שיעור בחיבור: דוביד שוויצר ז"ל אמר פעם שבחודשים יוני, יולי, אוגוסט כל קבוצה בטוחה שהיא לקראת עונת חייה, האווירה טובה, הכל דבש. "ואז", המשיך שוויצר, "מגיע ההפסד הראשון והכל מתפוצץ לכולם בפנים". לא נהמר על לאן בית"ר הולכת בעונה הקרובה, אבל בבית וגן משוכנעים שלמרות הרכש הדל, שחקנים שעזבו ואינספור בעיות, המועדון היום הרבה יותר בריא מזה של העונה שעברה. שהסגל הצנוע הולך להיות מרענן, לוחם ומלא תשוקה, בדיוק המרכיבים החסרים מהעונה שעברה. לא ברור אם אלה דברים מבוססים או משאלת לב, אבל עד למשחק הראשון בגביע הטוטו ב־31 לחודש, לא פחות מדרבי, ננסה לתת להם קרדיט. בית"ר יצאה אתמול למחנה אימונים באוסטריה עד 23 בחודש, שם היא תקיים שלושה משחקי אימון. היום בית"ר תפגוש את רוסטוב הרוסית, ב־19 ביולי ייערך משחק מול ספרטקוס ההונגרית, וב־22 ביולי יתקיים המשחק האחרון מול א.א.ק לרנקה הקפריסאית.
1 צפייה בגלריה
שחקני בית"ר באימון. ריח של שינוי באוויר
שחקני בית"ר באימון. ריח של שינוי באוויר
שחקני בית"ר באימון. ריח של שינוי באוויר
(צילום: באדיבות בית"ר ירושלים)
"יש כאן מאמן מצוין ושחקנים שגם אם הם לא שמות אטרקטיביים כמו שיש במכבי תל אביב, מכבי חיפה ובאר שבע, הם עובדים קשה, הם רוצים, והם בעיקר מבינים שיש להם צ'אנס בלתי חוזר לשקם את השם שלהם ואת השם של המועדון", אומרים בבית"ר.
כל זה שביר ויכול להתנפץ ברגע. נתחיל מהעובדה שהרצון של הבעלים משה חוגג לקצץ לשחקנים בשכר, שעלה בתחילת הקיץ וירד מהפרק, עולה בימים האלה שוב בשיחות סגורות בתוך המועדון. זו אינה השאלה אם אלא מתי. חוגג, וזה ברור, ייתקל בסירוב מקיר לקיר בקרב השחקנים, שלא מוכנים לוותר על שקל, והוא גם לא יוכל לעשות הרבה. אבל עצם העובדה שבמקום לעסוק בכדורגל שיחת היום במהלך המחנה תהיה הניסיון של הבוס שוב לגעת לאנשים בתלוש המשכורת תהרוס את כל הפוקוס והסטריליות של קבוצה מקצוענית שטסה למרכז אירופה כדי להתכונן לעונה. השמועות שחוגג מתכנן לפנות לחלק מהשחקנים בבקשה לקצץ הן בכלל סיפור כי מה שיקרה בסיטאוציה כזאת זה חדר הלבשה מפורד. אלה שרוצים לקצץ להם יעמדו מצד אחד, אלה ש'חסינים' בצד השני. טוב לא ייצא מזה, פרט אולי לכך שכל השחקנים כולם יהפכו ליחידה אחת, אגרוף קמוץ מול הבוס שלהם, ולכו תדעו, אולי זה מה שיחבר את בית"ר בואכה תחילת עונת המשחקים 2021-2020.
בינתיים עושה רושם שבית"ר עשתה עיסקה לא רעה בכלל עם המינוי של ארווין קומאן. ההולנדי לא מסתכל על השעון במהלך אימון והזמן שהשחקנים נמצאים על הדשא יכול לקחת לפעמיים שעתיים ויותר. השבוע למשל, עד שקומאן, שהשחקנים כבר הבינו שהם מחויבים לקרוא לו 'קואץ'', לא וידא שהשחקנים שלו עשו את התרגילים כמו שצריך, הוא לא נתן להם לרדת מכר הדשא. ההולנדי עומד ומסביר כל תרגיל, עוצר את האימון גם מאה פעם עד שהמסר מחלחל. אין לדעת אם ההולנדי יהיה סיפור הצלחה מסחרר, כישלון מהדהד או משהו באמצע, אבל דבר אחד בטוח: בית"ר תשחק כמו שהוא רוצה ודורש, אחרת שחקנים פה יעופו על טיל אחד אחרי השני. המציאות המעוותת שבה דראפיץ' וברדה נמנעו מעימותים כדי שלא לשפוך את התינוק עם המים נגמרה. קומאן הוא מספר 1 בהיררכיה בבית וגן, עכשיו צריך לקוות בשבילו ובשביל בית"ר שזה יהיה מלווה גם בהצלחה מקצועית, כי כדורגלנים, אתם יודעים, הם כמו סטייק, הם רק מחכים לרגע שאפשר יהיה להתהפך על המאמן בשביל שיהיה להם אליבי.

מאוהב בכדור

יום חמישי שעבר. ארווין קומאן מנהל שיחת זום עם אדווי ג'סי, קשר כנף הולנדי שמאמן בית"ר מכיר מצוין. "אין לי מה לחפש בישראל", אומר השחקן למאמן, שמנסה לשכנע אותו להגיע לבית וגן. "הגיע הזמן שבגיל 30 תפסיק להיות הבטחה ותתחיל לקיים, ואצלי תקבל את המפתחות ואת השקט הנפשי כדי לעשות את זה", אומר קומאן. ג'סי מנסה להקניט את קומאן. "אין לכם כסף בשבילי", הוא אומר. קומאן עונה: "אני יודע את המספרים. 200 אלף יורו נטו לעונה. זה מה שאתה רוצה וזה מה שתקבל". ג'סי מגיב: "220 אלף". קומאן מבקש שחוגג יאשר את החריגה של עשרת האחוזים שנולדה פתאום. בעל הבית של בית"ר נותן אור ירוק. ג'סי והסוכן שלו מרימים עם קומאן (דרך מסך המחשב) לחיים עם בקבוק של מים מינרליים.
מצד אחד, אין שום סיכוי שג'סי היה מגיע לבית"ר לפני כמה שנים כי הוא מחוזר במקומות הרבה יותר נחשבים. מצד שני, השבוע אמר לנו אמיל ולב, שמכיר אותו מצסק"א סופיה, את הדברים האלה: "ג'סי לא יודע לשחרר את הכדור. הוא אוהב להחזיק אותו עד שאפשר לצאת מן הדעת. הוא לא גולר. הוא יעשה חריש בצד ימין, הוא יביך הגנות וייתן כדורי רוחב, אבל הוא והרשת לא חברים. פשוט אין לו את זה מול השער".
בית"ר לקחה סיכון עצום עם ג'סי כי הוא בדיוק הטייפ קאסט של שחקנים שהתעייפנו מהם, כמו שועה, עטר ושאר אסכולת ראובן עובד לדורותיה, כאלה שקיבלו ים של כישרון אבל לא פחות הרס עצמי. הוא הספיק להיות מושעה מאוסלנד הנורבגית (מסיבות שנשארו חסויות עד היום), הניף אצבע משולשת לאוהדים שלו שקראו לעברו קריאות גזעניות והושעה, ובצסק"א סופיה יצא לבלות עד אמצע הלילה אחרי תוצאת תיקו מאכזבת. הוא מתאים לדי־אן־איי השכונתי והסוציו־אקונומי של בית"ר כי הוא משחק בסגנון ברזילאי ומנסה לקבע את התדמית של זה שבא ליהנות ולספק שואו במגרש. בצד זה, הוא בדיוק מסוג השחקנים שחוגג אמר עליהם במסיבת עיתונאים בחודש מרץ שהוא "נפל בשבי הדריבל". לסיכום: הרבה צעקות של דיו דיו יהיו השנה במשחקי בית"ר כשג'סי יקבל את הכדור, אבל תבנו על מספרים ותתפללו שלא יישרף לו הפיוז. אחרי צירופו של ג'סי בית"ר במשא ומתן עם הבלם הספרדי אלכסנדר פרס (29) ששיחק בלוגרונייס מהליגה השניה בספרד. פרס, בוחן הצעות מליגות גדולות יותר לפני שישיב לבית"ר בחיוב או בשלילה. אחרי צירופו של הבלם תנסה בית"ר לצרף גם חלוץ זר. פלייטר האסלביינק צפוי להיות מושאל לקבוצה אחרת.

הנוער האובד

לפני יותר מחודש הגיעה קבוצת נערים ב' פנינת המחלקה לגמר הגביע מול מכבי חיפה. את הספסל הירוק עיטרו שבעה אנשי צוות, שכללו מאמן, עוזר, אנליסט ועוד כמה אנשי מקצוע. זה של בית"ר אויש רק בידי המאמן חיים בן דוד.
לא צריך להיות גאון כדי לדעת שבית"ר רחוקה שנות אור ממחלקות הנוער של חיפה, מכבי תל אביב ומכבי פתח תקווה. הבעיה היא שבזמן האחרון אנחנו הולכים רק אחורה. שכרם של רוב מאמני המחלקה קוצץ וזה מעורר מרמור רב. ילדים בתוך ירושלים כבר לא מתייחסים לבית"ר כאל חלום ופונים יותר ויותר להפועל ולנורדיה, יש צמצום נרחב באנשי צוות, שחקנים לא מגיעים כרכש מבחוץ, ואפילו פנימיית המחוננים, שאמורה להתאכסן בבית חדש בפנימיית עין כרמית, תקוצץ מ־15 נבחרים לפחות בחצי.
הלב כואב, כי בית"ר עמוסה בפוטנציאל אדיר ומשום שחוגג הבטיח כשהגיע לפני שלוש שנים שהוא בא ליצור כאן תשתית ועתיד ורוד. אז נכון, הקבוצה הבוגרת ראשונה בסדר העדיפויות, אבל בהיעדר השקעה מחלקת הנוער משלמת מחיר כבד לאורך זמן. בית"ר, הקבוצה הפופולרית בעיר ואחת האהודות במדינה, כבר לא אטרקטיבית לילדים שרוצים לעשות קריירה. בינתיים מאמנים, לפחות חלק מהם, מחכים שחרב הקיצוץ שחוגג הניף תעודן. חלק נכבד מהם מרגישים מחויבות עזה למנהל המקצועי יוסי מזרחי אז הם מקבלים את רוע הגזירה, אחרים מחפשים את הדרך החוצה. הסיפור הזה כרגע מתבשל על אש גבוהה, אבל אל תתפלאו אם בעוד זמן לא רב מחלקת הנוער, שהוזנחה במשך שנים, תהיה במצב גרוע יותר מזה שבו היתה בעבר.
"המאמנים, הילדים וההורים כנראה אוהבים את בית"ר יותר מאשר הבעלים", אמר גורם במחלקה השבוע. "אנשים מקריבים את הפרנסה שלהם כדי להמשיך להיות חלק מהמועדון ובגלל הכבוד שהם רוחשים ליוסי מזרחי, אבל לאורך זמן אנחנו לא רק נראה את הגב של מועדונים אחרים בארץ אלא גם נפסיד את הילדים להפועל ולנורדיה".
עדכון אחרון: מילה טובה למשה חוגג על כך שאחרי שפנו אליו אוהדים ואנשי תקשורת בבקשה שיבטל משחק אימון מול פאקסי ההונגרית, שהיה אמור להתקיים בשבת הקרובה שלוש שעות לפני כניסת צום תשעה באב, חוגג התייעץ עם הרב שלו, ביטל את המשחק ושינה את מועדו למשחק מול רוסטוב היום. חוגג כתב בטוויטר: "בית"ר לא תשחק בערב תשעה באב. תודה למי שהעיר את תשומת ליבי". שאפו. החוזה עם ברצלונה שאמורה להגיע לארץ ב־4 באוגוסט למשחק מול בית"ר עדיין לא נחתם אבל בבית וגן אופטימיים שהכל יבוא על מקומו בשלום.