ביום שלישי האחרון ננעלה רשמית עונת הכדורגל 2021/22 עם סיום גמר גביע המדינה, שנערך כאן אצלנו באצטדיון טדי. נכון, הקבוצות הירושלמיות לא היו חלק מחגיגת הכדורגל הגדולה שהיתה בבירה, עם למעלה מ־30,000 צופים ירוקים ואדומים, אבל מי שלקחו חלק מרכזי בגמר וייצגו את ירושלים נאמנה היו עיריית ירושלים והחברה העירונית 'אריאל', שהרימו את האירוע המושקע ביחד עם ההתאחדות לכדורגל.
2 צפייה בגלריה
 מנחם. "קרית הספורט תהפוך לאחד המקומות המבוקשים בעיר"
 מנחם. "קרית הספורט תהפוך לאחד המקומות המבוקשים בעיר"
מנחם. "קרית הספורט תהפוך לאחד המקומות המבוקשים בעיר"
(צילום: יח"צ־ אריאל)

עבור אורי מנחם (60), מנכ"ל אריאל, שסגר לאחרונה שנתיים בתפקיד, גמר גביע המדינה האחרון היה עוד אחד מרגעי השיא של השנה החולפת. אנשי ההתאחדות לכדורגל, שעברו גמר או שניים בחיים, לא הספיקו להעריף מחמאות גדולות לעירייה, להנהלת 'אריאל' ועובדיה על העבודה המקצועית המושלמת שליוותה את הגמר, החל משלבי ההכנה המוקדמים של האירוע ועד אחרי ההנפה של שחקני באר שבע ופיזור הקהל הביתה. זאת מבלי לדבר על אצטדיון טדי, שהיה מצוחצח ביסודיות עם כר דשא ברמה אירופאית לכל דבר, בהובלתו של ברק ג'ורג'י מנהל האצטדיון.
מנחם, נשוי למיכל (לזוג שלושה ילדים), עבר כברת דרך מקצועית ארוכה עד שנחת בחברת 'אריאל'. הוא החל את דרכו כמורה לחינוך גופני בוגר מכון וינגייט, טיפס בשרשרת הניהול עד שהפך למנהל אגף הספורט בעיריית ירושלים (תפקיד שבו כיהן כ־10 שנים), ומשם המשיך לעוד מספר תפקידי ניהול בכירים, ובהם מנכ"ל משחקי המכבייה ה־20 ומנכ"ל מינהלת חגיגות ה־70 של ישראל (עם חברת 'טרגט מרקט'). כמו כן הוא היה בעבר בעל חברה לייעוץ לעיריות, מועצות וחברות בתחום הפקת האירועים ומתקני ספורט.
חברה 'אריאל', מהחברות העירוניות המובילות בארץ, מנהלת ומפעילה את מתקני הספורט הגדולים של ירושלים מזה שנים, ובהם אצטדיון טדי והיכל הפיס הארנה וכן את בריכת הסולטן וחלק ממתחם התחנה. מעבר לאירוח אירועי ומשחקי הספורט החברה גם מפיקה ומארחת לאורך השנה הפקות בין־לאומיות, אירועי תרבות, ומופעים.

בירת הספורט

נתחיל ברשותך מכך שהקבוצות הירושלמיות לא יוכלו לפתוח את העונה בטדי בגלל אירוח טקס המכבייה. "בכל מקום בעולם מתקני הספורט הגדולים נבנים כרב־תכליתיים, כלומר נותנים מענה למגוון רחב של תחומי פעילות. אצטדיון טדי נבנה בראש ובראשונה כאצטדיון לאירוח משחקי כדורגל לקבוצות הירושלמיות ומשחקים בין־לאומיים. עם זאת, הוא משמש גם לקיום אירועים גדולים של כ־30 אלף איש, דוגמת טקס הפתיחה של המכבייה, אירוע הספורט השלישי בגודלו בעולם, שיתקיים בחודש יולי הקרוב. ירושלים כבירת ישראל צריכה וחייבת לארח באופן קבוע את אירועי הספורט המרכזיים של המדינה. האירועים הללו מביאים הרבה כבוד, יוקרה, קהל וצבע לעיר ותורמים לביסוס מעמדה של ירושלים כבירת הספורט של ישראל".
ועדיין, בית"ר והפועל ייפגעו. "יש השלכות. לאחר טקס הפתיחה של המכבייה נצטרך לשקם את כר הדשא בטדי על מנת להחזירו למצב שבו היה לפני האירוע. השיקום לוקח זמן. אנו נמצאים בתיאום מלא בנושא מול הקבוצות הירושלמיות, שקיבלו על כך הודעה מראש, והכל נעשה בשיתוף פעולה. אנחנו עושים כל שביכולתנו לצמצם את לוחות הזמנים כדי שהקבוצות יחזרו לשחק בטדי מהר ככל הניתן. ההצלחה של הקבוצות הירושלמיות חשובה מאוד לעיר. העירייה וחברת 'אריאל' מעמידות לרשותן את מתקני הספורט הטובים ביותר, ואנו רואים שכאשר יש הצלחה לקבוצות אז המשחקים מלאי קהל, וזה מוסיף המון עניין וכבוד לעיר".
2 צפייה בגלריה
בית"ר והפועל. "הכל מתנהל בשיתוף פעולה עם הקבוצות"
בית"ר והפועל. "הכל מתנהל בשיתוף פעולה עם הקבוצות"
בית"ר והפועל. "הכל מתנהל בשיתוף פעולה עם הקבוצות"
(צילום: אלכס קולומויסקי)

ספר בבקשה על מתיחת הפנים שאמור לעבור אצטדיון טדי. "על מנת להתאים את אצטדיון טדי שנבנה בסוף שנות ה־80 לסטנדרטים הנדרשים , האצטדיון עובר שיפורים ושיפוצים כל הזמן. רק לאחרונה בוצע קירוי ליציע הדרומי, הוחלפה מערכת ההגברה, נבנו 8 תאי כבוד ביציע המערבי ושופצו מחדש קומת התפעול וחדרי השליטה והבקרה. במסגרת השיפוץ רחב ההיקף המתוכנן בטדי, שמקודם בשיתוף עיריית ירושלים, משרד התרבות והספורט ומפעל הפיס, ישודרגו משמעותית קומת ה־VIP, חדרי ההלבשה ומנהרת השחקנים, תותקן מערכת תאורת לד חכמה שתאיר את כר הדשא, יוחלפו הכיסאות ביציע הצפוני ויבוצע שדרוג תשתיות. שדרוגים אלה נחוצים להפיכתו של טדי למתקן חדשני ומתקדם, שיכול לארח אירועים בין־לאומיים, ובכלל זה את משחקי נבחרת ישראל ומשחקים בשלב הבתים של ליגת האלופות והליגה האירופאית.
"מעבר לכך, 'אריאל' מקדמת פיתוח עסקי רחב היקף בקרית הספורט של ירושלים. אנו מקימים מרכזי מסחר, בילוי ופנאי באצטדיון טדי ובהיכל הפיס ארנה לטובת באי קרית הספורט ותושבי העיר. בתוך כשנה תוקם השדרה המסחרית בטדי ובארנה, שתהווה בשורה אמיתית לחובבי הכדורגל והכדורסל ולתושבי ירושלים, שייהנו מברים, מסעדות, חנויות ספורט וחנויות מרצ'נדייז של קבוצות הספורט. ובכלל, עם הגעת הקו הירוק של הרכבת הקלה בשלוחת מלחה החוצה את קרית הספורט יהפוך האזור לאחד המבוקשים ביותר בבירה".
"חשוב לי להדגיש", אומר מנחם, "שהפעילות הענפה שלנו היא פועל יוצא של שיתוף הפעולה והרוח הגבית שמעניקים לנו ראש העירייה משה ליאון, מנכ"ל העירייה איציק לארי, סגן ראש העירייה עו"ד אלישע פלג, ראשת מינהל תרבות, פנאי וספורט אריאלה רג'ואן, הנהלת העירייה ומנהלי אגפי העירייה השונים, שמהווים חלק בלתי נפרד מהעשייה היומיומית של אריאל לאורך כל השנה"

עובדים מסביב לשעון

בהיכל הפיס ארנה המצב פשוט יותר בשילוב בין משחקי כדורסל לקיום אירועי תרבות ומופעים באותו מתחם? "בהיכל הפיס ארנה מתקיימים לצד המשחקים של הפועל ירושלים בכדורסל עשרות אירועי תרבות, אירועי במה, תערוכות, אירועי ספורט, החלקה על הקרח ועוד. נכון שבארנה אין את הבעיה של שיקום הדשא לאחר קיום אירוע, אבל כאן בגלל תכיפות האירועים ולוחות הזמנים הצפופים בין האירועים למשחקים נדרשים תכנון מדויק ועבודה סביב השעון, בעיקר של צוותי התפעול והאחזקה של המתקנים, כדי להיערך בצורה הטובה ביותר לכל אירוע.
"אתן לך דוגמה כדי להמחיש את העניין", אומר מנחם. "במרץ האחרון אירחנו בארנה את ה'סופר אנדורו' אליפות העולם באופני שטח באולמות סגורים שהתקיימה לראשונה בישראל. הכנת האירוע הצריכה מספר רב של ימי הקמה של בניית מסלול מכשולים, הכולל סלעים צמיגי ענק ,וכמויות מפלצתיות של חול. עבודות ההקמה החלו מיד עם תום משחק הכדורסל של הפועל, כאשר האירוע עצמו התקיים ביום חמישי והסתיים לקראת חצות. ביום שני שלאחר מכן היה משחק נוסף של הפועל, כך שנאלצנו לפנות את המשטח מיד עם תום אירוע האנדורו ובתוך פחות מיומיים להעמיד את הארנה נקייה ומוכנה למשחק הכדורסל. מיד בתום המשחק התחלנו לפרק את הפרקט פעם נוספת הפעם לטובת אירוע רובוטיקה שהתקיים שלושה ימים לאחר מכן, יום לאחר תחרות הרובוטיקה התקיימה בארנה מסיבת נוער בהשתתפות מאות בני נוער ושלושה ימים לאחר מכן התקיים כנס התוועדות של חסידות גור בהשתתפות כ-11,000 איש ושוב לאחר מכן כנס רובוטיקה. והנה לך שלושה שבועות של עבודה מסביב לשעון. חשוב לציין כאן את ההון האנושי שיש ב'אריאל' שהוא הנכס האמיתי של החברה. העשייה וההצלחה של אריאל נזקפת בראש ובראשונה לכלל עובדי החברה, הפועלים במקצועיות וביסודיות רבה עם המון השקעה ומסירות".
טקס הפתיחה של המכביה ה-21 ייערך בקיץ בטדי , עבורך זו סוג של סגירת מעגל אחרי ששמשת כמנכ"ל המכביה הקודמת? "אני בהחלט מרגיש קרוב ומחובר למכביה והייתה לי הזכות להיות שותף בניהול המכביה ה-20. זו הפקה מטורפת ואני מאוד שמח שגם הפעם היא מגיעה לירושלים לאחר דחייה בת שנה בגלל הקורונה. זהו אירוע חשוב ועוצמתי של יהודים מ-80 מדינות מכל רחבי העולם שמגיעים להצדיע, לחבק ולחזק את מדינת ישראל וירושלים. חשוב לציין ש-5% מכלל משתתפי המכביה, מקהילות העולם, עושים עלייה לישראל וזה כבר הצלחה כבירה לאירוע. אנו מודים להנהלת מכבי העולמית וליו"ר התנועה אמיר פלד על ההחלטה לקיים את אירוע הפתיחה בבירת ישראל. זוהי אמירה ערכית חשובה ונכונה ואני יודע שהיא זוכה לתמיכה של כלל ראשי המשלחות המגיעות למכביה. עיריית ירושלים וחברת אריאל עושים הכול בכדי להפוך את האירוע לחוויה בלתי נשכחת לכלל המשתפים".
מעבר לניהול מתקני הספורט אריאל מפתחת גם את תחום התרבות והמופעים בעיר. "מלבד אירוח טקס הפתיחה של משחקי המכביה ה-21 נארח גם את משחקי ההוקי קרח של המכביה בהיכל הפיס ארנה. לאחר המשחקים יהפוך המשטח לזירת החלקה על הקרח לטובת תושבי העיר והבאים בשעריה לאורך כל הקיץ. בנוסף, במסגרת שיתופי הפעולה של חברת אריאל עם מוסדות תרבות מרכזיים בירושלים, נקיים בשיתוף עיריית ירושלים, מוזיאון ישראל והזאפה, סדרה של חמישה מופעים מושקעים של מיטב האומנים שיתקיימו בגן הפסלים במוזיאון. מיזם משותף נוסף שלנו יביא לגן הבוטני תערוכת דינוזאורים מקסימה לכל המשפחה. בבריכת הסולטן יתקיימו למעלה מ-30 אירועי במה עם מיטב האומנים של ישראל וכן יתקיימו שתי הופעות של הזמר הטורקי הנודע איברהים טטליסיס. וכמובן יריד חוצות היוצר, יריד התרבות הגדול בישראל המשלב בין אומנות, קולינריה ומוזיקה אליו מגיעים מדי שנה כ-100 אלף מבקרים. כך שבהחלט יש למה לצפות".