שבתאי זליקוביץ' בן השבעים לא נותן לגיל לעצור אותו וגם כגימלאי הוא ממשיך לשרת במשטרה בשיא המרץ. המתנדבים מכירים אותו בשם 'שפי' כי "כשהייתי ילד ההורים התקשו להגות את האות בי"ת אז ככה נדבק לי הכינוי", הוא מסביר.
2 צפייה בגלריה
זליקוביץ'. "השיטור היא עבודת קודש"
זליקוביץ'. "השיטור היא עבודת קודש"
זליקוביץ'. "השיטור היא עבודת קודש"
(צילום: באדיבות דוברות משטרת ישראל)
זליקוביץ' עבר במס הכנסה במשך 45 שנה. במקביל לעבודתו ברשות המסים, היה משרת במשטרה בהתנדבות והתאהב בעבודה "השניה" שלו. "המשמר האזרחי הוקם ב־1974 ואחרי שלוש שנים הצטרפתי אליו עוד כתושב נתניה" הוא מספר. "באמצע שנות השמונים עברתי להתגורר בירושלים והתגייסתי למשטרה כמתנדב במדים ב־1989. הנתינה הזו היא מה שלימדו וחינכו אותי אליו בבית. לצאת מאזור הנוחות ולתת משהו מעצמי לחברה. זו הסיבה אגב, שעוד בנתניה הייתי מתנדב 'בשערי חסד' עמותה של חלוקת מזון לנצרכים. אם נחזור למשטרה, אז העבודה שלי כל השנים וגם היום היא במשטרת התנועה. זה התחיל כי לא רציתי שיהיה ממשק בין העבודה שלי במס הכנסה לבין העבודה שלי כשוטר. כשמגיעים לכביש זה אחרת וזו גם עבודת קודש".

סיפורים מהשטח

לזליקוביץ' יש אינספור סיפורים וחויות אחרי שלושה וחצי עשורים במדים. "היו לנו הרבה רגעים מתוחים בתקופות של האינתפיאדה ושל הפיגועים ואלה סיפורים שפחות נעים לספר. במקרה מסוים, נסענו בכביש בגין וראינו בצדי הדרך מכונית ללא אורות. ניגשנו אל המכונית וראינו אישה ממררת בבכי, לחוצה ואומרת שהיא "לא מצליחה להדליק אורות והיא מסרבת לנסוע ככה כי זה לא בטוח. פתחנו את מכסה המנוע ניסינו לתקן את התקלה ואחרי שלא הצלחנו ישבתי על כיסא הנהג, לידי שוטר נוסף והנהגת מאחורה עם ליווי של ניידת עד שהגענו אליה הביתה ואז הילדים שלה ירדו למטה ואמרו לנו תודה בהתרגשות".
"במקרה אחר, מספר זליקוביץ' פנתה אליו אמא של נער נכה וחולה סרטן שסיפרה שהחלום של הבן שלה הוא להיות שוטר ליום אחד. "לקחנו אותו בשעה שלוש בצהריים עשינו לו סיור בכל יחידות המשטרה, צירפנו אותו אלינו לסיורים ובסיום היום הזה, נתתי לו במתנה את כובע המשטרה שלי ודרגות הפקד הזוהרות שלי. האמא והילד לא הפסיקו להודות לנו וזה מחמם את הלב".
תקופת הקורונה שהשביתה בחלק מהזמן את כל תחומי החיים של כולנו ובחלק אחר שיבשה את שגרת היום יום, לא השפיעה כהוא זה על זליקוביץ' ועל צוותו. "המשכנו לעבוד בשיא המרץ עם המסיכות ועם החשש מסביב גם בתחילת הדרך של הנגיף וגם היום כשיש כל מיני דאגות מהלא נודע. צריך לדעת בימים האלה שאנשים בלחץ או בחרדה ולהיות עם רגישות ואינטליגציה רגשית גבוהה בשיח מולם".
2 צפייה בגלריה
זליקוביץ' בפעולה. "המשכנו לעבוד מסביב לשעון גם כשהתחילה מגפת הקורונה"
זליקוביץ' בפעולה. "המשכנו לעבוד מסביב לשעון גם כשהתחילה מגפת הקורונה"
זליקוביץ' בפעולה. "המשכנו לעבוד מסביב לשעון גם כשהתחילה מגפת הקורונה"
(צילום: באדיבות דוברות משטרת ישראל)

קצין וג'נטלמן

לא, לא התבלבלתם. זליקוביץ' הוא רפ"ק־רב פקד, למרות היותו מתנדב. "ב־2003 עברתי קורס קציני משמר אזרחי על חשבוני בתנאי פנימיה של שבועיים וקיבלתי את דרגות הרפ"ק, אני מוגדר במשטרה 'רפ"ק מיוחד'. בין היתר אני מעביר הרצאות לשוטרים ומנסה להסביר להם מה השליחות הגדולה הזו והאחריות שיש לנו כלובשי מדים".
אמנם לא בצורה מדעית, כי הדבר הזה מעולם לא נבדק, אבל ההערכה היא שזליקוביץ' הוא קצין המשטרה הותיק ביותר הפעיל כיום. "כשאני מגיע למפגש עם אזרחים גם אם מדובר באוכלוסיה צעירה הגישה וניסיון החיים הוא בעל משקל רב והוא משנה לגמרי את הסיטואציה. המגע הוא תמיד ענייני, הגישה היא מכילה ומסבירה ובכל מקרה, ואת זה גם אני מנסה להנחיל לשוטרים היותר צעירים חשוב שתשלוט בסיטואציה ולא שהסיטאוציה תשלוט בך. כשאתה נותן לרעשי הקרע להוציא אותך מפוקוס אתה נכנס לבעיה והופך את כל המפגש הזה לבעייתי מאד. אני יכול להגיד שברוב מוחלט של המקרים האזרחים מבינים מה שקורה, הם מתנהגים, פרט למקרים מאד קיצוניים, בצורה מכובדת והם גם קולטים את המסר לפיו אתה לא נגד האדם שמולך.
"כשאני מגיע למפגש עם אזרחים גם אם מדובר באוכלוסיה צעירה הגישה וניסיון החיים הוא בעל משקל רב והוא משנה לגמרי את הסיטואציה. המגע הוא תמיד ענייני, הגישה היא מכילה ומסבירה, ואת זה אני גם מנסה להנחיל לשוטרים היותר צעירים"
אלא מבצע אכיפה בגלל שזה התפקיד שלך, בגלל שזה החוק וככה צריכה להתנהל חברה מתוקנת. לשמחתי, הממשק שלנו בתחום עבירות התנועה הוא מול אזרחים תמימים ונורמטיבים שברגע מסוים עשו עבירת תנועה זה שונה לגמרי מאשר התעסקות מול אזרחים שחוצים את הרף הפלילי".
"שפי", אם ניצמד לכינויו שהפך כבר לסמלו מסחרי, יודע מצוין ממרום גילו שהתדמית של משטרת ישראל היא לא בהכרח כזו שמוארת באור חיובי. שהוא מחויב לשמש בעבודה היום יומית שלו כלובש מדים גם כשגריר של המערכת. "אם לא הייתי מרגיש יודע ומחויב לעובדה שאני שגריר של משטרת ישראל ואם לא הייתי בטוח שאני יכול ולו במעט לשנות את הרושם שיש לאזרח כלפי המשטרה ולהראות גם פנים אחרות של הגוף החשוב הזה, לא הייתי עוסק בזה כל כך הרבה שנים. אני כל הזמן מדגיש בהרצאות שלי לשוטרים אחרים שהחובה שלנו היא לא רק לשלוף פנקס דו"חות ולהטיל סנקציה מכורח החוק.
"התפקיד שלנו מתחיל בלהסביר לאזרח מה קרה בסיטאוציה האמורה, למה מבחינתנו הוא עבר על החוק ובעיקר להפעיל כל הזמן את החוק החשוב ביותר וזהו חוק ההגיון. יש מבחינתי חשיבות מכרעת לי ולכל שוטר לשפר את תדמית המשטרה, ולהיות עניינים. אחד התפקידים שלי הוא קצין הדרכה מחוזי של המתנדבים וכשאני מעביר השתלמות וקורסים אחד הדברים העיקריים שאנחנו שמים אליו לב הוא להסביר לשוטרים נוהל של התנהגות ובאיזו אווירה ושיח מכבד יש לשוחח עם האזרחים שאנחנו נתקלים בהם מסביב לשעון".
רגע לפני שאחנו מסיימים את הריאיון, זליקוביץ' אב לשנייים וסב לשלושה מעביר גם ליורשיו את רוח ההתנדבות הבלתי נלאית שלו. בתו עובדת במשרד לבטחון פנים בתחום כיבוי והצלה ובנו שעוסק במגזר הפרטי התנדב במשך תקופה ארוכה גם הוא במשטרה. "החברה שלנו תהיה טובה יותר אם כל אחד מאיתנו ימצא לעצמו תחום מחוץ לשעות העבודה כדי לתרום מזמנו וממרצו. זו החובה של כל אחד מאיתנו להתנדב כדי שלילדים ולנכדים שלנו יהיה עולם טוב יותר", הוא מסכם.