שבוע אחרי שתינוק בן 5 שבועות מירושלים מת משעלת לאחר שאמו לא חוסנה, מתברר כי אחוז ההתחסנות של ילדים בבירה נמצא בירידה מדאיגה. ב-2022 הוא עמד על 75%, אבל ב-2023 ירד ל-65%. הנתון, שמתפרסם כאן לראשונה, נחשף בעקבות עתירה של התנועה לחופש המידע אחרי שלאורך שנים עיכב משרד הבריאות את פרסום שיעורי ההתחסנות של ילדים בשגרה. הנתונים חושפים תמונה מטרידה של שיעורי התחסנות נמוכים במיוחד בירושלים במנת חיסון אחת לפחות של החיסון המשולב נגד טטנוס (פלצת), ודיפתריה (אסכרה).

3 צפייה בגלריה
חייו ניצלו בזכות הרופאים
חייו ניצלו בזכות הרופאים
חייו ניצלו בזכות הרופאים
(צילום אילוסטרציה: shutterstock)

אחת הסברות היא כי הגורם לירידה הוא ה"פייק ניוז" המופץ נגד חיסונים, בעיקר מאז הקורונה, תוך דגש על הימנעות מחיסון ילדים. משרד הבריאות וגם העירייה פועלים כדי לנסות ולהילחם בתופעה, אבל הנתונים הקשים שנחשפים כעת, יחד עם עלייה חדה בתחלואה, לא מותירים ספק לגבי כישלון המאבק.

"התינוקות פגיעים למחלות"

"הנתונים חושפים כי שליש מהתינוקות בני שנה בירושלים לא השלימו את תוכנית החיסונים וזה אומר שהם פגיעים לכל המחלות", מזהירה ד"ר קרן לנדסמן, רופאה מומחית באפידמיולוגיה ובריאות הציבור וחברת עמותת "מדעת". "כמחצית מהילדים בירושלים לא מחוסנים לשעלת וזו בעיה. החיידק נכנס לגוף ומפריש רעלן שגורם הרבה מאוד נזק. זה יכול לגרום לשיעולים חזקים כל כך שהילד אינו יכול לנשום וגם למות. למבוגרים זה יכול לגרום לסדרת שיעולים שאינה מפסיקה, לעיתים זה גם יכול לגרום שיעולים חזקים עד כדי שבירת צלעות. זה חיידק מדבק. מספיק שמגיע בן אדם אחד משתעל, ומתחבק עם תינוקות ונשים בהריון ויכול להדביק אותם. כבר היו לנו מקרי מוות ונשבר הלב. מוות משעלת זה לא אמור לקרות במאה ה-21".

3 צפייה בגלריה
פשקווילים בנושא שעלת שנתלו במגזר החרדי
פשקווילים בנושא שעלת שנתלו במגזר החרדי
פשקווילים בנושא שעלת שנתלו במגזר החרדי
(צילום: פרטי)


"שעלת זו מחלה מאוד נפוצה ולא נעימה, עם שיעול מאוד קשה וזה יכול להימשך מאוד זמן", מזהיר גם מנהל מחלקת ילדים בשערי צדק ומומחה ברפואת ילדים ובמחלות זיהומיות, פרופ' יחיאל שלזינגר. "זה חיידק ספציפי שמתיישב על דרכי הנשימה העליונות וגורם לשיעול מאוד קשה, מצוקה נשימתית, קוצר נשימה וירידות בדופק, זו מחלה התקפית. זה גורם להפרעות בספירת הדם וזה בפני עצמו מסכן את הילד".
לדבריו, הדרך היחידה שבה ניתן למנוע את המחלה היא חיסון. "זה חיסון שפחות גורם לתופעות לוואי אבל הוא פחות יעיל ולכן צריך לתת אותו שוב ושוב ושוב. הבעיה הראשית בשעלת בתינוקות שרק עתה נולדו, אי אפשר לחסן אותם לפני גיל חודשיים ובשבועות האלה התינוק חשוף לסכנה. לכן נמצא לזה פתרון שבהריון האם תתחסן לשעלת והתינוק יקבל את הנוגדנים".

3 צפייה בגלריה
תינוק פעוט |
תינוק פעוט |
חשוב להתחסם
(צילום אילוסטרציה: Shutterstock)

במשרד הבריאות הודו כי אמו של התינוק מירושלים שמת בשבוע שעבר משעלת אכן לא היתה מחוסנת. פרופ' שלזינגר לא מסתיר את הכעס שלו מהמוות המיותר. "אנחנו רואים חזרה בגדול של הרבה מחלות שכבר לא ראינו אותם הרבה מאוד שנים. אין לי דרך אחרת להגיד את זה מאשר עיוורון, טמטום ושיגעון של הציבור שהחליט שחיסונים זה לא בשבילו. אני מומחה למחלות זיהומיות כבר הרבה שנים, ואמרתי למתמחים שלי שזה הזמן להתחיל ללמוד את המקצוע הזה מחדש כי אנחנו עושים מסע אחורה בזמן. שני הילדים שנפטרו משעלת ואחד נוסף שחלה וחודש וחצי היה מאושפז, זה הורים שבחרו במודע לא להתחסן".


פרופ' שלזינגר טוען כי התופעה קיימת לא רק אצל חרדים-קיצוניים. "שלא יהיו טעויות, זה קורה גם אצל ציבור יאפי, שנטי, מסביב לירושלים, באזור פרדס חנה ובכל מקום שיש אנשים שחושבים שהם יותר חכמים. יש ירידה בחיסונים בכלל, לא רק לשעלת. אנחנו רואים את הילדים שמגיעים אלינו וחלקם מתים, אבל זו מחלה שהיא ברת מניעה בקלי קלות. בגלל שההורים חושבים שמה שהרופאים אומרים זו קונספירציה, שהרופאים עשו ברית עם חברות התרופות ועוד כל מיני גבבים שכאלה. וזה עולה להם בחיים שלהם ובבריאות. אני רוצה להעביר מסר להורים מעומק לבי ממקום של אפס עניין של אגו - תסמכו על רשויות הבריאות שהשקיעו אין סוף מאמצים וכספים על פני עשרות רבות של שנים כדי לפתח חיסונים טובים. נכון, פה ושם ישנה תופעת לוואי אבל בתמונה הכללית שווה את זה מאה פעמים. תתחסנו כדי שלא תמצאו את עצמכם אחרי זה אשמים כל החיים שלא מנעתם מהילד שלכם מחלה קשה ומסוכנת".

"פעולות הסברה"

ממשרד הבריאות נמסר: "המשרד פועל רבות להתמודד עם העלייה בתחלואה, הן בתחום המניעה והן במודעות. כל חולה בשעלת עובר תשאול על ידי רופאה או אח מלשכות הבריאות בכדי לזהות את מקור החשיפה ולאתר את המגעים תוך מתן המלצות מתאימות במטרה לצמצמם את מעגל ההדבקה. נעשה גם ניטור קבוע אחר נתוני התחלואה על מנת לגבש המלצות מדיניות.
"על מנת להגדיל את הכיסוי החיסוני לשעלת, הקדים המשרד את גיל החיסון הראשון לשש שבועות. כמו כן, נעשים מאמצים לעידוד התחסנות בקרב נשים הרות. במטרה להביא לעלייה במודעות לחשיבות ההתחסנות פרסם המשרד הודעות לציבור. בנוסף, נעשתה הסברה באמצעים ייעודים למגזר החרדי. בירושלים, לשכת הבריאות יחד עם העירייה, נקטו במספר פעולות על מנת לעודד התחסנות, בהן פתיחת יום בשבוע בו מתקבלות משפחות לחיסונים ללא תור, יצירת קשר אקטיבי עם יולדות וקביעת תורים בטיפת חלב ליילודים כבר בסמוך ללידתם".
מעיריית ירושלים נמסר: "נתוני המתחסנים במגזר החרדי בעיר דומים לנתוני ההתחסנות של כלל המגזר החרדי במדינה. העירייה משקיעה משאבים רבים ועושה מאמץ רב על מנת לעודד התחסנות בקרב התושבים, יחד עם משרד הבריאות. כך למשל, נעשות פעולות לאיתור לא מחוסנים ומתבצעות פניות יזומות לתושבים באמצעות מוקדניות חרדיות לקביעת תורים לטיפות החלב. מתקיימים מפגשים עם מובילי דעה באוכלוסייה החרדית ועם רופאי ילדים ונעשות פעולות הסברה שונות כגון חלוקת פליירים עם מידע על חיסונים בתיבות הדואר בשכונות".