לאורך כל השנה האחרונה נמתחת ביקורת קשה מאוד על מחלקת הנוער של בית"ר. העובדה שקבוצת הנוער נלחמת על חייה יוצרת נרטיב שלפיו בבית וגן העתיד עגום למדי. (אגב, השבוע ניצחו החניכים של סמי מלכה 0:2 את רמת השרון ופתחו פער של חמש נקודות מהקו האדום). אלא שכשצוללים פנימה מתברר שיש במחלקת הנוער של בית"ר קבוצה שהיא גאוות המועדון (והיא לא היחידה) - קבוצת נערים ב' שנתון 2005, שמאמן חיים בן דוד.
2 צפייה בגלריה
מימין: ברוש, שליו וסלמן
מימין: ברוש, שליו וסלמן
מימין: ברוש, שליו וסלמן
(.צילום: באדיבות בית"ר ירושלים )
"יש לנו קבוצה מאוד מוכשרת שעשתה השנה קפיצת מדרגה משמעותית", מספר בנדה על החניכים שלו. "אנחנו במקום החמישי בטבלת הליגה, שש נקודות מהפסגה, וגם העפלנו לחצי גמר גביע המדינה אחרי שניצחנו את הפועל כפר סבא 0:2". אותה כפר סבא, אגב, הדיחה מהגביע את בני יהודה ומכבי תל אביב. נערי בית"ר יפגשו בחצי הגמר את מכבי חיפה ב־19 במאי.

מעורב ירושלמי

"הדגש בקבוצה שלנו הוא להחזיר את הצביון הירושלמי ולחזק אותו בכשרונות מחוץ לעיר. עד העונה היה כאן רוב של אנשים מחוץ לעיר, ולאט לאט אנחנו יוצרים כאן שלד שמורכב ממקומיים שגם מזוהים עם בית"ר", מסביר בנדה. בין שלל השמות המוכשרים בסגל אפשר למצוא את החלוץ יאן יוספוב, סגן מלך השערים של הליגה עם 14 כיבושים שגדל בהפועל וחצה את הכביש.
לצידו מככבים עידו מוטרו הירושלמי וליעד סלמן, שהגיע מחולון ומי שראה אותו נבחן בבית וגן והתלהב ממנו הוא משה חוגג. אגב, בבית וגן מכנים את סלמן 'בצ'יראי', שמו של החלוץ ההונגרי של בני יהודה ומכבי נתניה, בגלל הפיזיות שלו. שמות נוספים שאפשר למצוא בנערים ב': יובל שליו, מגן ימני שגם זומן לנבחרת; דניאל ועקנין, בלם שהגיע מהפועל; והבלם ראם טל, שנרכש מבית"ר טוברוק. בקישור מסומנים שליו חיים, שהגיע מעכו, והקשר האחורי המוביל יובל ברוש, שהוא גם בנו של מנכ"ל המועדון, מוני, תומר קינן (מגן שמאלי) ושגיא יחזקאל (קשר התקפי ושחקן נבחרת).
"עושים ליובל עוול כשמנסים לייחס את הקריירה שלו לתפקיד של אבא שלו", אומר בנדה. "אני יודע שמוני לא יאהב שאני בכלל מתייחס לזה, אבל יובל שחקן מוביל בגילים האלה. הוא במעקב של מאמן הנבחרת גדי ברומר וכל קבוצה בארץ היתה רוצה כישרון כזה. בעוד כמה שנים כבר לא יגידו ליובל 'אתה הבן של מוני' אלא יגידו למוני 'אתה אבא של יובל'".
2 צפייה בגלריה
בן דוד. מזרחי המנטור שלו
בן דוד. מזרחי המנטור שלו
בן דוד. מזרחי המנטור שלו
(.צילום: באדיבות בית"ר ירושלים )
בקבוצה מציינים גם את נועם חמו (שאביו היה שחקן נוער בבית"ר), מגן שמאלי ירושלמי שמשחק גם כקשר כנף. בשערה של נערים ב' אפשר למצוא גם את עופרי בוארון, שהגיע ממכבי חיפה, ואת עמית קורנפיין, בנו של שוער בית"ר לשעבר ויושב הראש שלה, איציק.

עבודה שקטה

בן דוד היה תמיד ונשאר נחבא אל הכלים. הוא מקפיד כל הזמן להדגיש שאחרי קריירה ארוכה במחלקות הנוער של הפועל ובית"ר, הדבר הכי טוב שקרה לו זה שהוא פגש את יוסי מזרחי. "אין לי מילים כדי להסביר את החיבור עם יוסי, את הזכות שהוא נמצא לידי. מי שמכיר אותי יודע שאני לעולם לא אתחנף או אגיד משהו רק כדי למצוא חן, אבל לראות את יוסי מעביר אימון לחלק גדול מהשחקנים שלי במסגרת פרויקט המחוננים, לראות אותו מגיע כדי להעביר אימונים לקבוצה שלי ואת הצמא שיש כדי לקבל ממנו את הידע והניסיון, זה להבין שעם כל התיקונים שצריך לעשות במחלקת הנוער של בית"ר, וצריך כמובן, העתיד של בית"ר נמצא בידיים הכי טובות שיש ואלה הידיים של יוסי". אגב, במשחק רבע גמר הגביע של נערים ב' מזרחי היה נוכח וגם נתן לבן דוד כמה טיפים מועילים: "השחקנים שלי מחכים כל השבוע כדי שיוסי יבוא לאימון שלהם. כששאלתי אותם למה הם מצפים ליוסי, אז הם עונים שהתשוקה שלו גורמת להם לרוץ".
איך אחרי כל כך הרבה שנים כמאמן נוער לא התקדמת?
"אימנתי בקטמון ויחד עם עוד אנשים טובים הקמנו שם מחלקת נוער מאפס. את גוני נאור הבאתי ממכבי תל אביב, אדליי זה שוער ששאלו אותי אם הוא מסוגל לשחק בבוגרים ואמרתי שהרבה לפני שוערים ותיקים ממנו. 'גידלתי' את עומר אגבדיש, לירן אלמליח, מידן כהן, אדיס צ'וקול, אשטה אוואקה. פספסנו עלייה במשחקי מבחן מול הפועל רמת גן, ואמרתי לשחקנים שלי: 'אתם תעלו לבוגרים של הפועל וגם תעלו אותה ליגה. ברמת גן אני בספק אם מישהו יגיע לבוגרים'. לשמחתי לא טעיתי".
ומה אתה אומר לשחקנים שלך ?
"שהרבה לפני כסף וקריירה עצם המחשבה שהם יעלו בעוד כמה שנים לטדי מול 20 אלף איש וישחקו במועדון הבית שלהם, שהוא עם העוצמות הכי גדולות בכדורגל הישראלי, רק בשביל זה שווה להם לעבוד קשה. אין לי ספק שייצאו מפה מספר גדול של שחקני בוגרים, והעתיד של בית"ר ירושלים בזכות הילדים האלה, וכמובן לא רק, הוא ורוד".
ומה לגבי העתיד שלך?
"אחרי קטמון ציפיתי שייתנו לי לאמן את הבוגרים. זה לא קרה, התאכזבתי, ואז הגיע הטלפון מבית"ר. אני כרגע בנערים ב' והמחליף של יוסי מזרחי כמנהל המקצועי של מחלקת הנוער לבקשתו, עד שהוא יחזור מהבוגרים. לגבי העתיד שלי, תתקשר ליוסי. מה שהוא יגיד, נעשה ונשמע".