סופרבוס, מקבוצת בליליוס, חגגה בחודש מאי האחרון 20 שנות פעילות בתחום התחבורה הציבורית כשהיא מפעילת התחבורה הציבורית מהגדולות בישראל עם פעילות רחבה הכוללת למעלה מ-50 מיליון נוסעים בשנה. באשכול העמקים הכולל את בית שאן, מגדל העמק, דלית אל כרמל, עוספיה, טבעון, עפולה וטבריה; אשכול המטרונית בחיפה והקריות אשר ממשיך להתרחב לקווים נוספים וכמובן, אשכול ירושלים בו החברה רואה חשיבות עצומה.
3 צפייה בגלריה
חניון תפעולי
חניון תפעולי
חניון תפעולי דרום ירושלים
(סופרבוס)
בפברואר 2021 מפת התחבורה הציבורית בבירה השתנתה. לראשונה, נכנסה לעיר מפעילה חדשה כשסופרבוס זכתה במכרז להפעלת קווי שירותי אוטובוסים באשכול "ירושלים מרכז עירוני". התושבים החלו ליהנות מחיזוק ועיבוי קווי תחבורה בעיר ומצי אוטובוסים חדש כשסופרבוס מצידה מציינת אבן דרך היסטורית.
סופרבוס הוקמה ומנוהלת על ידי משפחת בליליוס, משפחה ירושלמית שורשית. שהזכייה במכרז שהובילה להפעלת תחבורה ציבורית בעיר היוותה עבור החברה והמשפחה סגירת מעגל. האהבה לעיר, ההיכרות ארוכת השנים ומורשת אביהם של אלי ודני בליליוס, עזרא בליליוס ז"ל, שהחל לעסוק בתחום הרכב עוד בגיל 14, מדגישים את מחויבות לסופרבוס לשרת את ציבור נוסעי התחבורה הציבורית בירושלים.
"סופרבוס עשתה היסטוריה כשנכנסה לעיר בה התחבורה הציבורית הופעלה במשך עשורים רק על ידי חברה אחת "אגד", ומבחינתנו זה כבוד גדול והערכה", אומר מנכ"ל החברה, צחי נווה.
במהלך פעילותה באשכול, החברה כבר הוסיפה קווים חדשים והגבירה את תדירות הקווים הקיימים תהליך העברת הפעילות לסופרבוס התבצע בהדרגה במספר פעימות במהלך 2023 צפויה סופרבוס להשלים את הפריסה, עם כניסת קווים חדשים נוספים שיופעלו גם הם באמצעות אוטובוסים חשמליים. יחד עם התוספות המתוכננות החברה מבצעת שינויים וחידושים רבים כמענה לביקושי הקהל הרחב והמגוון המתנייד באשכול.
במסגרת פעימות ההפעלה יצאו לדרך, החברה החלה להפעיל קו מעגלי חדש (קו 2) המשמש לביקור באתרי תיירות באזור העיר העתיקה והכותל המערבי. כמו כן, בוצעו שינויים לחיבור יעיל של שכונות העיר למוסדות ציבוריים - בתי חולים ומשרדי ממשלה, ולהקלת הגישה לקווי הרכבת הקלה העתידיים שיופעלו בשנים הקרובות
נווה מספר כי קווים כדוגמת אלה נועדו לשפר את הקישוריות בין השכונות המתרחבות בעיר, לייעל את הנגישות בתחומי העיר, ולחזק את הקווים המהירים שחוצים את העיר, ומוסיף "קו 504 קו מהיר מהר חומה לבינייני האומה דרך בגין , קו 531 מגילה שהינו קו מהיר גם כן . וקו 91 מארמון הנציב לגבעת שאול מאוד פופולרים ורבים מתושבי ירושלים והבאים בשעריה משתמשים בשירותיהם . השקת קו 517 החדש אפשרה לנו לחבר את קמפוס הר הצופים של האוניברסיטה העברית בצפון העיר עם דרומה, לטובת הסטודנטים הלומדים בעיר וכמענה לפניותיהם. בשיתוף משרד תהחבורה ותוכנית אב הרחבנו גם קווים כמענה לביקושים של האוכלוסייה החרדית שמשתמשת לרוב בתחבורה ציבורית כפתרון ההתניידות. אנו משתדלים להיות קשובים לרחשיי האוכלוסייה ולערוך התאמות .
בנוסף, עתידה סופרבוס כבר במהלך החודש הקרוב להפעיל קווים חדשים נוספים, ביניהם קו 580 אשר יפעל באופן מעגלי, דרך שדרות גולדה מאיר, בר אילן נתיב התחבורה הציבורית עד שפע חיים וחזרה, אליו יתווסף קו 97 מתחנה מרכזית דרך רחבייה, א. תעשיה תלפיות לרמת רחל.
סופרבוס פועלת מתוך רצון לשפר את שירותי התחבורה הציבורית בעיר ולהנגישם לכלל האוכלוסייה. לדבריי נווה "השאיפה היא להעניק לנוסעים את השירות הטוב ביותר, לייעל את רשת הקווים, לשפר את השילוביות של האוטובוסים עם יתר החלופות התחבורתיות המוצעות כדוגמת - הרכבת הקלה" ומוסיף "המטרה היא בסופו של יום, לעודד את הנסיעה בתחבורה הציבורית, וליצור אלטרנטיבה אמיתית לתושבי ירושלים והבאים בשעריה כך שכמעט ולא יצטרכו להשתמש ברכב פרטי".
רק לאחרונה חנכה החברה שטחים תפעוליים חדשים לטובת הפעלת התחבורה והציבורית ונוחות נהגיה. השטחים התפעולים הוקמו בהשקעה של מיליוני שקלים וישמשו את חלק ממערך התחבורה החדש בעיר המורכב ממאות אוטובוסים עירוניים מפרקיים המופעלים בחשמל, גז ובדיזל.
בעזרת השטחים התפעוליים החדשים בו תתנהל האופרציה התפעולית, החברה תפתח את הגמישות התפעולית ותנגיש עוד יותר את הפעילות לחלקו הדרומי של העיר. המסופים ישמשו בסיס אם לרווחת הנהגים שיוכלו להשתמש בחדרי המנוחה שנבנו עבורם. מעבר לכך, בחירת האזור נובעת מהרצון ליצור עוד מפלס של נוחות לעובדים המתגוררים ברובם באזורים הסמוכים.

ההון האנושי

כבר במהלך שנתה הראשונה באשכול ירושלים, החברה פעלה להעלאת שכר הנהגים באשכול מלבד זאת, בסופרבוס פועלים כל העת לגיוס נהגים חדשים ולשיפור תנאי הנהגים באשכול באמצעות הכשרות ותנאי רווחה נרחבים.
נהגי החברה ועובידה הם חלק משמעותי בארגז היכולות של סופרבוס המאפשר לה לפתח פעילות ברחבי הארץ. החיבור למקום והרצון הטוב לקחת חלק בפעילות הם קריטריונים מהותיים לחברה המדגישה את חשיבות יצירת ה-DNA המשפחתי שלה.
כחלק מנופה של העיר, סופרבוס שמה בראש מעייניה את המעורבות החברתית. על פי ערכי החברה ובעליה פעילות קהילתית היא לא אופציונלית אלא ערך עליון. בענף הנוגע לחיי כלל התושבים כמו תחבורה ציבורית, המפגשים עם כלל האוכלוסיה הם דבר שבשגרה, לכן חשיבות החיבור עם הקהילה מתבקש על מנת ליצור את החיבור האמיתי בין האנשים. בין אם מדובר בנהג, או בנוסעת שעולה על אותו קו אוטובוס כל בוקר כחלק משגרת יומה.
"הקשר האנושי הוא מימד חשוב בתחום התחבורה הציבורית. לכן אנו משקיעים רבות בעובדים שלנו הן ברמה האישית ולא רק ברמה המקצועית, ומפה הנחיצות של החיבור לקהילה. כשסופרבוס נכנסת לאשכול ומפעילה קווים, היא הופכת להיות חלק אינטגרלי מהאיזור ומשגרת חיי הלקוחות ולכן עלינו להבין את הסביבה שלנו כאילו גדלנו בה בעצמנו". אומר נווה.

3 צפייה בגלריה
נהגים סופרבוס
נהגים סופרבוס
נהגי החברה
(סופרבוס)

אנרגיה חלופית ואיכות הסביבה

קבוצת בליליוס היא חלוצה בתחום האנרגיה הירוקה בכל הקשור לתחבורה הציבורית, עוד מימי הכנסת האוטובוסים בתקני יורו 6 למען שמירה על איכות הסביבה. בזכות כך, הכניסה המרשימה של סופרבוס לירושלים משנה את פני האשכול כולו בזכות הכנסת האוטובוסים המונעים באנרגיה חלופית - גז וחשמל.
כבר כעת, וביתר שאת בעתיד, ניתן לראות ברחבי העיר יותר רכבים המונעים באמצעות אנרגיה ירוקה. נכון להיום, פועלים בירושלים רכבים המונעים באנרגיה חלופית, כאשר חלקם הרחב מונעים על ידי חשמל וכ-50 בגז טבעי. חזון החברה הוא לנסוע אל עבר עתיד ירוק יותר, פחות מרעיש ופחות מזהם. כך גם הסביבה וגם ציבור הלקוחות הרחב יוכלו להרגיש את השינוי לטובה.
"כחברה מובילה בענף התחבורה הציבורית וכחלק מקבוצה שראתה לפני שנים רבות את חשיבות צמצום זיהום האוויר והרעש, אין צל של ספק כי נמשיך להשקיע משאבים בתחבורה ציבורית ירוקה, כזאת המונעת על ידי אנרגיה חלופית ועם השלמת ההפעלה כמחצית מקווי האשכול מופעלים באמצעות רכבים חשמל וגז וכולי תקווה להרחיב את השימוש ברכבים אלו בכלל אזורי הפעילות של החברה ובירושלים בפרט". הוסיף נווה.
3 צפייה בגלריה
נוסעים עולים לקו
נוסעים עולים לקו
משקיעים באנרגיה ירוקה
(בן ניקסון)

אודות סופרבוס
סופרבוס היא חברת תחבורה ציבורית מקבוצת בליליוס שהוקמה בשנת 2000 עם פתיחת שוק התחבורה הציבורית בישראל לתחרות. היא מסיעה למעלה מ-50 מיליון נוסעים בשנה (לרבות, בנסיעות יומיות בקווים עירוניים, בינעירוניים ובהסעות תלמידים). בנוסף, לחברת סופרבוס חברת בת, "סופרבוס היסעים", המציעה מגוון שירותי הסעות, לרבות הסעות עובדים, תיירים וחיילים.
כיום יש לקבוצת בליליוס ארבעה ענפי עיסוק עיקריים: אנרגיה ותשתיות, נדל"ן, תעשיית הרכב ותחבורה ציבורית. בתוך כך, חזון החברה הוא להוביל את ענף הרכב והתחבורה בישראל לחדשנות, תוך הקפדה על אמינות ושירות מיטבי ללקוחותיה ועובדיה. באוקטובר החלה החברה להפעיל את המטרונית בחיפה, קו BRT ייחודי המסיע יותר מ-20 מיליון נוסעים בשנה ולאחרונה התרחבה פעילותה באשכול העמקים בצפון הארץ. בעקבות זכיית החברה במכרזים אלה הפכה סופרבוס לאחת ממפעילות התחבורה הציבורית הגדולות בישראל. עד סוף השנה צפוי צי החברה למנות כ-1000 כלים בתחבורה הציבורית, לרבות מיניבוסים, מידיבוסים , ואוטובוסים מפרקיים וכן אוטובוסים המונעים בחשמל וגז.

מוגש מטעם סופרבוס