יום ראשון האחרון, הדרבי של איסטנבול. אוהדי גלאטסראיי יורדים לאורך כל המשחק לחייו של השחקן הישראלי של היריבה העירונית, ים מדר, שחקן פנבחצ'ה, קוראים לעברו "להשמיד את ישראל", "לשחרר את פלסטין", "ירושלים כבר לא אנושית" ומניפים את דגלי פלסטין ביציע. מדר שם פס על עוכרי ישראל ביציע ומוביל את קבוצתו לניצחון 62:74, עם 15 נקודות, 4 ריבאונדים, 3 אסיסטים ושתי חטיפות.
2 צפייה בגלריה
אלון. "אנחנו מתעסקים בספורט, שהלוחמים של צה"ל יפרקו את מי שצריך"
אלון. "אנחנו מתעסקים בספורט, שהלוחמים של צה"ל יפרקו את מי שצריך"
אלון. "אנחנו מתעסקים בספורט, שהלוחמים של צה"ל יפרקו את מי שצריך"
(צילום: אלכס קולמויסקי)

ביום רביעי הקרוב, 1 בנובמבר, תארח הפועל ירושלים את גלאטסראיי במסגרת המשחק הראשון של האדומים מהארנה בליגת האלופות. בימים כתיקונם זה היה אמור להיות ראיון חגיגי עם המנהל המקצועי של הפועל יונתן אלון, אלא ששום דבר לא חגיגי בימים האלה, וניסינו ללמוד מאלון על ההיערכות המאוד לא פשוטה לקראת המשחק שישוחק בבלגרד, ובעיקר איך מצליחים להתרכז בכדורסל בימים של מלחמה טראומטית.

"היינו מעדיפים לשחק בארנה"


"הבחירה באולם בבלגרד, אולם פיוניר ששימש עד העונה את הכוכב האדום, שבינתיים עברה לשחק באולם של פרטיזן, היתה אחרי שבחנו 5-4 אופציות אחרות", אמר אלון. "בחרנו לבסוף את המקום הכי טוב מבחינת המיקום, העלות, האפשרות לשהות במקום מספיק זמן ועוד כל מיני אספקטים. יש כאלה שאומרים שמי שהכי מרוצה הוא המאמן שלנו אלכסנדר דז'יקיץ' בן המקום, אבל תאמין לי שהוא מרוצה ממה שהכי טוב להפועל ירושלים, ואני בטוח שגם הוא כמו כולנו היה מעדיף שהמשחק יתקיים בארנה".
אחרי שאתה רואה ושומע את התמיכה הטוטאלית של טורקיה כמדינה בחמאס, ואת מה שעבר על ים מדר, אתה מבין שיש לכם אחריות, סליחה, לנצח גם בשביל לסתום לכמה אוהדים טורקים את הפה.
"אנחנו מתעסקים בספורט. שהלוחמים של צה"ל יפרקו את מי שצריך. אין ספק שיש עכשיו עוד אקסטרה ועוד רצון אדיר לנצח, אבל צריך לבוא מרוכזים ומפוקסים כדי לעשות את זה, לא לחשוב יותר מדי מהבטן".
עם יד על הלב, יש בכלל ראש לכדורסל בימים האלה?
"אנחנו עושים את העבודה שלנו כי אנחנו רוצים להפעיל את המועדון. זה מאוד קשה, ואתה פתאום מקבל פרופורציות לגבי מה שחשוב באמת בחיים. המדינה במצב קשה, ומן הסתם זה גם משפיע על כולנו. העובדה שאנחנו נמצאים בחו"ל ואנחנו ביחד עוזרת לנו להיות יותר מרוכזים, אבל אי אפשר להתעלם מהמציאות. הכדורסל זה סוג של בריחה. ההתייחסות למשחק הזה היא בפירוש כאל שליחות. אנחנו רוצים לשמח את האוהדים שלנו, החיילים, כל מי שמסתכל עלינו כמי שמייצגים את ישראל. אנחנו מסתכלים על זה בהחלט כעל מועדון שמייצג ברמה הלאומית. נעלה בבלגרד כדי לייצג את מדינת ישראל ואת העם שלנו".

2 צפייה בגלריה
אוהדי הפועל. "אנחנו לא יודעים כמה אוהדים יגיעו מהארץ"
אוהדי הפועל. "אנחנו לא יודעים כמה אוהדים יגיעו מהארץ"
אוהדי הפועל. "אנחנו לא יודעים כמה אוהדים יגיעו מהארץ"
(צילום: אלכס קולמויסקי)

אתה שומע על מצוקות משחקנים ישראלים וזרים בעקבות המצב?
"יש מצוקות כי אתה מתעסק עם בני אדם ולכולם יש משפחות בארץ ובחו"ל. זה לא קל לאף אחד, לא לשחקנים, לא לצוות המקצועי, לא לצוות המורחב, וגם לא לי. אני מתנהג עם השחקנים כמו שאני מתנהג עם הילדים שלי ועם החברים שלי, מאוד קשוב אבל גם מאוד מרגיע. כולם מבינים שאנחנו בחלום בלהות שהגיע לכל אחד ואחד מאזרחי המדינה בצורה כזו או אחרת".

הכל פתוח


מקצועית, הטורקים הם בערך קבוצת יורוליג מהלבל הנמוך, קבוצה שבהחלט אפשר וצריך לנצח, אבל זה גם מפגש שאין בו פייבוריטיות והכל פתוח בו. הפועל פגשה את הטורקים במשחקי הטרום עונה והפסידה להם בבוסניה 89:99. מן הסתם, הסיפור ברביעי הקרוב צפוי להיות אחר לגמרי כי כאן זה כבר מאני טיים.
"מדובר בקבוצה מצוינת", אומר אלון. "שיחקנו מולם כבר בקיץ וראינו את הרמה, והמאצ' אפ בין הקבוצות הוא שוויוני. יש שם כמה שחקנים מוכרים, כמו קורי וולדן אקס חולון וג'ראלד מרטין, ששיחק בעונה שעברה במכבי ת"א, וחלילוביץ', שהגיע מפאריז ושיחק עם תומר גינת, ועוד כמה שחקנים בכירים. זו קבוצה עם הרבה כלים. העובדה שלא נשחק בארנה היא מאוד משמעותית כי כולם באירופה יודעים כמה אנחנו קבוצה ביתית, אבל זה מה שיש כרגע".
אתם נערכים לפרובוקציות מצד הקהל הטורקי?
"ראשית, אנחנו עדיין לא יודעים כמה אוהדים יגיעו מהארץ. זו לוגיסטיקה שלמה שאנחנו מטפלים בה. אנחנו ערוכים לכל תרחיש על כל האספקטים הביטחוניים, ושכרנו מספיק מאבטחים כדי שדברים שאנחנו לא רוצים לראות יטופלו. אנחנו מרוכזים נטו בכדורסל.
"אנחנו מבינים שברגעים כאלה אנחנו קבוצה לאומית כמו שאמרתי. אנחנו מייצגים את ישראל ומשחקים למען העם, המדינה והחיילים. הפועל היתה תמיד ותישאר תמיד מועדון עם קהילה גדולה. המועדון מלווה מאז 7 באוקטובר משפחות של אוהדים שלנו שנפצעו, נהרגו ונשבו, ואנחנו נעלה ביום רביעי הקרוב כדי לשחק גם למענם ובשבילם".