הכל החל בלילה של ירח מלא כאשר ד"ר אורי פרגמן ספיר, המנהל המדעי של הגן הבוטני, עבד במשרדו בספרייה של הגן כשלפתע שמע רחש מוזר. הוא הלך בעקבות הרעש ופתאום ראה במדף גבוה ומאובק ספר עתיק - ספר המפלצמחים הגדול. כשהתקרב, החל המדף לרעוד, הספר נפל וממנו קפצו המפלצמחים שהתפזרו ברחבי הגן.
3 צפייה בגלריה
אלכסנדר חייצקי בגן הבוטני עם אחת מהמפלצות
אלכסנדר חייצקי בגן הבוטני עם אחת מהמפלצות
אלכסנדר חייצקי בגן הבוטני עם אחת מהמפלצות
(צילום: שלו שלום)
זהו סיפור המסגרת שמלווה השנה את ה'בוטניפלצת' ־ אירוע הקיץ לכל המשפחה בגן הבוטני שיתחיל ב־30 ביולי ובמסגרתו למשך חודש מוזמנים הילדים וההורים להצטרף למסע עם זחליה הזחל אוהב ההרפתקאות, לחקור את היצורים המסתוריים שהשתלטו על הגן וללמוד על הטבע, על חוקי המדע ועל ערכי קיימות והכל דרך פעילויות שיכללו בין היתר הכנת קומפוסט, צילומי סלפי עם המפלצות הצבעוניות, משחק מחבואים, הסוואה ועוד.

סגירת מעגל


את הסיפור תרגם האומן והמעצב הירושלמי אלכסנדר חייצקי, בוגר המחלקה לעיצוב תעשייתי בבצלאל שמתמחה ביצירת פסלים מנופחים צבעוניים. חייצקי, הוא אמן בינלאומי שעבודותיו הוצגו בברלין, קרואטיה ליסבון ועוד אבל נראה שדווקא מהמיצג הזה, הירושלמי, הוא הכי מתרגש "גדלתי בירושלים, למדתי כאן, סיימתי את בצלאל במגמת עיצוב תעשייתי והחיבור שלי לעיר וגם לגן הבוטני סופר חשובים".

3 צפייה בגלריה
חרקים וצמחים. אחד המיצגים
חרקים וצמחים. אחד המיצגים
חרקים וצמחים. אחד המיצגים
(צילום אלכס חייצקי)

מאיפה ההשראה לעיצוב מפלצות? "כילד הייתי מגיע לביקורים בגן מספר פעמים בשבוע ללמוד וליהנות מהטבע ולבדוק את ההתרחשויות בגן. ההשראה שלי באה התקופה הזאת כי כילד ירושלמי אהבתי ספרי מדע בדיוני ולרבוץ במקומות בעיר שבהם ניתן ללמוד על בוטניקה וחרקים. כמובן שביליתי זמן רב בגן החיות ובגן הבוטני גבעת רם, ישבתי בגן שעות קראתי ולמדתי על החרקים והצמחים. אהבתי לקרוא ספרים כמו 'מסעות ההוביט' ואחרים. אהבתי מאוד את הז'אנר. עולם החרקים ופורקי הרגליים מרתק אותי מאז ומתמיד עבורי החרקים מזכירים סוגים של תכשיטים".

קראו גם:

חייצקי מספר שתהליך העבודה על המפלצות ארך כארבעה חודשים. "לאחר שבנינו את הרעיון יחד עם צוות הגן והבנו בדיוק איך ואיפה נרצה למקם אותן ברחבי הגן, התחלתי בסקיצות של הדמויות וצביעתן. שינינו כמובן את הסקיצות בהתאם לקונספט, והפכנו אותם לדמויות הרבה יותר גדולות ותיאטרליות, ססגוניות ומסקרנות. לאחר מכן עברתי לשלב הגזרות והתפירה ידנית של האובייקטים, שדרך אגב עשויים בד מודפס קשיח במיוחד ועמיד לתנאי חוץ. התחלנו בהקמות מיד עם סיום הכנת המפלצות, שדרשו שימוש במנוף, סנפלינג ועוד. בניתי במות צפות שעליהן יושבות המפלצות. מעבר להיות אמן ומעצב אני בא גם מעולם ההפקה והעולם הטכני לכן התאפשר לי לנהל את הפרוייקט שהוא פרוייקט די גדול מבחינת כל האספקטים".

3 צפייה בגלריה
חרקים וצמחים. אחד המיצגים
חרקים וצמחים. אחד המיצגים
חרקים וצמחים. אחד המיצגים
(צילום אלכס חייצקי)

מאיזה מפלצת נהנית במיוחד? "אני יכול לספר שעם הדמות של הפטריות היתה לנו התלבטות כי ידוע שפטריות הן גם צמח וגם בעל חיים. בנוסף, פטריות גדלות בכל שדה פתוח לבסוף החלטנו בעצה אחת עם המדען הראשי של הגן, דר' אורי פרגמן ספיר לשלב את הפטריות ומבחינתי זהו אחד הפסלים המהממים בגן. כמה מפלצות שאהובות עליי באופן אישי הן העץ הרגזן, דמות נרגנת שסביבה קורים המון התרחשויות. מתחת לפני השטח יש חיבור עם החרקים (המוטיב מהילדות), מערות קטנות ומחילות".
יש קשר אישי למפלצות? "אני מת על מפלצות שהן דמויות לא מקובעות. כל אחד יכול לפרש את דמותה של המפלצת כראות עיניו. באירוע הקיץ חיברנו בין הדמויות לצמחים באמצעות הקשר בוטני על מנת לתת למבקרים את האפשרות להכיר צמחים באמצעות המפלצות הצבעוניות. כמו שהזכרתי קודם אני מכיר היטב את עולם החרקים. אז לקחת חרק ולעצב ממנו מפלצת, עבורי זה בעצם להעצים את סיפורו של החרק, לעשות אותו גדול ומרשים כזה שלוקח פוקוס ותשומת לב".
מה יקרה למפלצות בסוף הקיץ? "אני מקווה שאירועי הקיץ יהיו הצלחה היסטרית ונוכל להמשיך עוד קצת. הכוונה לאחר הצגתן בגן היא לנסות ולהעביר אותן לגנים בוטנים נוספים ברחבי העולם. להפוך את הדמויות לתערוכת פסלים נודדת באירופה, ארה"ב ומקומות נוספים".