"הקורונה תעבור מן מהעולם אבל עלולות להתפרץ לנו מחלות", התחזית המדאיגה הזאת, של תמר מלכא, אחות מפקחת ראשית ומנהלת שירותי הסיעוד וטיפת חלב, מופיעה במסמך פנימי של ועדת הבריאות העירונית.
1 צפייה בגלריה
חיסון
חיסון
חיסון
(צילום: shutterstock)
עוד עולה מהמסמך כי חלה ירידה גדולה במתן חיסונים לילדים כתוצאה מנגיף הקורונה. מתברר שקיימת חרדה מפני חיסונים, חרדה שחוצה את כל המגזרים. לטענת מלכא, האמונה כי באמצעות החיסון מחדירים לתינוק צ'יפ שמאפשר מעקב אחרי התינוק גורמת להורים לסכן את ילדיהם.
עוד בחדשות:
מלכא: "שעלת עלולה להתפרץ בחודשי החורף, ואנחנו מתקרבים לשם מאוד מהר. הצלחנו להתאושש מאוד מהר מהירידה ברמת החיסונים במזרח העיר, ואנחנו במצב טוב. גם במגזר הכללי. זה פוגש אותנו במגזר החרדי, ששם גם ככה בימים כתיקונם הכיסוי הוא נמוך".
כדי להמחיש את הסכנה, מלכא נותנת דוגמה לחיסון נגד חצבת מתחנת טיפת חלב 'בני ברית' שנותנת שירות לשכונת מאה שערים. "בחצבת, כדי שלא יתפרצו מחלות אנחנו צריכים ש־95% מהילדים יהיו מחוסנים, בכל העיר. הצלחנו במאמצים מאוד מאוד גדולים להגיע ל־93%, ואפשר להגיד שזה קרוב. ב'בני ברית' מדובר על 75%. זה פער של 20 אחוז. זה מתוך הילדים שרשומים אצלנו. אנחנו יודעים שנולדים שם ילדים שלא מגיעים לטיפות חלב. אז זה בטח גם לא 75%. בנתון כזה זה עלול לחזור אלינו כל רגע".
הסיפור דומה גם בעניין מחלת השעלת, שבה נותנים ארבע מנות וצריך להגיע לחיסון של 90% מהילדים. בכל העיר הצליחו בטיפת חלב להגיע ל־83% ילדים מחוסנים.
לעומת זאת, ב'בני ברית' הגיעו רק ל־50% מהילדים הרשומים. "זה דגל אדום וצריך פה עזרה", אומרת מלכא. "אלה מחלות שגורמות לתמותה אצל ילדים. גם החצבת, גם השעלת. מחלות קשות".
ד"ר סטיבן רינגולד, אחראי על טיפת חלב ומומחה ברפואת ילדים, מוסיף: "קורונה לא מפחידה אותי בילד. אבל חצבת ושעלת? מפחיד אותי הרבה יותר".
לדברי הרופא, "שעלת בתינוק בגיל שנה לדוגמא, זה תינוק מונשם. חצבת? אם לכולנו יהיה חצבת, אחד מ-250 ילדים היה מת. זה אומר ילד אחד מכל שכבה בבית ספר. זה מצב של עוד אפידמיה שתהיה לנו אם לא נתייחס אליה.
"הילדים ישלמו את המחיר על מה שעשינו בתקופת הקורונה ואנחנו במצב מאוד קשה. החורף – אני מפחד מאוד ממה שיהיה מבחינת השעלת, לצערי הרב".
בעיריית ירושלים, שאחראית על עבודת טיפות החלב בעיר, דוחים על הסף את הטענה על ירידה במספר המתחסנים. וכך נמסר מכיכר ספרא: "שיעור הכיסוי החיסוני בעיר בעת הזו הוא ברמה דומה לתקופה המקבילה בשנים קודמות".
לעדכונים נוספים - חדשות ירושלים