לפני 30 שנה קרא דרור קשטן, המאמן האגדי של בית"ר, לאיתן מזרחי והציע לו לבצע הסבה מקצועית מתפקיד הקשר לתפקיד המגן הימני. "אתה תעשה קריירה נהדרת כמגן, אבל אני משאיר את הבחירה בידיים שלך". מזרחי, אז כוכב הנבחרת האולימפית ומי שסומן אז כיורשו של לא פחות מאשר אורי מלמיליאן, סירב בנימוס. הוא רצה להישאר קשר באמצע, איפה שקוצרים את התהילה.
2 צפייה בגלריה
מזרחי ורסטילי, אחראי, ממושמע
מזרחי ורסטילי, אחראי, ממושמע
מזרחי ורסטילי, אחראי, ממושמע
(צילום: באדיבות בית"ר ירושלים )

שלושה עשורים אחרי, ובנו של מזרחי, כסוג של דז'ה וו, ליאון, מי שלאורך כל הקריירה בילדים ובנוער היה קשר נהדר עם רגל שמאל, הוסב בצוק העיתים לתפקיד המגן השמאלי, והוא כיום הבאנקר של יוסי אבוקסיס בעמדה הזו. מה שמדהים כאן הוא שכשאבוקסיס הגיע לבית"ר ונתקל במצוקה בעמדת המגן, הוא קרא אליו את הילד. באספקטים ההתקפיים לא היה צורך כמעט בעבודת לימוד, כי זה היה מובנה אצל מזרחי, שחקן שתמיד שיחק לעומק, היה אמון על הבעיטות החופשיות ובעיטות הקרן בכל קבוצה שבה שיחק והיה מספק בישולים. אלא שבפן ההגנתי אבוקסיס החליט, וזו גדולה של מאמן, שהוא ילמד את ליאון לעשות את תפקיד המגן מהמסד ועד הטפחות.
בתחילת העונה היה מזרחי אמור לשמש כגיבוי לגרגורי מורוזוב ולתת לו פייט על חולצת ההרכב. האכזבה מהיכולת של בן ביטון וההכאה על חטא על השחרור של אבישי כהן יצרו לבית"ר בור בעמדת המגן הימני. למזלו של המועדון, מורוזוב משחק כמגן שמאלי עם רגל ימין, אז המהלך המתבקש היה לתת למזרחי את המשבצת של המגן השמאלי.
חייבים לשים לב לשני דברים עיקריים: ההצבה של מורוזוב כמגן ימני עושה רק טוב לירדן שועה. ההסבר הוא שמורוזוב, בגלל שהרגל החזקה שלו היא ימין, היה לרוב מושך את הגוף לאמצע, מה שלא פעם היה דורך לשועה על האצבעות. כמגן ימני זה כבר לא קורה. העובדות ששועה לא מצטיין בעבודת ההגנה ומזרחי הוא חייל ממושמע שקודם כל דואג לשטח שהוא צריך לכסות מול שחקן הכנף של היריבה שבא מולו גורמות לבית"ר עם הגנה מאוד פריכה להרוויח עוד שחקן ברביעייה האחורית, מזרחי, ששומר על התקפת היריב. מי שראה למשל את הסגירה האלכסונית של מזרחי בדקות הסיום מול מכבי פתח תקווה, שהצילה שער שוויון, מבין בדיוק על מה אנחנו מדברים.
העובדה שבית"ר, כמעט אינסטינקטיבית, רצה קדימה עם המון כלים ומפקירה את החלק האחורי גורמת למזרחי להיות, כשהוא רק בן 21, מבוגר אחראי. במקום להיסחף עם כולם ולרוץ למעלה, לא פעם הוא נשאר מאחור, נותן חיפוי באגף לצמד הבלמים. למי שלא ממש מבין את רזי המשחק זה נראה כאילו הוא מהוסס. למי שיודע מה הדרישות של אבוקסיס, מובן שמזרחי 'מוותר' לפעמים על ההשתתפות שלו במשחק ההתקפה כדי שהעסק לא יהיה מופקר לצרות ולספיגות מיותרות של שערים שעולים בנקודות.

אין כמו בבית


מזרחי גדל, באופן טבעי, בבית שחי ונושם כדורגל. אחיו הגדול חזי משחק בנורדיה, אביו איתן הוא אחד מסמלי המועדון וגם אחראי על כמה שמות שהוא טיפח במו ידיו, כמו עידן ורד, אלי דסה ואחרים. כשליאון היה רק בן שלוש אבא איתן עבד בבית"ר והביא אותו לאימונים של הקטנטנים במתחם. לאט לאט הוא החל להתפתח עד לגיל הנוער. לפני ארבע עונות, במסגרת ההסכם של האחים ניסנוב עם משה חוגג שהעביר את אוראל דגני לבית"ר, התעקש עומר בוקסנבוים, המנהל המקצועי של הנוער בוולפסון, שמזרחי כחלק מהעיסקה יעבור להפועל ת"א. כבר אז, גם לאנשים בהפועל ת"א וגם לאנשים בבית וגן היה ברור שזה עניין של זמן עד שמזרחי יחזור הביתה. ככה זה כשאבא שלך הוא חלק מההיסטוריה של המועדון וכל בני המשפחה של מזרחי תושבי קבע ביציע המזרחי.

בשתי ידיים


אנשי מקצוע שעוקבים אחרי מזרחי, שגם הפך למגן השמאלי הקבוע של גיא לוזון בנבחרת האולימפית, טוענים שהפוטנציאל של מזרחי הרבה יותר גדול ממה שראינו עד כה. מהטעם הפשוט, שעם היכולות ההתקפיות שיש לו ברמת הבעיטה, ראיית המשחק והיכולת לשחק כל הזמן לעומק, בית"ר יכולה ליהנות ממנו גם בתפקיד המגן, אבל לא פחות מזה על הכנף או כאקסטרה עושה משחק ליד ירדן שועה. "זה כיף לראות שליאון קיבל את ההזדמנות ולקח אותה בשתי ידיים", אומר פרשן רדיו ירושלים מישל דיין. "אני מאוד אוהב את החוצפה החיובית שלו, וככל שליאון יקבל ביטחון הוא יהיה פקטור משמעותי בבית"ר כי הוא שחקן מאוד ורסטילי, ויוסי אבוקסיס יוכל להשתמש בו בעתיד כשחקן כנף במערך של 4:3:3 כי יש לו בעיטה טובה והוא משחק באחריות ובצורה אינטליגנטית של שחקן מנוסה, ונאחל לו הצלחה ושימשיך לפרוח".

יוצאים אל החלון


בבית"ר עובדים על חיזוק בחלון ההעברות בינואר. בראש סדר העדיפויות נמצא הצורך להתחזק בבלם זר. יוסי אבוקסיס בוחן בימים אלה מספר זרים בעמדה הזאת, וללא ספק, בשבועיים הקרובים המועדון יחתים בלם מאירופה או מדרום אמריקה.

2 צפייה בגלריה
יונה. לא עוזב את העיר
יונה. לא עוזב את העיר
יונה. לא עוזב את העיר
(צילום: באדיבות בית"ר ירושלים )

למרות האכזבה הגדולה מההתנהלות של טרזי תומא בבית"ר, יש נטייה להשאיר אותו במועדון. הנימוק הוא שלמרות שתומא משחק ומתאמן בלי חשק, מבחינה מקצועית הוא עדיין עמוס בכישרון ואם יצליחו לשכנע אותו לעשות סוויץ' הוא יכול לעשות את ההבדל. בקבוצה ינסו להתחזק גם בשחקן התקפה, חלוץ או שחקן כנף, כשהשם הבולט שמביעים בו עניין הוא סוף פודוגוריאנו ממכבי חיפה.
בבית וגן משוכנעים שמערכת היחסים הקרובה בין ברק אברמוב לג'קי בן זקן תשכנע את בעלי אשדוד לבצע עיסקה שבה המגן הימני זוהר סזנו יגיע לבית וגן בהשאלה או במתווה של רכישה עתידית. כרגע התקבלה החלטה להשאיר במועדון את החלוץ מיירון ג'ורג' כי הפרת חוזה מולו באופן חד־צדדי היא מהלך שאף אחד לא רוצה בו. במועדון הודיעו רשמית השבוע שעדי יונה חתם עד 2028 ללא סעיף שחרור. בבית"ר יירטו אגב כך התעניינות בתכשיט של בית"ר מצד מכבי ת"א ומכבי חיפה.