"רק חמור לא משנה את דעתו". זה המשפט שחזרו עליו השבוע מספר פעמים בבית וגן. בבורסת ההימורים, ביום חמישי שעבר בשעות הבוקר, זה היה באנקר שקוף וברור שרוני לוי סיים את תפקידו כמאמן בית"ר. כמה שעות אחרי כן ביצע לוי מהפך, שהמקבילה הכדורגלנית שלו היא זו של מנצ'סטר יונייטד בגמר הצ'מפיונס ליג מול באיירן מינכן או זו של ליברפול באותו מעמד מול מילאן ב־2005, וחזר להיות האיש שאמור להיות זה שינווט את בית"ר גם בעונה הבאה.
3 צפייה בגלריה
רוני לוי
רוני לוי
רוני לוי
(צילום: עוז מועלם)
אז איך זה קרה? איך לוי הפך ממאמן בית"ר לשעבר למאמן בית"ר הנוכחי?
זה התחיל משיחה בארבע עיניים בין המאמן למשה חוגג. שם, ב־3.5 שעות של שיחה בביתו של לוי, כל המוגלה של מערכת היחסים המקולקלת של השניים פוצצה על השולחן. חוגג הבהיר מהרגע הראשון שמקצועית הוא משוכנע שלוי הוא איש המקצוע המוביל בארץ, שאין, לפחות לא כאלטרנטיבה ריאלית, שני לו שיכול להוות תחליף הולם. אבל היו גם ביקורות וטענות, ולא מעט.
חוגג האשים את המאמן בכך שהוא לא סופר אותו. הוא לא השתמש במינוח המדויק והבוטה הזה, אבל קבל על העובדה שלוי לאורך עונה שלמה לא ממש נתן לו, לחוגג, את המקום הראוי כבעל הבית. כמעט שלא היו בין הבוס למאמן סמול טוק'ס על הקבוצה. לוי ביותר ממקרה אחד לא ענה לטלפונים של בעל הבית (אצל בעלים כמו טביב או איזי שרצקי זה היה נגמר בפיטורים מיידיים) וחוגג ניסה להבין איך יכול להיות שלוי מסנן ו/או לא חוזר לשיחות שלו.
הלאה. חוגג דיבר על הדרך. הוא הסכים עם לוי שהמאמן עמד ביעדים, אבל שבמהלך העונה היו לבית"ר יותר מדי נפילות, יותר מדי פדיחות, כמו אלה נגד רעננה, הפועל חיפה בבית, בני יהודה, כפר סבא, הגביע והתבוסה להפועל תל אביב בתחילת הפלייאוף העליון. "סיימנו במקום השלישי, אבל הרבה פעמים יצאנו מהאצטדיון בלי שום תקווה, בלי נחת", אמר למאמן.
3 צפייה בגלריה
משה חוגג
משה חוגג
משה חוגג
(צילום: אוהד צויגנברג)
חוגג גם לא אהב, והוא אמר את זה בפניו של המאמן, את חוסר האמון שהביע לוי במהלך העונה. את הניסיון, אליבא דחוגג, להקטין את איכות הסגל שלו. בכמה מקרים לוי פשוט התבטא או התפרש כמי שאומר שאין לו באמת הכלים להגיע למשהו עם הקבוצה הזאת, שהוא מוציא מים מן הסלע. "אם מישהו יכול להוציא יותר אז בבקשה", אמר לוי אחרי התיקו 1:1 בטדי מול הפועל חיפה, וזו היתה מבחינת חוגג, על פי מקורביו, ירייה בתוך הנגמ"ש.
במהלך השיחה הזאת חוגג גם התלונן על העובדה שלוי ניסה, לטענתו (שוב, על פי עדויות), לנגח את בעל הבית במיוחד בשבועות האחרונים של העונה. המשפט אחרי המשחק מול מכבי חיפה בסמי עופר או מול מכבי תל אביב בתיקו המאופס בטדי "אני יודע שבניון מרוצה ממני", תוך שהוא מתעלם במכוון מחוגג, הוציא את הבעלים מדעתו.
גם ללוי היה מה להגיד. ראשית, הוא הסביר שיכול להיות שהיו בהתנהלות שלו כמה טעויות, שהכוונה מעולם לא היתה להקטין את הבוס או את הסגל. שהוא לא ענה לטלפון בגלל שיחה אישית שנכנסה במקביל וגרמה לו לחוסר תשומת לב ובתום לב. שהוא אמר את מה שאמר על הסגל לאורך העונה כדי להעמיד דברים בפרופורציות, שהדברים נעשו כתשובה לרף הציפיות הבלתי אפשרי שחוגג פיזר כאן. שבית"ר כמערכת יצרה נרטיב מוטעה של 82 מיליון שקל תקציב, בזמן שתקציב השחקנים שלו הוא פחות מ־30 מיליון שקל והטפה בלתי פוסקת להתמודדות ראש בראש עם מכבי תל אביב ומכבי חיפה כשריאלית זה רחוק מהמציאות.
במילים אחרות, לוי אמר לחוגג את מה שיושב לו על הלב כבר עונה שלמה: "העמדתם לי רף ציפיות בלתי אפשרי, וכשכבר עמדתי ביעדים שהצבתם לי בדמות כרטיס לאירופה, הפכתם את זה מהישג למובן מאליו". גם העובדה שחוגג מהרגע הראשון הצטייר כמיישר קו עם בניון ואוחנה, אבל לא מעוניין בלוי שימשה כטענה מרכזית של המאמן. לוי, הסביר לחוגג שמעולם לא הביע אי אמון בסגל שלו. שהוא מספיק זמן בעסק כדי לדעת מתי לשלוף לשחקניו מקל, ומתי גזר.
לא קשה להניח שאם השיחה הזאת היתה מתקיימת לפני חצי שנה היו נחסכות מאיתנו הרבה מהמורות בדרך, האווירה הכללית בציבור ובקהל היתה יותר ידידותית, לוי היה מפנה את כל האנרגיות שלו לכר הדשא בבית וגן ולא למשרדי ההנהלה במתחם, ובית"ר היתה משדרגת את עצמה בצורה בריאה ולא באווירת גנון וטרור, מחקו אתם את המיותר.
אבל בכל מקרה, עדיף מאוחר מאשר בכלל לא, ועל דבר אחד לוי וחוגג הסכימו: בשנה הראשונה של חיי הנישואין שלהם נעשו כמעט כל הטעויות האפשריות. בשנה השנייה, יהיה, מן הסתם, הרבה יותר טוב. ועדיין, אלה לא חיי נישואין של אהבה אלא של אינטרס משותף. נו, סה לה וי.
בראיונות לתקשורת ביום שישי בבוקר העביר חוגג מסר ברור, שבו שמר, בצורה מפתיעה יש לומר, על כבודו של לוי. בציטוטים שלו היה נדמה כאילו הוא כבר מתחיל להשלים עם העובדה שהוא משאיר כאן את לוי עונה נוספת.
"את הטענות שלי כלפי רוני אמרתי לו בשיחה שנערכה אתמול. הטענה היא בעיקר במסרים שלו לאוהדים דרך התקשורת. ביטויים כמו 'זה מקסימום שאפשר להוציא מהקבוצה' ודברים נוספים זה משהו שמאוד לא אהבתי. הוא הסכים איתי. גם הוא לוקח קשה את זה. זה היה הקושי שלי מול רוני. היו גם משחקים שהיה קשה מאוד לראות.
"הובהר לי שזה תהליך שלוקח זמן ואני מאמין שזה נכון. מקצועית אין לי שום בעיה עם רוני לוי. תמיד יהיו תקופות לא טובות. הרגשתי שהמסרים של רוני חסרי כבוד כלפיי וכלפי האוהדים. רוני קיבל את דבריי. לרוני לוי יש חוזה. אם הוא ימשיך או לא זו החלטה שנקבל בימים הקרובים ביחד עם יוסי ואלי".
אלה היו חלק מהדברים שאמר חוגג. ללוי היתה שיחה ארוכה גם עם אלי אוחנה. אוחנה, זה שהנחית כאן את לוי יחד עם יוסי בניון, תמיד תמך במאמן בית"ר גם ברגעים הכי קשים. אבל הוא מעולם לא ניסה להסתיר (וזו עוד פעולה שלא קיבלה פומבי, לכל המלעיזים שמבקרים את תפקודו של אוחנה בבית"ר) בארבע עיניים מלוי את הביקורות כלפיו.
היו"ר היה בעצם היחיד שנזף בלוי על חוסר שיתוף הפעולה שלו עם בעל הבית לאורך כל העונה, על העובדה שבית"ר לא ניצחה כמעט פלייאוף שלם ושהיו משחקים שהמילה פדיחה הולמת אותם. "אף אחד לא מתווכח על המקצועיות שלך, הידע שלך והכריזמה שלך, אבל כדורגל זה כמו הכביש, עדיף להיות חכם מאשר להיות צודק".

כל הסיבות למהפך

מי שמחפש את הסיבות ומתפלא איך הפך לוי מפרסונה נון־גרטה אצל חוגג למועמד המוביל למשרת מאמן בית"ר לעונה הבאה, אז הנה כל הסיבות שבגללן חל מהפך אצל חוגג. הסיבה הראשונה: אנחנו בימי קורונה וצנע כלכלי, חוגג לא רוצה ולא יכול לשלם לרוני לוי את עלות חוזהו (חשוב להדגיש שמדובר בעלות מעסיק) בסך שני מיליון שקל, ועל זה לשלם למאמן נוסף.
סיבה שנייה: רוני לוי הוא קונצנזוס בבית וגן. השחקנים אוהבים אותו, בניון מחזיק ממנו המאמן מספר 1 בארץ, אוחנה מאמין שברמת איש מקצוע בית"ר לא יכולה למצוא או לאחל לעצמה איש מקצוע טוב ממנו, ושאם הבנאדם שמע את הביקורות, הפנים אותן, וכל מה שצריך עכשיו זה קצת שינויים בגישה ובהתנהלות, אשרינו.
אגב, בנוגע לתמיכה בחדר ההלבשה, חוגג אמר בשישי האחרון: "בסיום המשחק נגד מכבי חיפה נכנסתי לחדר ההלבשה, וכשהזכרתי את שמו של רוני לוי ראיתי את כל הפרצופים והאהבה שהוא מקבל מהשחקנים וזה ריגש אותי.
"אי אפשר לעצום עיניים כשרואים דבר כזה. רוני הוא מאמן קשה שדורש המון והשחקנים מעריכים ומכבדים אותו. הוא מקבל תמיכה גורפת מכל השחקנים בלי יוצא מן הכלל וכולם חושבים שהוא צריך להמשיך. תמיד אמרתי שהוא מאמן מצוין".
סיבה נוספת למהפך שחל אצל חוגג היא היעדר קהל במגרשים בעונה הבאה. לחוגג, בניון ואוחנה ברור שאם היה קהל ביציעים בעונה הקרובה, לא היה מנוס מלוותר על לוי. בית"ר לא היתה יכולה להתנהל באווירת מלחמה שבה בכל אצטדיון, מהדקה הראשונה, לוי חוטף קללות מהקהל.
על דבר אחד לוי וחוגג הסכימו: בשנה הראשונה של חיי הנישואין שלהם נעשו כמעט כל הטעויות האפשריות. בשנה השנייה, יהיה, מן הסתם, הרבה יותר טוב. ועדיין, אלה לא חיי נישואין של אהבה אלא של אינטרס משותף

איציק קורנפיין לא היה יכול לזה, יוסי אבוקסיס נכנע לזה, אלי טביב גורש מכאן, כמו גם אריאל הרוש ודריו פרננדז. חוגג לא היה מייצר מציאות שבה הוא הופך את משחקי בית"ר לכאלה שמתנהלים באווירת טרור.
במציאות שבה לא יהיה קהל ביציעים, לפחות בחלק הראשון של העונה הבאה, ובתקווה שכשיחזור הקהל למגרשים בית"ר תהיה במצב טוב בטבלה, שישכיח או יעלים את האנטי של האוהדים כלפי לוי, יש עוד דלת שדרכה אפשר למצוא פתח לנימוק למה להמשיך עם המאמן. "לא מוכן לתת לאף אחד לזלזל באוהדים שלי, לא מוכן שזה יקרה.
היעד שלי הוא כדורגל מהנה לעונה הבאה. אם נגיע למקום גבוה ואני לא איהנה מהכדורגל אני לא רוצה את זה. הדרך הופכת להיות יעד.
"אני לא יכול לתת לגחמות של הקהל שלנו לנהל את המועדון, ויש לי הרבה כבוד לקהל שלנו, הם הלקוחות שלנו. בסופו של יום אי אפשר לתת לקהל לקבוע מי יהיה המאמן ומי יהיו השחקנים. זה לא יכול להתנהל ככה, גם אם הקהל יכעס אני אעמוד מאחורי ההחלטות במאה אחוז, בדיוק כמו שעשיתי עם עלי מוחמד. ההחלטה תהיה לגופו של עניין ולא פופוליסטית או לרצות קהל", אמר חוגג בעניין הזה.
ביום ראשון בערב התאספו 20 אוהדי בית"ר ליד ביתו של רוני לוי בנתניה, קיללו אותו וקראו לו ללכת הביתה. הפעם בית"ר מיהרה לגנות, וחוגג בכלל סולד מהעובדה שמגיעים לביתו של מאמן. חוגג גם שוחח עם לוי אחרי האירוע. ביום שלישי ב־21:15 שוב הגיעו אוהדים לביתו של רוני לוי להפגין, ובבית וגן מיהרו לגנות. במועדון שוקלים לבצע שיחה משותפת בין המאמן לגרעין הקשה של הקהל, כדי ליישר ביניהם את ההדורים.
ויש עוד עניין. לכל מקום שאליו פונה חוגג ושואל, והוא שואל הרבה אנשי כדורגל, הוא תמיד שומע שבחים מפליגים על יכולותיו של רוני לוי. אומרים לו שלוי הוא המאמן הכי טוב בארץ, שהוא לא ימצא איש מקצוע בקליבר הזה, שגם ככה הוא ישלם לו את החוזה אז חבל על הכסף. יש גם כאלה שבצד המחמאות על המקצועיות מבקרים בבוטות את יחסי האנוש של לוי.
"הוא לא סחבק, אבל לא על זה מפטרים מאמן", אמר לחוגג גורם בכיר בכדורגל הישראלי. יש בין המשבחים את לוי גם כאלה שמצויים עם מאמן בית"ר בסכסוך מר. אחד מהם, שלא מדבר עם המאמן כבר המון שנים, אמר בשיחות סגורות: "עם קבלות אי אפשר להתווכח. זה לא משנה מה אני חושב עליו ברמה האישית אבל הוא מאמן מצוין".
חוגג שואל הרבה אנשי כדורגל, ושומע מהם שלוי הוא המאמן הכי טוב בארץ, ושגם ככה הוא ישלם לו את החוזה אז חבל על הכסף. יש גם כאלה שבצד המחמאות על המקצועיות מבקרים בבוטות את יחסי האנוש של לוי. "הוא לא סחבק, אבל לא על זה מפטרים מאמן", אמר לחוגג גורם בכיר בכדורגל הישראלי

זו אינה הסיבה שבגללה בית"ר תשאיר את לוי, אבל את חוגג, אוחנה ובניון מתסכלת העובדה שגם במשמרת שלהם משרת מאמן בית"ר הפכה לתחנת רכבת בלי יציבות, בלי אורך רוח ואורך זמן.
גם כאן הם קיבלו סיבה להשאיר את לוי, או כפי שאמר חוגג: "בית"ר ירושלים מקום שביעי או עשירי בעולם בהחלפת מאמנים. זה מראה על די־אן־איי של חוסר יציבות במועדון ואני לא אוהב את זה. אורך הקדנציה של מאמן בבית"ר ירושלים הוא 20 משחקים ואני לא אוהב את זה".
ייאמר מיד: לוי כבר הסכים לקצץ בשכרו לעונה הבאה בקיצוץ הרוחבי של כל מקבלי השכר בבית"ר. בימים הקרובים יבקש חוגג מלוי קיצוץ נוסף. בשני הצדדים טוענים שגם אם לוי יסרב לא על זה יקום או ייפול המשך דרכו בבית"ר.

400 אלף ניירות

ביום שני בבוקר זעקו כותרות אתרי האינטרנט שבית"ר מימשה את סעיף היציאה של אוראל דגני מהפועל תל אביב בסך 400 אלף דולר. עכשיו שאלה: איך בימי קורונה, כשחוגג מחשב כל שקל וגם מסרב לשלם למאמן נוסף ואולי לרצות את הקהל, הוא מוציא צ'ק של כ־1.5 מיליון שקל על בלם ישראלי בן 31?
אז ככה: בין החברים הכי טובים של חוגג אפשר למצוא את שרון ואיציק ניסנוב, בעלי הפועל תל אביב. הם, הניסנובים, הודיעו לדגני שהם דורשים ממנו לקצץ אחרת הוא לא בתוכניות שלהם.
מכאן באה ההצעה מבית"ר, שנועדה לשרת שני צדדים: את הניסנובים, שבאמצעות חוגג מעבירים מסר לבלם שלהם שבשום מקום אחר הוא לא יקבל את השכר שיש לו בהפועל; את בית"ר, שבמידה שהפועל תרים ידיים לגבי הבלם, רוני לוי ובניון, שרוצים את דגני מאז ספטמבר בעונה שעברה, יתחזקו בבלם ישראלי. כרגע דגני דורש מבית"ר שכר שנתי של 250 אלף דולר. הוא לא יקבל.
3 צפייה בגלריה
אוהדי בית"ר מפגינים. תיתכן שיחה בין הקומץ לרוני לוי |
אוהדי בית"ר מפגינים. תיתכן שיחה בין הקומץ לרוני לוי |
אוהדי בית"ר מפגינים. תיתכן שיחה בין הקומץ לרוני לוי
(צילום: אלכס קולומויסקי)
הסיפור פשוט: חוגג לא יעביר סנט להפועל תל אביב על דגני. בהפועל מעוניינים בטרייד שיכלול את חנן ממן ואת אור זהבי, אחד מהם או שניהם ביחד. בבית"ר לא מתנגדים. אם דגני יגיע בסופו של דבר לבית"ר זה יהיה בלי דמי רכישה. זו השורה התחתונה.
עניינים נוספים:
Œ במסגרת רשת הביטחון בסך כולל של 75 מיליוני שקלים בית"ר אמורה להיות מפוצה בסכום של כ־12 מיליוני שקלים. חוגג, על פי שיחות סגורות, לא מתכוון לבצע קיצוץ כלכלי רוחבי.
 מכבי תל אביב פנתה לבית"ר וביקשה לקיים את מחנה האימונים שלה במתחם בית וגן. בית"ר עצמה שתקיים העונה את המחנה בארץ, עשויה לקיים אותו גם היא במתחם האימונים הותיק בבירה.