"אחת הבעיות הכי גדולות ומשמעותיות ברפואה במאה ה-21 היא מחלות ניווניות של המוח שאין להן עדיין פתרון", אומר פרופ' תמיר בן חור, מנהל האגף לרפואת המוח במרכז הרפואי הדסה. "מחלת האלצהיימר הפכה לנפוצה ביותר מבין המחלות הפוגעות בזיכרון ובתפקוד הקוגניטיבי של אנשים בגיל המבוגר והמפתח הכי חשוב הינו היכולת לזהות את המחלה בשלבים המוקדמים שלה על מנת למנוע הידרדרות".
למה?
"כאשר חולים זה כבר מאוחר מדי לטיפול מניעתי, ולכן הסיכוי גבוה יותר בפיתוח תרופות וטיפולים המאתרים את הידרדרות המצב לפני התפרצות המחלה זיהוי מוקדם יהיה מיטבי למניעת נזק מוחי משמעותי ובלתי הפיך".
פרופ' תמיר בן חור וד"ר עמית לוטן, מנהל המחלקה לפסיכיאטריה במרכז הרפואי הדסה, עובדים בטכנולוגיה שהתפתחה בשנים האחרונות המאפשרת זיהוי מוקדם יחסית של אנשים בסיכון גבוה לפתח אלצהיימר, עוד לפני בטרם החלו לסבול מירידה בזיכרון.
1 צפייה בגלריה
אבחון מוקדם של מחלת האלצהיימר
אבחון מוקדם של מחלת האלצהיימר
אבחון מוקדם של מחלת האלצהיימר
(צילום: shutterstock)

חקירת המחלה בשלביה הראשוניים

צוות המחקר של פרופסור בן חור וד"ר עמית לוטן, שמונה גם את ד"ר תמרה נויבורגר-בן אהרון וד"ר גילי וולף, חוקר את מחלת האלצהיימר בהיבטים שונים. "הטכנולוגיה מאפשרת לנו זיהוי ברמת 90-85 אחוזים, ואנחנו חוקרים את המחלה בשלביה המוקדמים בצורות שונות ובניסיונות לעצור את התפתחותה".
מה גיליתם עד כה?
"המסקנה שלנו היא שלמחלות נוירולוגיות ולהפרעות נפשיות מאפיינים מסוימים דומים, בפרט לאור העובדה שדיכאון במקרים רבים הינה הפרעה מוחית ביולוגית. סימנים לכך, אצל מקצת המטופלים, הביטוי הראשון של מחלת אלצהיימר יכול לכלול סימנים שינויים התנהגותיים ונפשיים, עוד לפני אובדן זיכרון. אנו מנסים לבדוק האם ומתי מחלת אלצהיימר מתבטאת לראשונה דווקא במישור הנפשי, עם תסמינים של דכאון, חרדה ושינוי התנהגותי".
מה עושים במצב כזה?
שותפו של פרופסור בן חור למחקר, ד"ר לוטן מסביר שבמידה והנתונים שיאספו במחקר יצביעו על כך שבמטופלים מסויימים הופעת הדיכאון אכן מהווה שלב ראשון במחלת אלצהיימר, נוכל כבר להציע, לצד טיפול נוגד דכאון, גם מגוון טיפולים שמיועדים להאט את קצב הופעת המחלה, ובכללם שינוי באורחות חיים (כגון מיעוט פעילות גופנית ועישון), איזון גורמי סיכון (כגון סוכרת ויתר לחץ דם) ובמקרים מסויימים גם טיפול תרופתי ייעודי. באמצעות גילוי מוקדם והתערבות מוקדמת אנו מקווים להאט את תהליך הירידה הקוגניטיבית ולשמר התפקוד לאורך זמן ארוך יותר.
פרופ' בן חור ודר' לוטן מסכמים ש"יש כאן בהדסה למעשה אפשרות לאבחון מוקדם של אנשים בסיכון לפתח מחלת אלצהיימר על בסיס ההשערה שהופעת דיכאון בגיל המבוגר עשויה להוות סמן מקדים. מכיוון שמדובר בשלב המחקרי, השירות מוצע ללא תשלום, והוא כולל פגישה עם פסיכיאטר, הערכה קוגניטיבית ובדיקת דם חדשנית המסייעת בגילוי מוקדם של מחלת אלצהיימר. "אנחנו גאים להוביל את הנושא הזה במרכז הרפואי הדסה, עם ארבע מחלקות מצוינות בתחום של רפואת המוח - נוירולוגיה, נוירוכירורגיה, ופסיכיאטריה למבוגר ולילד".