בית הדין לעבודה בתל אביב דחה בשבוע שעבר תביעה של עובד שפוטר לאחר 7 באוקטובר. מונתסר עבאסי, תושב מזרח ירושלים, עבד כמהנדס שירות במחלקת מעבדות של "כללית הנדסה רפואית בע"מ". לאחר טבח בשמחת תורה, עובדות בחברה טענו כי עבאסי פרסם סטטוסים בוואטסאפ ובהם פסוקים מהקוראן. כאשר פנה אליו קצין הביטחון של "כללית", הוא תרגם את הפסוקים בצורה חלקית ציין, שיש הרוגים בעזה ואת רצונו להביע סולידריות עם ההרוגים שם. באותה נשימה הוא הביע צער על הרג חפים מפשע משני הצדדים.
2 צפייה בגלריה
בית חולים
בית חולים
תמך בטרור ופוטר
(צילום אילוסטרציה: shutterstock)

החברה המעסיקה פנתה לגורם מקצועי שניתח את הפסוקים שפורסמו ונקבע כי הם מהווים הסתה כנגד מדינת ישראל ועידוד פעולות טרור לפגיעה באזרחי מדינת ישראל. בשימוע שנערך לעובד הוא טען כי הפרסומים אינם בגדר הסתה וכי הוא נוהג לפרסם פרסומי דת כאדם מאמין, כדבר שבשגרה. לאחר שפוטר הוא הגיש תביעה לבית הדין לעבודה, וטען בין היתר שיש לשמור על זכותו לחופש פולחן, חופש דת, חופש ביטוי וזכות להתפרנס בכבוד.
בפסק הדין עליו חתומה השופטת קרין לוין-ליבר נכתב כי לתובע הזדמנות מלאה להתייחס לפרסומים. "משלא סיפק כאמור הסבר מניח את הדעת ותוכן הפרסומים היה חמור וכלל פרשנות הכוללת את המילה ג'יהאד, פסוק שמבטיח כי האל יתפוס את העושק, לא ישחררו וינחית עליו מכה קשה ועזה, פרסום הכולל צבעים כצבעי דגל פלסטין, החליטה הנתבעת, לאחר ששקלה את מכלול השיקולים הרלוונטיים, לסיים את העסקתו לאלתר בכדי לשמור על סביבת עבודה ראויה לכלל עובדיה ולמנוע פגיעה במרקם יחסי העבודה".
2 צפייה בגלריה
קופת חולים כללית. לסניף אין קשר לכתבה
קופת חולים כללית. לסניף אין קשר לכתבה
קופת חולים כללית. לסניף אין קשר לכתבה
(צילום: אדווה חולי)
בית הדין גם קבע כי הפיטורים בוצעו משיקולים ענייניים שאינם קשורים למוצאו של התובע אלא למעשיו ולפרסומים שפרסם בעיתוי בו פורסמו. אדרבה, העובדה שהעובד טען כי הוא פרסם דברי דת כדבר שבשגרה, זו הוכחה לכך שלא היתה כלפיו הפליה או פגיעה בחופש הפולחן, ורק הפרסומים הספציפיים לאחר טבח 7 באוקטובר היו העילה לפיטוריו.


יצוין, כי עיריית ירושלים פיטרה יותר מ-20 עובדים ועובדי קבלן, בעקבות טענות להסתה לאחר 7 באוקטובר. חלק מהעובדים כבר פתחו בהליכים משפטיים כדי לבטל את הפיטורים. פסק הדין החדש עשוי לסייע לעירייה לאחר שנכתב בו בין היתר: "בית הדין הבהיר כי זכותו של עובד להביע סולידריות ולהזדהות עם כל צד כראות עיניו והבנתו. הבעייתיות בהתנהלות התובע היא בפרסום שאין בו רק הבעת סולידריות אלא מופיעה בו פרשנות הקוראת למלחמת דת של מאמינים בשם אמונתם באל... משההחלטה בעניינו של התובע התקבלה בהתאם לדין משהפרסומים נמצאו ככאלה שיש בהם ממד של הסתה ואף משמשים גורמים עוינים את מדינת ישראל לצורך כך, לא מצא בית הדין להורות על החזרת התובע לעבודה או לפסוק לו פיצוי כלשהו ודחה את התביעה במלואה תוך חיובו בהוצאות הנתבעת".