אלעד חסין הגיע כנער למגרש האימונים של בית וגן ונבחן והתקבל לאחת מקבוצות הילדים של בית"ר מול עיניו של המנהל המקצועי של מחלקת הנוער דאז, דני נוימן. "למרות שהתקבלתי לבית"ר, החלטתי שאני בוחר בכדורסל והלכתי להתאמן בהפועל באולם בשטרן". כתושב בית זית חסין חלם להיות הדורון שפע או הפפי תורג'מן הבא, אבל מהר מאוד הבין שעדיף לו לפנות לתחום האימון.
1 צפייה בגלריה
אלעד חסין
אלעד חסין
אלעד חסין
(צילום: שרון צור)
מאז, כשהוא כמה חודשים לפני גיל 40, מחזיק חסין ברזומה מרשים על הקווים, שכולל את תפקיד עוזר המאמן של המאמן ג'ון קליפארי באוניברסיטת ממפיס, עוזר מאמן בבני השרון, סקאוט ועוזר מאמן של פיני גרשון במכבי תל אביב ואולימפיאקוס, מאמן מחלקת הנוער ברעננה, עוזר מאמן במכבי חיפה, ואז מאמן ראשי של הירוקים, מאמן הפועל חולון, ומזה כשנה מאמן הפועל חיפה, שאותה העלה לליגה הראשונה אחרי 20 שנה, והעונה היא הפתעת השנה בכדורסל הישראלי. "אני המאמן היחיד שגדל בהפועל ירושלים ולא היה עדיין חלק מהצוות המקצועי של הפועל", הוא אומר בחיוך. "עזבתי את הפועל בגיל 21, אני מכיר שם מצוין את האנשים, וכמובן שיש לי חיבור למועדון".
את ההצלחה בצד האדום של חיפה הוא מייחס להחלטה לבנות אסטרטגיה שהצליחה לו בגדול. "יש הרבה תכנון והרבה עבודה קשה מאחורי ההצלחה שלנו עד כה", הוא מסביר. "התחלנו לעבוד מוקדם ובנינו את הסגל בפינצטה. ניסינו להנחיל עוד בעונה שעברה תרבות וגישה אחרות, שהמוטו שלהן הוא לבנות סגל של קודם כל בני אדם טובים שבאים להצליח, גם אם זה בא על חשבון איכות מקצועית. חשוב לי שהשחקנים שלי יבואו לכל אימון במצב רוח טוב, שהכימיה ביניהם תהיה טובה, שהם יבינו שאף אחד לא מעל המועדון ושלכולנו יש מטרה משותפת, שהם יסתכלו רק על ההצלחה של הפועל חיפה ולא על טובתם האישית, ובשום פנים באופן לא יחשבו שחיפה זו תחנה בדרך או מקפצה למקום יותר טוב".
עם הרכיבים האלה חסין מציג מאזן פנטסטי של תשעה נצחונות וחמישה הפסדים. בין הקבוצות שמולן חיפה הצנועה סיימה כשידה על העליונה: הדרבי מול מכבי חיפה, חולון, ראשון לציון, הפועל תל אביב וכן, גם הפועל ירושלים. "הניצחון על הפועל בסיבוב הקודם היה גדול בגלל שהפועל באה בכושר טוב, היה קצב מטורף למשחק ופייט על כל כדור. זה לא מסוג המשחקים שהיריבה ביום לא טוב אז אתה מנצל את זה. הם השאירו הכל על הפרקט, אבל נשארנו קרובים אליהם בפער הנקודות ובסוף עשינו את זה. הפועל קבוצה מצוינת עם המון כלים, בטח אחת משתיים-שלוש הקבוצות הטובות בארץ".
היום אתם בארנה.
"יש פיקנטריה בגלל שזה המועדון שגדלתי בו. זה מקום מיוחד עבורי, אבל התמודדתי מול הפועל כל כך הרבה פעמים בקריירת האימון שלי שזה כבר רגיל לגמרי. מקצועית, ביום ראשון יהיה משחק קשה כי הפועל קבוצה חזקה שייצבה את השורות עם ההחתמה של סטנטון קיד והעובדה שאדומייטיס מתחיל להנחיל לקבוצה את האני מאמין שלו. הקבוצה שלי קצת בפיגור בגלל הקורונה שפגעה גם בנו, אבל למרות שלא יהיה קל נבוא להילחם".
× × ×
הוא מתגורר בגבעתיים, מנסה לפלס את דרכו אל צמרת מאמני הכדורסל בארץ אבל נטוע עמוק עם שתי רגליים על הקרקע. "למדתי להסתכל לטווח הקצר", הוא מסביר. "עברתי המון בכדורסל ולמדתי להעריך את המקום שאני נמצא בו ולדעת שלא צריך לפזול החוצה כי תמיד הדשא של השכן נראה ירוק יותר. אני רואה את עצמי בחיפה עוד הרבה שנים. אם הכל יסתדר נישאר כאן לפחות בשנה-שנתיים הקרובות. אני לא מסמן לעצמי מטרות לעתיד, רוצה ליהנות ולנצח במקום שאני נמצא בו עכשיו. אני לא רואה באימון הפועל חיפה פחיתות כבוד חלילה. אם כבר, זו זכות".
× × ×
למי שפספס, פרט להצלחה המקצועית חסין היה שותף העונה לתקרית מתוקשרת. בסיום הניצחון של חיפה על חולון ניגש אליו יו"ר חולון, איתן לנציאנו, ואמר לו: "אתה מאמן קטן במועדון קטן". חסין לא נשאר חייב וענה ללנציאנו במילים קשות. לתקשורת אמר המאמן: "אם הוא קורא לי מאמן קטן בקבוצה קטנה אז זה חוסר רספקט, כלפיי וכלפי הפועל חיפה כמועדון. יש בחולון אנשים טובים, שיעשו את הדין והחשבון בעצמם. עבדתי חמש שנים חולון, עוד בימים שלא היה כסף וכשלא שילמו. היא קבוצה מאוד חשובה לי, אבל כשיו"ר אומר לי דבר כזה אני לא יכול להישאר בשקט".
לנציאנו הצליח להרגיז אותך.
"אני מכבד כל אדם, וכשיש דיס־רספקט זה קשה לי. יכול להיות שמישהו אחר היה בוחר להתעלם ולהבליג, אבל אלה אנשים שעבדתי איתם. כולנו רוצים לנצח, אבל צריך לעשות את זה בכבוד ובהערכה. צריך להיות בנאדם לפני שאתה איש מקצוע. אני לא מוכן לשתוק כשפוגעים בי ובהפועל חיפה, שמאוד חשובה לי, ומי שפוגע בי אז אני יודע גם להגיב".
בוא נדבר על הפועל. תנסה לפרשן לי מה עובר עליה השנה.
"הפועל עברה תהליך לא פשוט, בטח לא בכל מה שקשור לטיימינג שבו הדברים קרו. ברגע שעוזב מאמן כמו עודד קטש שהוא מחובר והוא חלק מהמערכת כל כך הרבה זמן, זו מכה לא פשוטה. זה לא שעודד עזב כי הוא לא הצליח, כי במקרה כזה הזעזוע מתבקש וצריך אולי להחליף את המאמן. הוא עזב כי הוא התקדם וקיבל תפקיד יוקרתי, וזה לא פשוט למערכת. אדומייטיס מאמן מצוין אבל הוא שונה מאוד מעודד בגישה ובשיטת המשחק שלו, וכמו לכולנו יש לו יתרונות וחסרונות. אני חושב שההדחה של הפועל מהגביע גרמה לסוג של שבר וזה יצר משברון, אבל ממה שראיתי במשחק האחרון של הפועל נגד ראשון לציון היא בדרך הבטוחה לחזור לעצמה".
דיברת על אדומייטיס. בכלל, נהיה כאן טרנד של מינוי מאמנים זרים.
"זה טרנד כלכלי ומקצועי, ודי חבל כי יש כאן מאמנים ישראלים מצוינים. אבל אתה לא יכול להכריח בעלים למנות מאמן בגלל תעודת הזהות שלו".