1,000 מצלמות, 17 מנהרות, 4 ניידות חילוץ, חיישני תנועה, מערכות כריזה, תשתית טלפונית עצמאית, הגנת סייבר, גנרטור לחודש של הפעלה רציפה, תשתית סיבים אופטית פרטית, שליטה ב־450 צומתי רמזורים, מחסומים פניאומטיים. לא מדובר בבסיס צבאי סודי אי שם אלא במרכז ניהול התנועה של ירושלים, מנת"י, ה'מוח' של בקרת הכבישים בעיר.
4 צפייה בגלריה
ערוכים לעבודה גם בתנאי קיצון. מנת"י
ערוכים לעבודה גם בתנאי קיצון. מנת"י
ערוכים לעבודה גם בתנאי קיצון. מנת"י
(צילום: יואב דודקביץ')

המרכז מאויש 24 שעות ביממה, 7 ימים בשבוע, על ידי מהנדסים והנדסאים. קיימת בו עמדת משטרה וכן נציגות של השיטור העירוני, ויושבים בו גם נציגים של כל חברות התחבורה הציבורית.

כולאים משאיות

במנת"י סוגרים מרחוק מנהרות, מחלצים רכב תקוע, ואף משנים את מופעי הרמזורים. מכאן גם שולחים דוחות לנהגי רכב פרטי ואופנועים שנעים בנת"צ או למשאיות הסחורה שנשארות אחרי שעות הפעילות במדרחוב מחנה יהודה ו'נכלאות' על ידי המחסומים הפניאומטיים. (לא לדאוג. בסוף הן משוחררות אך בלוויית דוח בסך 1,000 שקל); רכבים שנוסעים מתחת או מעל למהירות הממוצעת, נקלטים במצלמות ונכנסים למעקב מחשש לתחילתו של פקק או אירוע חריג. אפילו משאיות וכלי תחבורה שמזהמים מעבר למותר יקבלו בעתיד (בכפוף לאישור התקנות בכנסת) דוח מהמשרד להגנת הסביבה - הטכנולוגיה לכך כבר זמינה במנת"י.

4 צפייה בגלריה
כך נראה מרכז ניהול התנועה של ירושלים
כך נראה מרכז ניהול התנועה של ירושלים
1,000 מצלמות מוצבות בעיר
(צילום: יואב דודקביץ')

mynet ו'בונוס' ערך השבוע סיור במרכז הבקרה ששולט בכל תנועה בעיר. הכל מצולם, מוקלט וממוחשב ב'מוח התחבורתי', ומי ששולט בו הוא ראש האגף לתחבורה ופיתוח תשתיות בעירייה, קובי ממליה.
"כל השטח כאן מאובטח ומצולם", מבהיר מייד ממליה. "יש רשימה מסודרת של מורשי כניסה ולהיכן בדיוק". אגב, לחדר השרתים הענק לא הורשה צוות העיתון להיכנס, מחשש שהתצלומים עלולים לספק מידע עבור פצחנים (האקרים).
"בהפסקת החשמל הנרחבת שהיתה בעיר בזמן השלג הגדול לפני כמה שנים - כאן הכל המשיך לעבוד", ממשיך ממליה. "אנחנו לא תלויים באף אחד: לא בחברת החשמל או ברשתות הסלולר.

4 צפייה בגלריה
ממליה. "יש נוהל לכל אירוע"
ממליה. "יש נוהל לכל אירוע"
ממליה. "יש נוהל לכל אירוע"
(צילום: יואב דודקביץ')

"יש כאן מערכת עצמאית עם גנרטורים, מכלי סולר ענקיים, מים, מקלחות, מיטות וגם אוכל לשעת חירום. יש מפקח לוגיסטיקה שבודק כל תקופה את תאריכי התפוגה של מחסני המזון, ואם זה יורד משלושה חודשים מישהו חוטף כאן על הראש. כרגע אנחנו בשגרה, אבל בכל אירוע רציני, מביקור של אח"מ ועד לוויה של אדמו"ר, יש כאן היערכות מיוחדת. אנחנו מוציאים עדכון בזמן אמת לשילוט האלקטרוני בתחנות האוטובוסים, מבצעים שינויי מסלולים וסגירת צירים. יש נוהל לכל דבר כמעט, כולל למרוצי מרתון".

מסייעים לאוטובוסים

בחדר הבקרה הנפרד שמיועד לניטור קווי האוטובוס ישב עד לא מזמן רק נציג של 'אגד'. היום יש כאן שמונה נציגים של המפעילות השונות, וכל נהג שמתעכב או נקלע לפקק מדווח ועולה כאן בצגי מחשב ומטופל נקודתית. אם לדוגמה קיימת בעיה ל'סופרבוס', 'אגד' או 'אקסטרה' שניתן לפתור אותה למשל על ידי שינוי הרימזור, ניתוב התנועה או שיחרור 'צווארי בקבוק' - ישר מטפלים.
חדר הבקרה של האוטובוסים אינו פועל בשבתות ובחגים כמובן, אך לעומתו חדר הבקרה הראשי מאויש מסביב לשעון שבעה ימים בשבוע כולל ימי המנוחה והמועדים, ואפילו ביום כיפור נמצאים תורנים שעוקבים אחרי כל תנועה בעיר.

שליטה נרחבת

ניתן לטעות ולחשוב שעל פי ראשי התיבות מנת"י מוגבלת רק לתחומיה המוניציפאליים של העיר. אולם גם מנהרות הראל, שנמצאות במרחק של כמה קילומטרים טובים מהבירה, נשלטות ממרכז הבקרה הירושלמי.
למעשה, המערך כבר מוכן להפוך במהירות למוקד של שליטה מטרופולינית, לרבות כבישי המנהרות לגוש עציון, ובבוא העת ישמש המקום כמשכנה של הרשות המטרופולינית לתחבורה, כשזו תוקם ותפקח על התנועה שמגיעה גם מכיוונם של בית שמש, מבשרת ועד מעלה אדומים. פרויקט זה אגב, נתקל בלר מעט התנגדות מן השכנות, ובהם מבשרת ציון.

פתחו את השער

במספר אזורים בעיר הוצבו מחסומים פניאומטיים, שנועדו לאפשר ויסות וסגירה של רחובות ואזורים מסוימים לרכבים וכן לאפשר מעבר רק למורשים. כאלה קיימים בסמוך לצומת שער יפו לכיוון הרובע היהודי, בכניסה לרחוב חשין מרחוב הסורג, בנחלת שבעה ובכניסות לשוק מחנה יהודה.
גם הם, כפי שהבנתם, נשלטים מחדר בקרה ייעודי שממוקם במרכז הניתוב. כך למשל קיימת האפשרות לסנן רכבים שאינם של תושבי העיר העתיקה וסוחריה או לקיים הסדרי כניסה מיוחדים בחגים ואירועים המוניים.
4 צפייה בגלריה
ערוכים לעבודה גם בתנאי קיצון. מנת"י
ערוכים לעבודה גם בתנאי קיצון. מנת"י
ערוכים לעבודה גם בתנאי קיצון. מנת"י
(צילום: יואב דודקביץ')

בשוק, מצד שני, העירייה יכולה לשלוט בפריקת סחורות ולאפשר אותה רק בשעות הבוקר עד שמונה חצי, ואז על כל המשאיות להתפנות לטובת הפיכת הרחוב המרכזי של השוק למדרחוב להולכי רגל בלבד.

אנכי מצידם

מרכז הבקרה עוד בדרך להשתכלל ולהתרחב - לאורך. בעוד כחודש יתחילו כאן בהקמת חדר בקרה חדש שיהיה מופקד על כל התנועה האנכית.
הכוונה בתנונה אנכית היא לכל מערך המעליות, הדרגנועים, המדרוניות ועוד אמצעי תחבורה שיפצו על פערי הטופוגרפיה של העיר ויביאו לכך שהנגישות אל תחנות הרכבת הקלה בעתיד תהיה קלה ונוחה גם ממפלסים גבוהים או נמוכים ביחס אליהן. גם הרכבל התיירותי, שמתוכנן להימתח ממתחם התחנה הראשונה, מעל גיא בן הינום ועד הכותל, יבוקר ויישלט מכאן.