הכל החל לפני 44 שנה, כאשר איציק כהן ושותפו חיפשו עבודה. התוצאה היה הקמתה של רשת 'בזאר שטראוס', שהפכה למותג ירושלמי אהוב ומוכר.
"השותף שלי לשעבר ואני עזבנו עבודה והתחלנו לחפש משהו שנוכל להתעסק איתו", מספר כהן ל'מיינט ירושלים'. "עברנו ברחוב שטראוס וראינו חנות להשכרה של מוצרי תינוקות. השכרנו את החנות ובהתחלה עסקנו במוצרי תינוקות, אבל כשראינו שהתחרות מאוד קשה התחלנו להתעסק עם בגדים".
שנים ספורות אחר כך רכשו השותפים את החלק האחורי של החנות. "גדלנו מ-40 ל-250 מטר. היתה הרבה עבודה, מכרנו בזול", נזכר כהן. "בתחילת עונה היו עומדים אנשים בחוץ, מחכים שיצאו אנשים והם יוכלו להיכנס. היינו עובדים פה בתחילת עונה, בעיקר של החורף, מ-8 בבוקר עד 2 בלילה, לסדר את הבלגן שנשאר. אחר כך פתחנו חנות בפסגת זאב ואז בתלפיות ואז התרחבנו והיום יש לנו רשת של 22 חנויות".
שטראוס, הדור הבא
"אני גדלתי לתוך המותג. הקמנו את העסק ב-1981 ואני נולדתי ב-1988", אומרת בתו של כהן, שחף שניאור, שמנהלת את אחד הסניפים ואחראית על השיווק והפרסום. שניאור היא אחת מארבעת ילדיו של כהן. שניים מאחיה מנהלים סניפים גם הם.
"העסק הזה מושתת על הרבה ערכים שגם מאוד זהים לערכים שיש לנו בבית. תמיד חינכו אותי לראות את כולם, לשים לב לכולם ולא להדיר אף אחד. והעסק הזה מונגש לכל האוכלוסיה, הן ברמת השירות והן ברמת המחיר. אבא שלי האמין שאפשר לקנות יותר במינימום מחיר. מה שמייחד אותנו במקום המדהים הזה זה שאפשר למצוא הכל במקום אחד, הסל שלנו הוא מאוד מגוון וזה מה שמבדל אותנו. זו החנות הראשונה שהציעה מגוון בסל פעוט בירושלים", היא מדגישה. "אין אחד שלא יגיד - הילדים שלי גדלו עליכם".
בינתיים השותפות התפרקה וכהן נשאר עם הרשת המצליחה וניהל במהלך השנים הרבות בחנות הוותיקה ברחוב שטראוס כ-50 עובדות. לעובדות היה מנהל שהתחלף מידי פעם וחלקם אפילו מצאו את זיווגם בחנות. "מהבזאר הזה יצאו בערך 4 זוגות", מחייך כהן. "כמעט כל מי שעבד פה התחתן עם אחת העובדות".
כהן נזכר בספק, ממנו רכש גופיות, שרשם 10 אגורות לגופיה במקום 10 שקלים. "ישר התקשרתי לחברה ואמרתי טעיתם. לא רציתי שיהיה גזל". הוא מספר. "וזה מקור הברכה שבזכותה אנחנו חוגגים 44 שנים", מחייכת בתו בגאווה.
קראו גם:
מה דעתך על עליות המחירים האחרונות?
"המחירים עולים כל הזמן ויש לי הרגשה שיש ספקים שמעלים לפעמים מחירים ללא הצדקה", אומר כהן. "אנחנו עדיין רשת זולה, למרות שמאוד השתדרגנו. בזמנו הכל היה תוצרת הארץ ולאנשים לא היו דרישות, מאז שנפתח סין אנחנו משלבים מוצרי אופנה ומותגים ברמה מאוד גבוהה במחירים הכי זולים שאפשר".
שניאור: "על אף ההתייקרות הגלובלית, אנחנו עדיין מנסים לשמר את המחיר הזול ואת השירות הטוב ביותר שאנחנו יכולים לתת. כשאני עושה ראיונות עבודה הדבר הראשון שאני אומרת לעובדים מה שחשוב זה חיוך, שירות, להיות אמיתיים ולא לדחוף מוצרים, אם מישהי לא צריכה משהו - לא לדחוף. יש לנו שירות שבאים אלינו וחוזרים בזכות השירות. זה ה'אני מאמין' של אבא שלי".