לפני שנה וחצי התלבטה הנהלת הפועל לגבי זהות מחליפו של עודד קטש. על הפרק היו שניים שהגיעו לישורת האחרונה: דאיניוס אדומייטיס הליטאי ואלכסנדר דז'יקיץ' הסרבי. בארנה, כידוע, בחרו בליטאי, בחירה שהתבררה בדיעבד כנפילה על האף. לפני מספר שבועות שוב היו להפועל שני שמות על השולחן: זה של יותם הלפרין, שהוא בגדר קונצנזוס, ושוב דז'יקיץ'. פחות או יותר ברגע שגיא הראל ושות' הבינו שהלפרין לא מעוניין להישאר על הקווים ושהוא יעשה את זה רק אם המערכת תהיה במצוקה לגבי הפרסונה המקצועית שתוביל אותה, הראל החל בשיחות עם דז'יקיץ'. הסיכום הג'נטלמני בין הלפרין להראל ואייל חומסקי אמר כך: או שהפועל תצליח לשים את ידה על מאמן זר בכיר עם רזומה מרשים או שהלפרין ייאלץ להישאר.
1 צפייה בגלריה
אלכסנדר דזיקיץ'
אלכסנדר דזיקיץ'
אלכסנדר דזיקיץ'
(צילום: מתוך האינסטגרם)

הראל טחן את הטלפון של דז'יקיץ', עד שבמוצאי השבת שעברה יצאה ההודעה הרשמית: "הפועל בנק יהב ירושלים שמחה להודיע על החתמתו של המאמן הסרבי אלכסנדר דז'יקיץ' לשתי העונות הקרובות". הלפרין, בדומה לדייויד בלאט במכבי תל אביב, מונה ליועץ המקצועי של הפועל. בהודעת המועדון נמסר כי: "יותם יעבוד בצמוד עם הצוות המקצועי בראשות המאמן דז'יקיץ'. בשונה מתפקיד המנהל המקצועי, שכלל עיסוק בנושאים טכניים, היועץ המקצועי יעסוק בהיבטים מקצועיים בלבד, יפקח בין היתר על מחלקת הסקאוט וישמש חוליה מקשרת חשובה בין השחקנים, הצוות המקצועי וההנהלה".

סדנה לעצבים

דז'יקיץ' בן ה־51 אימן בעונה החולפת את בודוצ'נוסט ואיתה זכה בדאבל של הליגה המונטנגרית. הוא נחשב לאחד המאמנים הסרבים המוערכים והמעוטרים ביותר בשנים האחרונות, עם רשימה ארוכה של הישגים ותארים: אלוף הליגה האדריאטית ב־2018, 4 פעמים אלוף הליגה הסלובנית, 3 פעמים מחזיק הגביע הסלובני, 3 פעמים אלוף הסופר־קאפ הסלובני, פעמיים מחזיק הגביע המונטנגרי ואלוף גביע היורוצ'אלנג של פיב"א ב־2011.
את ההישג הבולט ביותר שלו רשם דז'יקיץ' ב־2018, כאשר זכה עם בודוצ'נוסט באליפות הליגה האדריאטית, אחרי ניצחון בסדרת הגמר על הכוכב האדום, והוביל את המועדון להופעה נדירה ביורוליג, שם אף רשם 15 הופעות בעונת 19/18.
דז'יקיץ' אמר לאחר החתימה: "אני שמח ונרגש להצטרף להפועל ירושלים. יש לי זכרונות נהדרים מהארגון ובמיוחד מהאוהדים מהפעם האחרונה שהגעתי לארנה. אני יכול להבטיח שאנחנו נעבוד קשה כקבוצה, עם תשוקה, אומץ ונחישות בדרך להגשמת המטרות המשותפות! נעשה את המיטב כדי להביא את השחקנים שיחלקו את אותה גישה לכדורסל. יאללה הפועל!"
מנכ"ל הפועל ירושלים גיא הראל אמר: "חיפשנו מאמן ברמה גבוהה. ברגע שיצאה ההודעה מבודוצ'נוסט פעלנו באותו רגע ואלכס קיבל טלפון באותו יום. מדובר במאמן שהרקורד שלו מדבר בעד עצמו. אלכס ינק את יסודות הכדורסל שלו גם מהמנטליות הסרבית הקשוחה וגם מהתקופה שלו ב־NBA. הוא מאמן יסודי, מנוסה מאוד, שזכה בתארים לכל אורך הקריירה שלו, וכזה ששחקנים אוהבים לשחק בשבילו. אני בטוח שהחיבור איתו יהיה מוצלח מכל הבחינות. עכשיו הזמן לעבוד".
את דרכו המקצועית החל דז'יקיץ' כעוזר מאמן בפרטיזן בלגרד בגיל 28. ב־2005, לאחר שש שנים בפרטיזן, קיבל מינוי יוקרתי לעוזר מאמן במינסוטה טימברוולבס, כשהוא בן 34 בלבד, ובכך הפך לאירופאי השני בלבד שמקבל מינוי למשרת עוזר מאמן, אחרי איגור קוקושקוב בקליפרס.
לאחר שנתיים תחת המאמן דוויין קייסי במינסוטה חזר דז'יקיץ' לאירופה, תחילה ללובליאנה ולאחר מכן בנובו מסטו, שתיהן סלובניות. בהמשך אימן בריטאס וילנה, מונה למאמן נבחרת מקדוניה, סגר מעגל כמאמן ראשי בפרטיזן והגיע לבודוצ'נוסט, שם זכה להצלחה גדולה בשתי קדנציות, ב־18/17 וכאמור בעונה החולפת. בין לבין מונה למאמנה של אסטודיאנטס הספרדית ב־2019.
בבלגרד, אצל אוהדי פרטיזן, דז'יקיץ' הוא אגדה. הוא גדל במועדון כמאמן והיה שם הרבה לפני עוד במחלקות הנוער כשהעסק עמוס בבעיות כלכליות. הוא בין הבודדים שלא חיפש תירוצים או פתח מילוט כשהספינה עומדת לטבוע אלא ניסה להפיק מהלימון לימונדה, מה שהפך אותו לחביב הקהל. הוא חסיד של כדורסל מהיר וקצבי, עם פיק אנד רול והרבה קליעות לשלוש. הקבוצות שלו בדרך כלל רוקדות על המגרש, ואם ננסה לקבל מושג, אז דז'יקיץ' צפוי לבנות פה תמהיל בסגנון של מה שראינו מהקבוצה של עודד קטש עד שבאה הקורונה והחריבה להפועל את העונה לפני שנתיים ומשהו. יהיה פה שמח, לא רק בגלל הכדורסל, אלא גם בגלל שאנחנו מקבלים מאמן שכולו אש ותמרות עשן עם הטרמפרנט של חומסקי והאטרף של צביקה שרף ופיני גרשון. הלוואי, נאמר זאת כך, שגם ברמת הכדורסל הוא כזה.
דז'יקיץ' ביקש וגם קיבל לפני כמה שנים אישור מיוחד מהיורוליג שלא להופיע למשחקים עם ז'קט ועניבה. ללמדכם עד כמה האיש לא רואה ממטר ולא עושה חשבון.
במקרה אחר אחרי שזכה בגביע המונטנגרי עם בודוצ'נוסט, ונתקל בביקורות קטלניות לאורך כל העונה, הוא ירד ישירות לחדר ההלבשה עם סיום המשחק, כמחאה על היחס שקיבל. הוא תועד רב עם אוהד במהלך שידור משחק בטלביזיה ופנה לאוהדי בודוצ'נוסט ואמר: "
"אני מקווה שהאוהדים ימלאו את האצטדיון הביתי שלנו, אבל שלא יבואו לתיאטרון. אני מצפה שיעודדו וידחפו אותנו, ושיוציאו מהמשקל את היריבים".
בצד זה, אוהדי הפועל יתחברו לגמרי למאמן שאי אפשר לעבוד עליו, שלא מתפשר בהגנה, שלא מהסס לזרוק כוכבים לספסל אם הם מנסים להיות יותר גדולים מהמועדון. שחקנים משחקים בשבילו ומחוברים אליו, אבל באותה נשימה מסוגלים להגיע איתו לפיצוץ, כי דז'יקיץ' לא יודע לעצום עיניים ולהבליג אם מישהו חורג טיפה מהמסגרת. זה עשוי להיות בעוכריו, כי ראינו כבר בכדורסל, תשאלו את אדומייטיס למשל, מה קורה כשחדר ההלבשה מתהפך על המאמן. אלה שבטוח ייהנו ממנו הם העיתונאים, כי מסיבות העיתונאים של דז'יקיץ' צבעוניות וססגוניות. הוא יורה את מה שהוא חושב, בלי פילטרים. זה כולל בין היתר צרחות וקללות בפסקי זמן, ולפעמים גם עימותים עם מאמנים יריבים. אם תרצו, גירסה דומה מאוד לזו של פיני גרשון, זה שמסוגל לשאול, כשמדברים איתו על קרב מוחות עם צביקה שרף, מי זה המוח השני ולנפק פנינים בלי סוף. דז'יקיץ', המכונה דז'ילה, אף עקץ את חברו הטוב דיאן מילוייביץ' (מאמן הפועל היה השושבין בחתונתו של האחרון) ואמר עליו שהוא "עקשן כפרד".
צריך לזכור שמול תקופות נהדרות, כמו למשל בריטאס ב־2012, שאותה הוביל לחצי גמר היורוקאפ, דז'יקיץ' גם התרסק באסטודיאנטס הספרדית, עם ארבעה נצחונות בלבד ב־18 מחזורים.
כאמור, בעונה האחרונה הוביל הסרבי את בודוצ'נוסט לזכייה בדאבל בליגה המונטנגרית. ביורוקאפ הודחה בודוצ'נוסט כבר בשמינית הגמר, ובליגה האדריאטית היא נעצרה בחצי הגמר על ידי פרטיזן.

תוכניות הרכש

הפועל תנסה לצוד במהלך הקיץ ישראלי בכיר או יותר שהם שוברי שוויון ברמה המקומית. עם עוז בלייזר ממכבי תל אביב נוצר כבר קשר ראשוני כך גם עם גבי צ'צישווילי שיצא למחנה קיץ בגולדן סטייט. למי שלא שם לב, אם בעבר הפועל היתה מועדפת על ישראלים בכירים כמו הלפרין, ליאור אליהו ואחרים, הגיע תומר גינת, והתעלם כמעט לגמרי מהאפשרות לנחות בארנה כשהוא מתלבט בין מכבי והפועל תל אביב ובסוף בוחר בקבוצת האם האדומה שלו. זה לא מעט חומר למחשבה. וגם הפלירטוטים של תומר גינת עם מכבי והפועל תל אביב.
דז'יקיץ' יצטרך להכריע בסוגיית ג'יילן אדאמס, שעליו להפועל אין אופציה, וזה תלוי משא ומתן אם המאמן הסרבי בכלל מעוניין בו. מי שאמור להיות סגור הרמטית בהפועל, סולימן בריימו קיבל השבוע הצעה מאד מפתה מהליגה היפנית והוא עשוי להיפרד שוב מהארנה.
איתי שגב הולך ומתרחק מעונה נוספת בהפועל, וייתכן מאוד שכמו שאורן עמיאל הביא איתו כנדוניה את רטין אובאסוהן, כך גם דז'יקיץ' ינחית כאן זר ששיתף איתו פעולה בשנים האחרונות.