2 צפייה בגלריה
חוגג. למד שיעור חשוב. צילום: עוז מועלם
חוגג. למד שיעור חשוב. צילום: עוז מועלם
חוגג. למד שיעור חשוב. צילום: עוז מועלם
משה חוגג כבר מסכם את העונה בשיחות סגורות שהוא מנהל עם חוג מצומצם של מקורבים. לבעל הבית של בית"ר יש בטן מלאה על השחקנים שלו. "עם כל הכבוד לאחריות של המאמן, הם לא יכולים להיראות ככה", הוא תוקף. "אחרי מה שהם הציגו השנה זו תהיה חוצפה מצידם לבקש שדרוג, ומי שיבוא ויגיד לי שהוא רוצה העלאה, במקום אני שולח אותו הביתה. הכדורגל פה לא ברמה של אנגליה או ספרד, אז הגיע הזמן לעצור את הטירוף ברמות השכר האלה".
חוגג גם הבהיר למי ששאל אותו שהיה שמח לתגמל את שחקניו ביד נדיבה אם היו משיגים כרטיס לאירופה או משדרגים לו את ההכנסות אפילו בדמות כניסה לפלייאוף העליון, שהיתה מביאה איתה מענק מיקום ומכירת כרטיסים. "מי שהספיק להכיר אותי יודע שאני לארג'", אמר הבוס, "אבל אף אחד פה לא נתן לי סיבה לפנק אותו באיזה בונוס, אולי להפך". אגב, חוגג גם מאוכזב מאוד מההיענות של אוהדי בית"ר, שכן בכל העונה הנוכחית בית"ר לא הצליחה אפילו במשחק אחד למלא את טדי ביותר מ־20 אלף איש, וגם זה בסיוע אוהדי הקבוצה היריבה.
הדברים האלה, שמוצדקים לחלוטין ויוצאים מליבו של בעל הבית, הם אלה שיעצבו את פניה של בית"ר בעונה הבאה. בשיחה בין חוגג לאלי טביב שבה סוכמה מכירת בית"ר לידיו של איש ההייטק מאיש הטקסטיל ממיאמי, הציע טביב לחוגג רק דבר אחד קטן: "אל תיתן לשחקנים ולמאמנים לסנוור אותך. תמיד תבדוק איפה נמצא הקאץ' ותעמיד עלות מול תועלת בלי להתייחס אם מדובר בשם מפוצץ".
במידה רבה מאוד, שחקני בית"ר, בעצם הכישלון המהדהד שלהם העונה, גזרו את גורל המועדון לשנים הבאות, מהטעם הפשוט: אם חוגג היה מרגיש בעונתו הראשונה בכדורגל שיש תמורה בעד האגרה הוא היה ממשיך להשקיע ולמנף את בית"ר. מכיוון ששחקני בית"ר הוכיחו לו (סליחה על הביטוי, אבל חוגג בעצמו משתמש בו) שהוא פראייר, שניתן היה לעשות עליו סיבוב ושכל הכדורגל הישראלי בסופו של יום הוא 'ישראבלוף' אחד גדול, אז חוגג מרים הנדברקס בקיץ הקרוב.
אנחנו לא בפתחו של כאוס כמו זה שהיה בקיץ שעבר בימי טביב. המועדון ימשיך ליהנות מהנחת תשתיות בהרבה כסף, מכל התנאים הנלווים כדי שלשחקנים יהיו כל הכלים כדי להצליח, מארוחות בוקר דרך יועץ מנטלי וכדומה, אבל כשהם יישבו מול חוגג ויגישו לו הצעה כספית הבוס צפוי לייבש אותם. למזלם של רוב השחקנים, לרובם יש חוזה קיים וחוגג לא ייגע בו כי הוא ג'נטלמן שנצמד לחוקים, אבל שחקני בית"ר נתנו לו את כל הסיבות שבעולם להשתמש בשיטות של יעקב שחר עם שחקנים מנודים, שיורדים להתאמן עם הנוער כדי שיוותרו על חוזי עתק, או בשיטות של מאיר פניג'ל, שדרש לקצץ בשכר, לקבע את שער הדולר על ערך נמוך משערו היציג ולשלוח שחקנים להתאמן עם הנוער. חוגג אינו אדם כזה, הוא לא שם, אבל על דבר אחד הוא יעמוד על רגליו האחוריות: הסנקציה שמגיעה לשחקני בית"ר על עונה מזעזעת. הסנקציה הזו היא 'עבדתם עלי פעם אחת, עכשיו הבנתי מה אתם שווים, ואם זה לא מתאים לכם תבקשו ממאיר הרוש שיפתח לכם את השער החשמלי בבית וגן'. מצד שני, גורם בכיר בבמועדון האיר את עינינו שלחוגג יש חלק נכבד בכישלון של העונה.
"חוגג החליף דיסקט", אומר גורם המקורב לבעל הבית. "הוא ילך השנה על שחקנים רעבים, ינהל משאים ומתנים קשוחים, כשדווקא בגזרת הזרים, כשהוא יהיה משוכנע שמדובר בשוברי שוויון הוא יפתח את הכיס". כמו כן בסביבתו של חוגג אומרים שהשנה הוא ייתן פחות קרדיט לאנשים שמייעצים לו מה לעשות ובמילים בוטות 'משחקים בכסף שלו'. "ניצלו את חוסר ההבנה שלו ואת הקרדיט שהוא נתן לאנשים, אבל הסיפור הזה נגמר. מעכשיו יהיה הרבה יותר קשה לערבב אותו. עיסקאות שאנשים ציירו לו ככאלה שיובילו את בית"ר לצמרת הגבוהה ייבחנו מעתה בזכוכית מגדלת. חוגג הבין בדרך הקשה את הלונה פארק של הכדורגל הישראלי, שמלא באינטרסנטים. הסיפור הזה נגמר, הוא נכווה ברותחין ומעתה ייזהר בצוננין".
אגב, אין מה להתרגש מהעיכוב של שבוע וחצי במשכורות אנשי בית"ר ושחקניה, כי מדובר בעניין בירוקרטי מה גם שהשכר שולם שלשום. השבוע נזכרו בבית"ר שאצל אלי טביב השכר שהיה משולם ב־10 בכל חודש הגיע ב־28 בכל חודש בתירוץ של העברות כספים בין בנקים מחו"ל. "אצל טביב זה נוהל קבוע, אז אם זה מקרה חד־פעמי אצל חוגג, קטן עלינו", אמר גורם בבית"ר.
סוגיית המאמן
חוגג קיבל החלטה אסטרטגית לבנות את בית"ר העונה, לפחות את רוב הסגל, ללא מאמן, כפי שנהוג באירופה שמועדון מקיים מדיניות ומאמן שמתמנה מקבל לידיו סגל מוכן ב־80-70 אחוז. בית"ר די במבוי סתום בסוגיית האיש שעל הקווים. האופציות הישראליות היחידות שריאליות כרגע הן רוני לוי, ניסו אביטן, ואולי ברק בכר, אם באר שבע תוותר עליו, שכן יש לו חוזה עד 2020. חוגג אינו מתלהב מלוי, אולי בגלל שהוא דעתן וקשוח, ומשוכנע שאביטן עדיין לא מספיק בשל לקבוצה כמו בית"ר. בנוגע למאמן זר, חוגג עדיין לא מצא מישהו שעונה להגדרה של האיש הנכון במקום הנכון. ההתלבטות כאן גדולה. מצד אחד, בעל הבית יסכים לפתוח את הכיס על חשבון דברים אחרים כדי להשקיע סכום נכבד במאמן זר ומוכח. מצד שני גם לעניין הזה יש גבולות גזרה ושם ספציפי עדיין אין.
בבית"ר נמנעים מלהעלות הילוך בנושא המאמן בגלל מצבו הרפואי של ניר קלינגר. זה לא חברי ולא אתי, לדעתם, ועל כך מגיעה לאנשים בבית וגן מלוא ההערכה. אם בזמן שהוא מתאושש ומנסה להבריא אחרי הטראומה הרפואית קלינגר יקרא או ישמע שחוגג ואנשיו המליכו תחתיו יורש זה בטח יכול רק להזיק לו, והדבר האחרון שחוגג, אוחנה ומוני ברוש רוצים זה להיות שותפים לגרימת נזק לקלינגר.
זה לא משנה את העובדה שעל פי לא מעט גורמים במועדון הרומן בין קלינגר לבית וגן כנראה נגמר. הם טוענים שהניסיון של מישהו להפוך את קלינגר לחלק מרשימת המועמדים נובע מהרצון לשמור על כבודו או לפחות לתת את התחושה שכל זמן שלא ירד המסך על עונת המשחקים הנוכחית באופן רשמי קלינגר, גם ממיטת חוליו, הוא עדיין מאמן בית"ר.
נחמת עניים
כל מי שעוסק ביום־יום בבית וגן, הנהלה ושחקנים, מבין שהעונה הזו היא היסטוריה, זיכרון רע שעדיף שיסתיים כמה שיותר מהר. אך כל העוסקים במלאכה סימנו מטרה אחת ברורה, יוקרתית, עמוסה בשמחה לאיד, והיא להיות במחזור הבא שלאחר הפגרה אלה שחתומים על תקיעת המסמר האחרון בארון של בני סכנין. לרשום על שמה של בית"ר מודל 2019/2018 שהיא זו שקבעה את ירידת הליגה של הקבוצה של המגזר. זו נחמת עניים, שלא לומר נחמת שוטים, בדיוק כמו אוהדי בית"ר שהרימו על הכתפיים את שייע פייגנבוים בעונת 72/3, כשהפועל תל אביב ניצחה בימק"א והורידה את הפועל ירושלים מהמקום השני לשלישי.
אבל בצד המטרה ה'נשגבת' הזו של הורדת סכנין לליגה הלאומית יש גם פרנויה לא קטנה והיא שבמחזור הבא סכנין תיקח בטדי שלוש נקודות, תוריד את הפער של בית"ר מהמקומות שמובילים ללאומית לחמש נקודות ואז צפויות לנו דפיקות לב מואצות בחמשת המחזורים שנותרו עד לסיום העונה. זה נכון במיוחד כשבית"ר נראית קבוצה חיוורת, חסרת ביטחון ועם מאמן זמני על הקווים. אם התסריט הזה נשמע לכם מופרך מדי, דעו לכם שהוא בהחלט מופיע בסיוטים של משה חוגג. הוא כבר למד בעונה הזו שבכדורגל כמו באומנות אין דבר כזה שאין דבר כזה. זו נבואת זעם לא ממש ריאלית אבל היא קיימת. ראו הוזהרתם.
מבחן בוזגלו
לקראת סוף החודש אמורים בבית"ר לשבת עם מאור בוזגלו לגבי המשך דרכו. המספרים ברורים: בוזגלו מרוויח בבית"ר 230 אלף דולר בעונה. חוגג יציע לו באזור ה־200 אלף.
2 צפייה בגלריה
מאור בוזגלו. צילום: אורן אהרוני
מאור בוזגלו. צילום: אורן אהרוני
מאור בוזגלו. צילום: אורן אהרוני
זו הצעה סופר נדיבה על שחקן שאין לו ביקוש בשוק, בטח לא מהקבוצות הגדולות, ודאי שלא בסכומים האלה. באופן טבעי, בוזגלו יחד עם אביו יעקב, צריכים לחטוף הצעה כזו בשתי ידיים. אבל מי שניהל משא ומתן עם יעקב בוזגלו יודע שזה צפוי להיות סיפור לא קל בכלל. בבית"ר חוזים שהוא יפציץ מחירים.
חוגג אינו מתכוון למצמץ והסכום שהוא מציע, שנדיב ממילא, לא יעלה בסנט. עכשיו יש שאלה אחת על הפרק: אם מאור יודיע לאבא שלו שהוא מרוצה מההצעה ונשאר בבית"ר או שיעקב יודיע למאור שייתן לו לנהל את העניין בכוחות עצמו. בכל מקרה משעמם זה לא יהיה.
עניינים נוספים: אור זהבי חתם בסוף השבוע שעבר על חוזה בבית"ר לארבע שנים באמצעות סוכנו איתן מזרחי; אנתוני וארן מצוי במשא ומתן מתקדם עם בית"ר על חוזה ארוך טווח לשנתיים או שלוש שנים.
עניין אחרון לסיום: בית"ר הקימה בית ספר לכדורגל ושת"פ עם בית ספר לכדורגל, ביישוב עוטף עזה.