet ירושלים אירע ב־15 בדצמבר. אז נפטר תינוק בן חצי שנה. הוא פונה ל'הדסה עין כרם'. ב־4 בינואר נפטרה בשנתה התינוקת הכי 'מבוגרת' מבין המקרים הידועים. היא היתה בת שנתיים במותה. הנפטרת הועברה ל'שערי צדק'. בגלל גילה הסיכויים שבמקרה זה מדובר במוות בעריסה נמוכים עד קלושים. ב־16 בינואר נפטר תינוק בן שלושה חודשים וחצי ופונה ל'הדסה הר הצופים'. חלפו יומיים בלבד וב־18 בינואר נפטר בשנתו תינוק משכונת רמת אשכול. הוא היה כבן שנה ופונה ל'הדסה הר הצופים', ושם נאלצו רשמית לקבוע את מותו.
המקרים בחודש ינואר לא הפסיקו, ורק בשבוע האחרון של אותו חודש הלכו לעולמם שלושה פעוטות. ב־23 בינואר נפטרה בת שנה ושלושה חודשים והיא פונתה ל'שערי צדק'. יומיים לאחר מכן התקבלה ב'הדסה הר הצופים' גופת תינוק בן כמעט שנתיים. חלפו שלושה ימים וב־28 בינואר נפטרה פעוטה בת חודש ופונתה ל'הדסה הר הצופים'.
גל התמותה נמשך גם בפברואר. ב־4 בפברואר הובא פעוט בן תשעה חודשים ל'שערי צדק' תוך נסיונות נואשים של הצוות הרפואי באמבולנס לבצע בו פעולות החייאה. נסיונות אלה, למרבה הצער, כשלו, ובבית החולים נאלצו לקבוע את מותו. חמישה ימים לאחר מכן שוב נאבקו כוחות ההצלה על חייו של בן שנה וחצי. הוא הובהל ל'הדסה הר הצופים', תוך ביצוע פעולות החייאה בלתי פוסקות, אך בבית החולים נאלצו לקבוע את מותו. בתחילת החודש הנוכחי נפטר פעוט בן ארבעה חודשים. מלבדם היו לפחות עוד שישה מקרים דומים של תינוקות שנפטרו בשנתם מתחילת השנה.

העונה המסוכנת 


50% מהמקרים של מוות בעריסה מתרחשים בעיקר בחורף - לעיתים בשל חימום יתר או חסימה של דרכי האוויר ו/או שאיפה חוזרת של האוויר הננשף, שנגרמת על ידי שמיכה או בתנוחות כמו שינה על הגב. אלא שכאמור, גורמי הרפואה בעיר נזהרים מלקבוע כי מדובר ב'מוות בעריסה' בשל המורכבות הנדרשת לקביעה מסוג זה. גורם בכיר ב'מגן דוד אדום' הסביר כי "מוות בעריסה הוא מקרה בלתי צפוי ובלתי מוסבר של פעוטות עד גיל שנה. אלא שתינוקות בגילים כאלה לא 'חיים' מספיק זמן כדי לקבוע אם יש להם מחלות רקע או לא".

כך תקטינו סיכוי למוות בעריסה


על פי המלצות משרד הבריאות, על מנת לשמור על בטיחות התינוקות ולמנוע מוות בעריסה יש לנקוט מספר צעדים. כך לדוגמה: להימנע מלשים במיטת התינוק כריות, בובות, צעצועים רכים, שמיכות עבות וחפצים נוספים; יש לכסות את התינוק בשמיכות הדוקות; לכסות את המזרן בסדין נמתח והדוק; יש לשמור על חום גופו של התינוק ולא לכסות את פניו.
"תינוק עד גיל חצי שנה יש להלביש רק בשכבה אחת נוספת לעומת מבוגר שנמצא באותם תנאים; אין להשתמש במגן מיטה; יש למקם את מיטת התינוק הרחק מכבלי חשמל והחימום המומלץ לחדר הוא 23-22 מעלות.