שריפה פרצה הלילה (א') במתחם האימונים של הפועל ת"א, רגע לפני המשחק מול בית"ר ירושלים. "הנזק שנגרם הוא עצום", מסרו מהמועדון. בתוך כך, אוהדי בית"ר קיצוניים הפיצו סרטונים ובהם תיעוד מתוך השריפה בצירוף שיר התפילה "אל מלא רחמים".
7 צפייה בגלריה
אוהדי בית"ר והפועל תל אביב
אוהדי בית"ר והפועל תל אביב
אוהדי בית"ר והפועל תל אביב
(צילום: עוז מועלם)
הערב שתי הקבוצות צפויות להיפגש, הבעיה היא שלאורך ההיסטוריה האדומים כמעט תמיד הרסו לצהובים־שחורים סיבה למסיבה. בדקו את תולדות הסכסוך בין שתי הקבוצות היריבות.


אבוקסיס יוסי


עד לפני שנה וחודש אוהדי בית"ר שרו למספר 8 האגדי את השיר 'איך הלכת פתאום ונהיית אדום'. מאז נסגר מעגל שהיה פתוח 21 שנים, והאיש שגדל בשלוחה הבת־ימית של האדומים הוא השגריר הכי טוב שיש לבית וגן להציע, אם תרצו בדיוק השמש של המנורה, כמו באמצע שנות ה־90. ביום ראשון, אבוקסיס, שהוכיח כבר אינספור פעמים שהוא וינר, יגיע כדי להזיז מהדרך את קבוצת נעוריו בדרך לפלייאוף העליון. זה, אגב, גם יהיה המשחק הראשון בין הקבוצות מאז שנת 2,000 שבו אף אחד כבר לא ישיר את השיר הידוע לשמצה.

7 צפייה בגלריה
יוסי אבוקסיס
יוסי אבוקסיס
יוסי אבוקסיס
(צילום: עוז מועלם )

בעלים


אלה ימים של אנחת רווחה על גבול האופוריה בצד האדום של תל אביב, שבדיוק כמו בית"ר, כבר שנים סובלת מהרס עצמי ומבעלים שמשאירים אחריהם עיי חורבות. בדיוק כמו ברכת שהחיינו אחרי שחוגג יצא מחייהם של האוהדים הצהובים, כך גם האוהדים האדומים הרימו השבוע כוסית לחיים עם החתימה על ההסכם מול האמריקאים. הפועל ת"א של העונה הבאה אמורה לחזור להיות קבוצת כדורגל שיש לה צורה, בדיוק כמו בית"ר החל מהמחזור השמיני של העונה הנוכחית.



גרגורי מורוזוב


המגן השמאלי של בית"ר, שיחזור להרכב אחרי האדום מול מכבי חיפה, בכלל הגיע להתרשמות בהפועל ת"א, שהיססה אם להחתים אותו וסייעה לבית"ר למלא את אחת העמדות הבעייתיות שלה העונה. למי שמכיר היסטוריה, בפעם האחרונה שהפועל ת"א נרדמה בשמירה על המגן השמאלי שלה היה מדובר בדוד אמסלם, שהפך לאחד הסמלים הגדולים בצהוב־שחור. אם מורוזוב יעשה רק חלק קטן מהקריירה של אמסלם, דיינו.

דן איינבינדר


כשהקשר בן ה־34 עלה לבוגרים של בית"ר, הוא אמר שהחלום הגדול של הקריירה שלו הוא להיות קפטן הצהובים־שחורים. בשנתיים האחרונות, אחרי שגורש מבית וגן, מספר 11 הוא לא רק הקפטן של הפועל תל אביב אלא גם הפנים שלה והמוציא לפועל העיקרי שלה, עם שישה שערים.

7 צפייה בגלריה
דן  איינבינדר
דן  איינבינדר
דן איינבינדר
(צילום: ראובן שוורץ)

לפני כמה חודשים הוא סיכם עם הניסנובים על הארכת חוזה, אבל העניין נדחה בגלל המו"מ עם הבעלים החדשים מאמריקה. ההפתעה: שחקן הרכש לעונה הבאה שאוהדי הפועל ת"א רוצים הכי הרבה הוא לא אחר מאשר... איינבינדר.

קראו גם:


הפטיש והמגל


ספק אם הקיצונים שבאוהדי לה פמיליה, שכל כך שונאים ובזים לסמלה של הפועל ת"א, יודעים בכלל את הסיבה לבחירה בסמל של הפטיש והמגל. רגע לפני שהם מגיעים לטדי, שיעור קטן בהיסטוריה: סמל תנועת הפועל הוא שילוב דמות של ספורטאי עם סמל הפטיש והמגל.
הפטיש והמגל היו סמלה של המפלגה הקומוניסטית הסובייטית וייצגו את מעמד הפועלים - האיכרים (מגל) ופועלי התעשייה (פטיש). תנועות פועלים שונות אימצו את הסמל, וכך, כשהוקם 'הפועל', איגוד הספורט של הפועלים בארץ ישראל, נבחרו הפטיש והמגל להיות חלק מסמל האיגוד.

ונהפוך הוא


המשחק הכי הזוי במפגשים בין בית"ר להפועל ת"א התרחש במחזור האחרון של עונת 1973-1972, כשהצהובים פשוט ויתרו לאדומים על המשחק. באותה עונה התמודדו הפועל ת"א והפועל ירושלים על הסגנות להכח ר"ג. הפועל ניצחה את בית"ר ת"א 0:2. האדומים מת"א היו צריכים לנצח בימק"א כדי לתפוס את הסגנות. עמנואל כהן העלה את בית"ר ל־0:1, פייגנבוים השווה, ולקראת סיום המשחק החלו אוהדי בית"ר לעודד את היריבה השנואה כי כנראה את היריבה העירונית הם שונאים יותר. יוסי מזרחי הציל כמה מצבים בטוחים, קלט ש'מוכרים' אותו, ירד לספסל, שוכנע לחזור וספג מרגלי פייגנבוים בדקה ה־77, שנישא בסיום על כתפי אוהדי בית"ר.

זריהן ניב


שמונה שערים ב־14 משחקים. זה המאזן של ניב זריהן מול בית"ר, כולל שער ניצחון בבלומפילד בסיבוב הקודם בדקה ה־84. מי שלא מכיר את השחקן יחשוב על פי המאזן הזה שמדובר בסקורר אימתני, אבל בפועל יש לחלוץ רק שני שערים העונה במדים האדומים. אגב, גם הרעיון בעונה שעברה להנחית אותו בבית וגן כדי להפוך את הקערה לא צלח, וזריהן, על פי גלגל המזלות והמאזן הסטטיסטי, הוא השחקן עם הסיכוי הגדול ביותר להרשית ביום ראשון בטדי.

7 צפייה בגלריה
זריהן. מאזן מדהים מול בית"ר
זריהן. מאזן מדהים מול בית"ר
זריהן. מאזן מדהים מול בית"ר
(צילום: עוז מועלם )

חיים סילבס


מאמן הפועל ת"א הגיע בקיץ שעבר לישורת האחרונה כמועמד למשרת מאמן בית"ר (יחד עם קובי רפואה, שבכלל התחיל את העונה בהפועל תל אביב). אלא שבסוף נחת כאן ארווין קומאן. המאזן של סילבס באדום הוא ניצחון אחד בלבד. לא תיתנו לשמוח ביום ראשון בלילה?

טדי


הפעם האחרונה שבית"ר ניצחה את הפועל תל אביב בטדי היתה ב־7 באפריל 2020 (0:3) במסגרת הפלייאוף העליון. עד לניצחון הזה בית"ר חיכתה 6 שנים וחצי, כשהניצחון האחרון שלה על האדומים היה ב־21 באוקטובר 2013, משער של ניסו קפילוטו מול 30 אלף צופים בטדי.

7 צפייה בגלריה
איצטדיון טדי
איצטדיון טדי
איצטדיון טדי
(צילום: שלומי כהן)

במילים אחרות, בתשע וחצי שנים בית"ר ניצחה את הפועל ת"א רק פעמיים במגרשה הביתי, ללמדכם שכל כמה שבית"ר מגיעה ביום ראשון כפייבוריטית, למשחקים בין שתי הקבוצות הללו חוקים משלהם.

יציעים


המזרחי והמערבי סולד אאוט, הצפוני אמור להיות כמעט מלא, ובדרומי יישבו האורחים מת"א. יותר מ־20 אלף אוהדי בית"ר ימלאו את טדי ביום ראשון הקרוב כדי לתת רוח גבית לקבוצה שלהם בדרך לפלייאוף העליון. כמו אוהדי הפועל, מדובר בנאמנות עיוורת שכל קשר בינה לבין מה שקורה במציאות מקרי בהחלט. מדובר בשני מחנות אוהדים למודי סבל ואכזבות כבר כמעט עשור וחצי אבל הם מסרבים להתייאש. רק בשבילם, הגיע הזמן שהקבוצות שלהם ייתנו להם קצת רגעי נחת.

כסאח שמעון


הדמות של גברי בנאי במערכון המיתולוגי של הגשש החיוור, שבו הוא מספר איך צ'רנוחה באופסייד סטורי במשחק מול הפועל תל אביב. מאז ועד היום הקצף של האמסטל והבלוקים התחלפו בדברים הרבה יותר גרועים ובקטטות המוניות כולל פצועים ועצורים בקרב מחנות האוהדים. צצחוק בצד, תדאגו בבקשה שהמשחק הזה יעבור בשלום.

לוין יריב


שר המשפטים, שמבצע בימים אלה מהפכה משפטית/משטרית, גדל על ברכי מנחם בגין ז"ל ותנועת בית"ר. הוא הליכודניק האולטימטיבי, אבל יותר מכל דבר אחר, לוין הוא אוהד של הפועל תל אביב בכל רמ"ח איבריו, והוא שובר את כל הפרדיגמה שבה רוב מצביעיו ומצביעי מפלגתו יישבו ביום ראשון בטדי עם צעיף צהוב־שחור בעוד הוא יתפלל לניצחון של הפועל תל אביב, שייחלץ אותה מהתחתית.

7 צפייה בגלריה
יריב לוין
יריב לוין
יריב לוין
(צילום: קובי קואנקס)

מאה שנה


הפועל תל אביב חוגגת העונה 100 שנים להיווסדה, אבל כמו שהיא נראית, אין סיבות לחגיגה. ועדיין, במאה השנים האלה לבית"ר יש מקום של כבוד. החל מהפוגרום בבלומפילד ב־1969, דרך פוגרום נוסף ב־1983, המופע של סיני ב־1984, אליפות השרוכים ב־1998, שני גמרי גביע ב־1999 וב־2000, זה של 2008, והקאמבק של ערן זהבי ושות' ב־2010, שבו חגגו האדומים דאבל בטדי.

ניסנובים


בשנים האחרונות היתה תחושה שאת מה שהניסנובים עושים בהפועל ת"א מחקה משה חוגג בבית וגן ולהפך. לזכותם של בעלי הפועל תל אביב היוצאים, הם לפחות אוהדים של המועדון מבטן ומלידה. ועדיין, נקעה רגלו של העם מבעלי בית שרוצים רק למכור ולחסוך ולעשות מהכל טלאי על טלאי. חוגג כבר מזמן לא בסביבה, וגם הניסנובים יגידו שלום בעוד חודשיים.

סיני משה


מאז 13 במאי 1984 כבר עברו כמעט 39 שנים, אבל אין משחק יותר טראומטי עבור כל מי שהוא אוהד בית"ר. אפשר וצריך לקחת את המשחק הזה גם כלקח. הסיפור הוא שונה, אבל גם ביום ראשון בית"ר פייבוריטית ברורה והיא צריכה לזכור מה קורה כשמגיעים שאננים. חוץ מזה, לעולם לא תהיה קבוצה עדיפה בין שתי הקבוצות הללו כי היריבות ההיסטורית והתחושה שזהו דרבי לאומי מבטלת כמעט כל יתרון מקצועי על הדשא.

עבר


לא נעים להגיד, אבל גם בית"ר וגם הפועל תל אביב חיות על העבר שלהן. דומה שגם בעוד כמה שנים, שתי האימפריות הללו, שארון התארים שלהן עמוס, לא באמת תהיינה מסוגלות לתת פייט אמיתי על הכתר למכבי תל אביב מכבי חיפה ובאר שבע. נישאר עם היריבות, האיבה הספורטיבית והחלומות בוולפסון ובבית וגן להגיע פעם בכמה שנים רחוק בגביע ואולי לזכות בכרטיס לאירופה דרך המקום הרביעי.

פלייאוף


הפועל תל אביב יותר מאשר תשמח לסחוב את בית"ר אליה לפלייאוף התחתון. ברק אברמוב ושות' יודעים שהפסד ביום ראשון יעלה להם כחמישה מיליוני שקלים, אובדן הכנסות צפוי ממשחקים מושכי קהל בשישייה הראשונה. בית"ר לא רוצה לפגוש את האדומים מת"א שוב העונה, ואילו החניכים של סילבס מאוד ישמחו.

צהוב


האדום של הפועל הוא בגלל תנועת הפועלים, הצהוב של בית"ר שעד 1960 שיחקה בכלל בלבן, הוא משום שמנהל הקבוצה, אלי גבאי ז"ל ראה ביומני גבע את נבחרת ברזיל והחליט שזה הצבע שמתאים למועדון. מבחינת אוהדי הפועל הצבע הצהוב של בית"ר ושל מכבי ת"א, הוא שיקוץ, מבחינת אוהדי בית"ר, הצבע האדום מסמל את כל האנטי ממסדיות שעליה נבנתה בית"ר מאז שהוקמה ב־1936 ועד היום (למרות המהפך הפוליטי ב־1977 ושלטון הימין שהפך לעניין שבשגרה.

קלטינס דוד


עוד הבטחה ענקית שגדלה בבית וגן ומצאה את עצמה לובשת את הסדין האדום של היריבה השנואה מבלומפילד. מאז המעבר לבאר שבע, ומשם לחיקו של דראפיץ' בהפועל תל אביב, שגם הוא כבר לא בסביבה, הקריירה של קלטינס בירידה תלולה. ועדיין, כמו במקרה איינבינדר, נדמה שעדיף היה למספר 3 ממוצא חצי הולנדי ולבית"ר למצוא את הדרך להתאחד מחדש.

7 צפייה בגלריה
דוד קלטינס (משמאל).
דוד קלטינס (משמאל).
דוד קלטינס (משמאל).
(צילום: ראובן שוורץ)

ריפעת טורק


השחקן הראשון מהמגזר הערבי ופורץ דרך שכבר בשנות ה־70 וה־80 סבל מזרעי הגזענות של אוהדי בית"ר למה שהפך לצערנו לאג'נדה ברורה של הקומץ בצהוב שחור בשלב יותר מאוחר. טורק גם הוריד את בית"ר ליגה ב־1980 שלושה מחזורים לסיום העונה כשכבש מול בפנדל שער ניצחון.

שוער


אמיליו זובאס, שוער הפועל תל אביב, מכיר מצוין את יוסי אבוקסיס, כפיר אדרי וברק אברמוב. הוא גם היה אמור להיות שוער בית"ר לפי כל הסימנים בחלון ההעברות בינואר, אלא שהשלישייה הבית"רית קיבלה החלטה אסטרטגית שהיא מעוניינת למצוא משהו אחר. מחר זובאס ינסה להזכיר לגוורדיה בצהוב־שחור מה הוא שווה, כשינסה לעצור את ניקולסקו, שועה ואספרייה.

תולדות הסכסוך


מאז ומעולם, בית"ר והפועל תל אביב הם שני הפכים, שתי הקבוצות היחידות שמזוהות פוליטית ושני מועדונים שכל מפגש ביניהם הוא הרבה מעבר לכדורגל. ועדיין, האמת הפשוטה היא שמשנה לשנה בית"ר והפועל הולכות ונהיות דומות זו לזו - בפנאטיות של הקהל, בבעיות הכלכליות, בתקרת הזכוכית שמעליה נמצאות מכבי תל אביב ומכבי חיפה ובתחושה התמידית של אנחנו נגד העולם. מספרית, עד היום התקיימו 124 מפגשים ביניהן. הפועל ניצחה ב־52, בית"ר ב־37, ו־35 משחקים הסתיימו בתיקו.
פורסם לראשונה: 09:35, 05.03.23